הרמדאן בפתח, והגזרות מתחממות: יומיים חלפו מאז התפוצץ מטען חבלה בשולי הדרך סמוך לצומת מגידו, ועדיין אסור לפרסם את פרטי החקירה - אך החשד הוא שמדובר בפיגוע. "לא מסבירים לנו כלום", אמר ב-ynet radio סובחי, אחיו של שרף אלדין (21) שנפצע באורח קשה בפיצוץ. הוא הדגיש כי אף גורם ביטחון לא דיבר עם המשפחה מאז. "אנחנו שומעים עדכונים כמו כולם מהתקשורת", אמר.
בינתיים, שוררת מחלוקת בין הצבא לדרג המדיני בשאלת איפול הפרשה הביטחונית שאסורה בפרסום, שנסובה סביב פיצוץ המטען ליד צומת מגידו. גורמים בכירים בדרג המדיני לחצו ביממה האחרונה להותיר באיפול את הפרשה החריגה, כשמנגד קצינים בכירים בצבא המליצו לעצור את הסתרת הפרשה, ולמנוע המשך הפצת שמועות. בכירים ביטחוניים שממליצים לעצור את הסתרת הפרשה גורסים כי מבול השמועות שנפוצו ביממה האחרונה בציבור גורמים ליותר נזק ובהלה, שעה שליבת האירוע מאחורינו.
4 צפייה בגלריה
שרף אלדין
שרף אלדין
שרף אלדין וזירת הפיצוץ בצומת מגידו
(צילום: ישראל מושקוביץ')
לאלדין אין עבר פלילי, ולגורמי החקירה ובכללם שירות הביטחון הכללי לא ידוע על כוונה לפגוע בו - עובדות שמחזקות את החשד לפיגוע לאומני. במשך שעות ארוכות הכבישים באזור צומת מגידו נחסמו שלשום לתנועה על-רקע סריקות מחשש להימצאות מטעני חבלה נוספים, או נוכחות של מעורבים בהנחת חומר הנפץ בשול כביש 65 שבו אירע הפיצוץ. הסימנים בזירה העידו שאכן מדובר בפיגוע.
סובחי הוסיף כי הבין שמטען החבלה שהתפוצץ הוטמן בשולי הכביש. "מה שחשוב שהוא ייצא מזה", אמר על אחיו, שמאושפז בבית החולים רמב"ם בחיפה.
(צילום: אבי חי)

בינתיים, נמשך כאמור האיפול על האירוע החריג, שפרטיו אסורים בפרסום. שר הביטחון יואב גלנט קיים כמה הערכות מצב בעקבות האירוע, ובדיונים השתתפו גם הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי, ראש השב"כ רונן בר, ראש אגף המבצעים אלוף עודד בסיוק, ראש אמ"ן אלוף אהרון חליוה ובכירים נוספים במערכת הביטחון. גורמי הביטחון השונים הציגו לגלנט ממצאים ראשונים מחקירת האירועים. שר הביטחון הנחה להמשיך במאמצים להבטחת שגרת החיים של אזרחי המדינה.
ראש מועצת מטולה, דוד אזולאי, אמר לאולפן ynet כי בינתיים נשמרת שגרה מלאה - על אף שלדבריו בימים האחרונים הסתובבו חיילים בין בתים ביישוב, והיו גם חסימות של הצבא. "אנחנו היישוב הכי צפון במדינה, היחיד שמוקף משלושה כיוונים בגבול", אמר. "זה מאתגר. אנחנו חיים פה את המציאות המורכבת הזו מבחינה ביטחונית".
אזולאי הדגיש כי גם הוא לא מקבל מידע מהצבא, ורק "מלקט פירורי מידע" בנוגע לאופי האירועים. עם זאת, לדבריו, "ברור שקורה משהו". הוא הוסיף: "צה"ל לא חושף כלום ולא משתף אותנו בכלום. יש איפול מלא. אבל, מפקד החטיבה אומר שאנחנו כצבא עסוקים בסוגיה הזו - ואתם כאזרחים תחיו בשגרה מלאה. אלה ההנחיות שהוצאנו לתושבים. אנחנו רגילים לחיות את השגרה הזו".
לדבריו, אין בהלה במטולה בעקבות האירועים. "יש גם לא מעט מלחמות פסיכולוגיות שהצד השני עושה נגד מטולה", אמר. "בשמונה חודש האחרונים ערב-ערב יש פה לייזר על תושבים שנמצאים בצד המזרחי של היישוב. זה חלק מהחיים שלנו. אנחנו נמצאים בקשר יומיומי עם צה"ל ובשיתוף פעולה מדהים. בימים האחרונים אנחנו מנותקים".
ראש מועצת מטולה בריאיון על האירוע הביטחוני החריג בצפון
(צילום: אבי חי)

על רקע הדאגה ביישובי הצפון מהיעדר מיגון הולם בכל הבתים, אמר ראש העיר מטולה: "אני באופן אישי תמיד נערך. יש לנו פעם בשבוע תדרוך ומוכנות בנושא הזה של הביטחון. אבל בואו נצא מנקודת הנחה שלעולם לא נהיה מוכנים ותוך כדי האירועים אנחנו נתקן. משרד הביטחון בשנתיים האחרונות נכנס לפרויקט של מיגון הצפון, יש במטולה 62 ממ"דים ובימים אלה אנחנו בסיום של קנייה של עוד 62 ממ"דים. כנ"ל בכפר יובל ובעוד יישובים בגליל המערבי. אז מבחינת המגיון אנחנו מתחילים לראות מענה".
"לעולם לא נהיה מוכנים ב-100%", הדגיש. "אני יודע את זה בוודאות גם מהעבר הצבאי שלי וגם ממה שחוויתי פה. למשל ב-2018 נחשפו המנהרות, שזו הייתה דרמה מאוד משמעותית".
ראש העיר קריית שמונה אביחי שטרן, מנגד, אמר ב-ynet radio כי "כל עיכוב בתוכנית מיגון הצפון פשוט מעמידה אותנו במצב בלתי נסבל של אלפי תושבים שנמצאים בסיכון יומיומי". לדבריו, "תוכנית מיגון הצפון שמדברים עליה כל-כך הרבה שנים עדיין לא הותנעה ממש, וגם התקציבים שהובטחו מקוצצים. בזמן שהכול מתחמם, במקום להשקיע בבעיות, אנחנו רואים שיש קיצוצים, זה תמוה. למה אנחנו מחכים?".
4 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע בתל אביב
זירת הפיגוע בתל אביב
זירת הפיגוע בשבוע שעבר בתל אביב
(צילום: דנה קופל)
ולצד כל אלה, פיגוע הירי בשבוע שעבר ברחוב דיזנגוף בתל אביב, שבו נפצעו שלושה בני אדם, העלה עוד יותר את רמת הכוננות של מערכת הביטחון שמתוחה עד הקצה כבר חודשים ארוכים. בצה"ל עיבו לפני כמה שבועות את אוגדת איו"ש והיא מונה כעת 22 גדודים. כך נעשה גם בחטיבת הבקעה. במקביל, צה"ל ממשיך לעבות את אזור קו התפר על-מנת למנוע חדירת מחבלים לתוך שטחי הקו הירוק. מהלכים אלה נעשים לצד פעילות אינטנסיבית בשטח שמתמקדת בימים אלה בעיקר בהגנה.
שלושה נושאים עיקריים גורמים כאב ראש גדול למערכת הביטחון. הראשון - העובדה שכל פעולה של צה"ל בחודשים האחרונים לאיתור מבוקשים ומחבלים נמלטים בשטחי הגדה מייצר רצף של אירועי טרור, גם ביהודה ושומרון בגב בלב המדינה. בשיחות שקיימו הצדדים, חודד נושא ההרוגים הפלסטינים בפעילויות המעצרים. צה"ל משקיע בשבועות האחרונים מאמץ בדיוק הפעולות ובשאיפה לסיים אירועי מעצר בגדה המערבית עם מינימום הרוגים בצד הפלסטיני.
"המשוואה" שנוצרה ולפיה כל פעולה בגדה יוביל לפיגוע תגובה אמנם מטריד את צה"ל אך לא מרתיע אותו. כשיש אינדיקציה למעצר, הכוחות יוצאים ומבצעים אותו גם כשמדובר בפעילות לאור יום וגם אם מדבור במוקדים הכי אלימים ונפיצים. בהקשר זה יש לציין כי צה"ל משקיע רבות בהידברות עם הרשות פלסטינית ובשל פעולות שנועדו להפריד את שכם וג'נין משאר ערי הגדה.
4 צפייה בגלריה
כוחות צה"ל בצומת ג'ית, ליד שכם
כוחות צה"ל בצומת ג'ית, ליד שכם
כוח צה"ל בשכם
(צילום: AFP)
הנושא השני - ההסתה של חמאס ערב תקופת הרמדאן שיחל בשבוע הבא. חמאס מנסה כל הזמן להתסיס את הגדה ולהוביל פיגועים נגד ישראל מבלי לשלם על כך מחיר ברצועת עזה. הסוגיה מקבלת משמעות כפולה לקראת החג המוסלמי. בחמאס מציעים סכומי כסף עבור כל פיגוע. הפעילים מרצועת עזה מכווינים צעירים משטחי הרשות בגדה לצאת ולפגע "עם כל מה שיש". כשלכך מתווסף האלמנט הדתי של תקופת הרמדאן, היכולת של חמאס לגייס צעירים לפיגועים עולה בעשרות אחוזים.
הנושא השלישי - אלמנט "המפגע הבודד". שב"כ ויחידות המודיעין של צה"ל מבצעים פעולות כמעט דמיוניות בכל הקשור לאחיזת המודיעין מול הפלסטינים, אבל הקושי הכי גדול הוא מול המפגע הבודד שלא מקושר ישירות לארגון טרור ולא משתף אף אחד ברצונותיו הלאומניים. כך היה בכמה פיגועים שאירעו באחרונה. מערכת הביטחון הצליחה להתגבר על גל דומה ב-2015, אך הקושי בהתמודדות מולו כעת עדיין קיים.
כחלק מהניסיון לייצר שקט, צפויים נציגים ביטחוניים של ישראל והרשות הפלסטינית להיפגש בשארם א-שייח בימים הקרובים. הפלסטינים מצידם צפויים לבקש מצה"ל להפסיק את פעילותו בשטחי A או לפחו להגביל אותה באופן משמעותי. לטענת הפלסטינית, הפעילות בלב שכם וג'נין מחלישה את אנשי המנגנונים הביטחוניים. ספק אם מערכת הביטחון הישראלית תוכל להתחייב לבקשה כזאת. במקביל ימשיכו הצדדים לנסות ולקדם פתרונות כלכליים, כמו למשל הסרת מניעות הענקת אישורי עבודה, פתיחות מעברים והקלות נוספות, על-מנת לייצר שגרה כלכלית שתוביל למניעת פיגועי טרור.

"עזה לא תמשיך לשתוק"

לקראת הרמדאן מחריפים בחמאס ובג'יהאד האיסלאמי את האיומים. מרוואן עיסא, סגנו של מנהיג הזרוע הצבאית של חמאס מוחמד דף, התייחס היום באופן חריג להסלמה אפשרית בגדה המערבית: "הימים הבאים יביאו איתם אירועים. התוכנית המדינית בגדה הסתיימה, כל שינוי בסטטוס קוו במסגד אל-אקצא יביא לרעידת אדמה באזור". עיסא הוסיף כי בחמאס עוקבים אחר האירועים ונותנים הזדמנות להתנגדות בגדה ובירושלים לפעול, אך אין זה אומר שבחמאס זונחים אותה. "עזה לא תמשיך לשתוק ותגן על עמה בכל הכוח".
סאלח אל-עארורי, סגן ראש הלשכה המדינית של חמאס והאחראי על הגדה המערבית איים אתמול להסלים את "ההתנגדות" ביהודה ושומרון במהלך חודש הרמדאן. "השלב הבא יהיה קשה יותר לכיבוש ולמתיישביו", אמר אל-עארורי.
בכיר חמאס הוסיף בריאיון לאתר הרשמי של הארגון: "ההסלמה בגדה המערבית נמצאת בעלייה מתמדת, ביצועיה מגוונים ויעילותה משתפרת, ושטח הקבוצות המשתתפות בה מתרחב ומתחזק. הגיאוגרפיה מתרחבת מיום ליום". אל-עארורי הדגיש כי כל "פעולת התנגדות בגדה המערבית, חמאס עומד מאחוריה, תומך בה, או מגן ומסייע. הוא התחייב כי "ההתנגדות תימשך ולא תיפסק".
אל-עארורי הדגיש כי בחודש הרמדאן יש ניסיונות של הכיבוש לכפות את מדיניות החלוקה הזמנית והמרחבית שלו ולאפשר למתנחלים לבצע טקסים במסגד אל-אקצא, והוסיף כי "הכיבוש אינו מצפה לתגובה שלנו על זה". אזהרותיו של אל-עארורי פורסמו שעות לאחר שדובר "גדודי קודס", הזרוע הצבאית של הג'יהאד האיסלאמי, איים על ישראל בהתקוממות מתגברת ועימות שלא חווה קודם לכן.
4 צפייה בגלריה
סאלח אל-עארורי
סאלח אל-עארורי
סאלח אל-עארורי. מחריף את האיומים
המתיחות בגדה המערבית וברצועת עזה בחודשים האחרונים הובילה לפי משרד הבריאות ברמאללה להריגת 85 פלסטינים מתחילת 2023. דור חדש, מרוחק מההנהגה הפלסטינית המרכזית, הקים בהשראת המדיה החברתית כמה קבוצות חדשות, כשהבולטת ביניהן היא "גוב האריות" בשכם ובחטיבת ג'נין. לקבוצות החמושות אין קשר, אולם מה שמאחד אותן זה הישענות על כספי חמאס והג'יהאד האיסלאמי שדרכם חבריה רוכשים כלי נשק ומתחמשים.
איש חמאס ביריחו, שנחשבת לשקטה בדרך כלל, אמר לרויטרס שהקבוצה שביצעה את ניסיון פיגוע הירי לעבר מסעדה בבקעת הירדן בחודש ינואר לא הייתה מתואמת עם חמאס. יחד עם זאת, הוא ציין: "חמאס ישמח לחבק כל פעיל חמוש ולקחת אותו תחת חסותו".
ללא מנהיגות מרכזית, ועם היחלשות וחוסר האמון ברשות הפלסטינית ובמנגנוני הביטחון המסכל, צעירים פלסטינים מפיצים את המסרים שלהם באמצעות שירים, סרטונים בטיקטוק ופוסטרים על קירות. הם פורסים תוכניות לצעירים הזועמים ומגייסים אהדה חסרת תקדים שבהחלט מעודדת יציאה לפיגועים ברחבי ישראל.