1 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
יו"ר ש"ס אריה דרעי
(צילום: EPA)
בג"ץ ידון בשבוע הבא בעתירת התנועה לאיכות השלטון (שבה חברה הח"מ) נגד מינויו של יו"ר ש"ס אריה דרעי לשר בממשלת ישראל - מינוי שמתאפשר הודות לשורה של מהלכים הנגועים במרמה ובביזוי של הכנסת ושל מערכת המשפט. בפועל, מדובר במבחן ליכולתה של הרשות השופטת לגונן על עצמה.
וכל זאת למה? בראשית השנה הורשע דרעי בעבירות מס במסגרת הסדר טיעון, שבמסגרתו הומרו החשדות נגדו לעבירות מקלות ודינו נגזר למאסר על תנאי וקנס. השבוע, לקראת השבעת ממשלת נתניהו השישית, הצביעה הכנסת באישון ליל על תיקון ל"חוק יסוד: הממשלה", שנועד לשנות את תנאי הכשירות המונע מאדם שהורשע ונידון לעונש "מאסר" מלהתמנות לשר. התיקון שינה את המגבלה והעמיד אותה על "מאסר בפועל".
כשהובא החוק להצבעה בקריאה טרומית ערך ח"כ דרעי "גילוי נאות", שבמסגרתו הודיע כי ייתכן שיש בהצעת החוק השפעה על עניינו. "גילוי נאות" בלתי נאות זה לא היה אלא אחיזת עיניים ושימוש ציני במנגנון המשפטי, שכן התיקון לחוק היסוד לא נועד לחול אלא על עניינו ונתפר במיוחד למידותיו. או בלשון העם: חוק פרסונלי.
תיקון החוק עקף את הדרישה להביא את המינוי של דרעי בפני יו"ר ועדת הבחירות, על מנת שזה יקבע אם יש קלון בעבירות שביצע. במעמד גזר הדין סוכלה האפשרות שהשופט שהרשיע אותו, שמואל הרבסט, יקבע שיש קלון בעבירות – זאת משום שיומיים קודם התפטר דרעי מהכנסת. בפני בית המשפט הוא הציג את התפטרותו כהחלטה שהתקבלה בחיבוטי נפש לאחר היוועצות עם רבניו, ובמסגרתה גזר על עצמו התרחקות מן הזירה הציבורית.
השופט הרבסט התרשם מן המצג ואישר את הסדר הטיעון המקל בנימוק הבא: "כל החושש מן הנאשם ומפגיעתו בקופה הציבורית ויטען כי קיימת בו מסוכנות בכל הכרוך במשאו ובמתנו בענייני ממון הרבים או היחיד – יוכל למצא מנוח לחשש זה ולומר בוודאות כי הנאשם לא ייגע עוד בצורכי ציבור הכורכים בתוכם עיסוק כלכלי, וזאת בשל התרחקותו מהזירה הציבורית".
דרעי בנאום "אני מאשים" אחרי גזר הדין
(צילום: ערוץ כנסת )

אלא שההתפטרות של דרעי מהכנסת היוותה מצג שווא כלפי היועץ המשפטי לממשלה דאז אביחי מנדלבליט, משום שכבר למחרת גזר הדין התברר מה באמת הייתה כוונתו: דרעי קיים מסיבת עיתונאים תוקפנית שבה הודיע שימשיך לעמוד בראש תנועת ש"ס ולעסוק בענייני הציבור. דומה שהמצג שהעלה דרעי בפני בית המשפט עונה על הגדרת "מרמה", המוגדרת בחוק כ"טענת עובדה בעניין שבעבר, בהווה או בעתיד, שהטוען אותה יודע שאינה אמת או אינו מאמין שהיא אמת".
מרמה היא עבירה כאשר היא מכוונת להניע אדם לעשות מעשה על מנת לקבל דבר. עקב מצג השווא של התרחקות מן הזירה הציבורית, השיג דרעי הרשעה בדין בעבירות מקלות, עונש מקל של מאסר על תנאי בלבד והימנעות מקביעה כי יש במעשים קלון.
עו"ד איריס שמואלי צסלרעו"ד איריס שמואלי צסלרתמי בר שי
הנה לפנינו שרשרת מהלכים הנגועה בהטעיה ומופע להטוטים רב-שלבי כלפי מערכת המשפט, שראשיתו במצג של מרמה וקצהו בתיקון המסד החוקתי של מדינת ישראל על מנת להתאימו לאותה מרמה. מעבר לכך עומד מינויו של דרעי לשר בניגוד ובהתרסה להלכתו המפורשת של בית המשפט העליון, שקיבלה את כינויה על שמו - "הלכת דרעי פנחסי". מכאן שיש במינוי גם כדי לסכן את עיקרון היציבות המשפטית.
הכרעת בג"ץ תהיה מבחן לדופק ליבה של הרשות השופטת. אל לה לסבול את ההפרות הבוטות הללו. מה שניתך בפרצופה אינן טיפות גשם. הכשרת מינוי דרעי לשר משמעה כניעה שלה לכנסת וממשלה בלתי מבוקרות.
  • עו"ד איריס שמואלי צסלר היא חברת הנהלת התנועה לאיכות השלטון. לשעבר פרקליטה בכירה בפרקליטות מחוז תל אביב (מיסוי וכלכלה)
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו opinions@ynet.co.il