משרד החוץ ומשרד העלייה והקליטה משתפים פעולה לטובת הכשרה של כ-20 עולים משלל מדינות לטובת "נבחרת הדוברים של ישראל". מטרת היוזמה המשותפת, שנהגתה על-ידי שרת הקליטה פנינה תמנו-שטה וסגן שר החוץ עידן רול, היא שהעולים יספרו בתקשורת וברשתות בשפתם על ישראל, ויהפכו לפנים של המדינה בעולם.
3 צפייה בגלריה
הכבאית ההולנדית
הכבאית ההולנדית
"נעלה את המודעות העולמית". הכבאית ריינן
(צילום: מירי שמעונוביץ, לע"מ)
3 צפייה בגלריה
עידן רול עם נבחרת הדוברים עולים
עידן רול עם נבחרת הדוברים עולים
סגן השר רול עם נבחרת הדוברים
(צילום: מירי שמעונוביץ, לע"מ)
נבחרת הדוברים החלה את תוכנית ההכשרה הכוללת בין היתר הרצאות וסדנאות של עמידה מול מצלמה, פעילות ברשתות החברתיות, היכרות עם דיפלומטיה ציבורית, בניית נרטיב והתמודדות עם תופעות דה-לגיטימציה ופייק ניוז. בין המשתתפים עולים מהולנד, צרפת, רוסיה, אורוגוואי, ארגנטינה, ברזיל, דרום אפריקה, ארה"ב ואתיופיה, צעירים ומבוגרים, נשים וגברים.
זאת הפעם הראשונה שהממשלה מגייסת עולים חדשים לשמש כדוברים תוך ניצול השפות הרבות שהם דוברים: רוסית, אפריקאנס, צרפתית, ספרדית, פורטוגזית, הולנדית, אמהרית וכמובן אנגלית. בין הדוברים יש עורך דין, גננת, עובדי עירייה ואיש נדל"ן.
אחת העולות היא מרים ריינן, שעלתה לארץ מהולנד לפני ארבע וחצי שנים ומתגוררת בקיבוץ נחל עוז שבעוטף עזה עם בן זוגה ושלושת ילדיה. ריינן, שמתנדבת ככבאית בשירות כיבוי והצלה, אמרה כי "מיד כשהגענו ארצה החלו המהומות בעוטף עזה, הירי והבלונים שגרמו לשריפות. אני ובן זוגי סייענו מיד במאמצי כיבוי האש, כי שנינו כבאים עוד מהולנד. הבית שלנו בקיבוץ נהרס כליל מירי רקטה ולמזלנו לא נפגענו כלל, כי נכנסנו לממ"ד. כלי תקשורת בהולנד וגם בארצות אחרות אינם מכירים את ישראל ולכן נוטים להאשים אותה מחוסר ידע. אני רוצה לספר לא רק את הסיפור האישי שלי, אלא גם את הסיפור הרחב יותר, של המדינה שלי ושל כל האזרחים שחיים פה - ולהעלות את המודעות העולמית לישראל".
3 צפייה בגלריה
נבחרת הדוברים החדשה
נבחרת הדוברים החדשה
נבחרת הדוברים החדשה יחד עם סגן השר רול
(צילום: מירי שמעונוביץ, לע"מ)
נדיה נעמי נוסויב, שעלתה ארצה מרוסיה בגיל שנה, חזרה לאחרונה משליחות של הסוכנות היהודית באוקראינה ומולדובה - שם פעלה בקרב הקהילה היהודית וסייעה ליהודים בעלייה ארצה. "כישראלית דוברת רוסית וילידת רוסיה, חשוב לי להוביל שיח כנה על מדינת ישראל, להסביר על העולם היהודי ולעזור לקהל שזכאי לעלייה להכיר את ישראל", אמרה. "כולי תקווה שנאחד כוחות ויחד נצליח במשימה".
סגן השר עידן רול מסר כי "מדובר בפרויקט נוסף במערך הסיפור הישראלי שהקמנו וחולל מהפכה בהסברה הישראלית. הסיפור הישראלי המגוון יסופר כעת גם בשלל שפות חדשות לטובת חיזוק תדמית ישראל בקרב קהלים נוספים ברחבי העולם".
לדברי שרת העלייה והקליטה פנינה תמנו שטה, "מרים, נעמי ויתר העולות והעולים הנהדרים של נבחרת הדוברים, אשר עלו ארצה מתוך אהבת ישראל ואמונה בצדקת הדרך של העם היהודי בארצו, ימלאו תפקיד חשוב במשימה הלאומית במאבק על תדמיתה של ישראל. מי כמו העולות והעולים מכירים את האתגר בין סיקור ישראל בעולם לבין המדינה הנהדרת שלנו, ויידעו לספר בארץ מוצאם את הסיפור האמיתי שלנו. אני משוכנעת שהנבחרת המצוינת תחזק את תדמית ישראל בעולם".