בית הדין למשמעת של עובדי המדינה גזר נזיפה חמורה, פסילה מרשות הכבאות וההצלה עד גיל 67 והקפאת חצי משכורת קובעת משמואל חג'בי, סגן אחראי משמרת בצוות כיבוי אש ברחובות. זאת לאחר שהורשע, על פי הודאתו, בתקיפה של כבאי בתחנה - לאחר שניפץ על ראשו ביצה והטיח בו הערות גזעניות על רקע מוצאו האתיופי. חג'בי קרא לעברו של המתלונן: "תגידו תודה שהביאו אתכם מהג'ונגל, בספק אם אתם יהודים".
1 צפייה בגלריה
השריפה ברמלה
השריפה ברמלה
אילוסטרציה
(צילום: שמוליק דודפור)
המקרה החמור אירע בנובמבר 2018 בעת שהיו הנאשם והמתלונן בתחנת הכיבוי. בין השניים החל להתפתח דין ודברים במהלכו גידפו זה את זה.
התביעה, מטעם אגף המשמעת בנציבות שירות המדינה, טענה בדיון כי היא רואה בחומרה את מעשיו של חג'בי: "מצופה מהנאשם כמפקד בעל וותק רב שנים שינהג בסטנדרט התנהגות גבוה כלפי לוחמים ובכל אדם באשר הוא. התנהגות זו קשה וחמורה בשל אופייה הגזעני ויש בה כדי לפגוע פגיעה מחמירה בערך החברתי המוגן של כבוד האדם וחירותו". עמדת התביעה הייתה שיש לדרוש פיטורים, אך במקרה הזה הדבר לא התבקש נוכח העובדה שחג'בי פרש משירות המדינה.
בית הדין קבע, כי אין מקום להתבטאויות גזעניות בשירות המדינה: "המדינה לא תגלה סבלנות כלפי עובדי המדינה אשר מתבטאים בצורה גזענית ומבזה כלפי אדם באשר הוא בכלל, וכלפי חבריהם לעבודה, בפרט. על אחת כמה וכמה מתחדדים הדברים, כשמדובר במערכת יחסים של מנהל-עובד, כפי שהיה במקרה שבפנינו. התבטאות גזענית יש בה בכדי לפגוע בכבודו של האדם, בערך העצמי שלו, יש בה בכדי לגרום לאותו אדם להרגיש נחות יותר, פחות טוב, והכל בשל צבע עורו, או ארץ מוצאו, או השתייכותו הדתית.
"במקרה שלפנינו מדובר בלוחמי אש, אשר חייבים להיות מאוחדים איש כלפי רעהו באש ובמים, תרתי משמע. על כן, חומרת המעשה שבגינו הורשע הנאשם ברורה היא. לא נעלמה בעינו של בית הדין העובדה, כי הנאשם לא הביע חרטה בדיון על מעשיו, אך יחד עם זאת, אין ספק בליבנו, כי מצטער הוא על הנעשה ועל הנאמר".