ככל שנמשכת הלחימה בעזה - שאלת רפיח הופכת מורכבת יותר: רק הבוקר (רביעי) נהרגו ארבעה פלסטינים בתקיפה אווירית של בית במרכז רפיח, שהפכה למקום הצפוף ביותר בעולם בחודשים האחרונים. כמיליון עקורים הגיעו במהלך ימי הלחימה לשטחה, שמתפרש על פני כ-151 קמ"ר בלבד. זאת, בנוסף ל-300 אלף התושבים שחיים באזור.
5 צפייה בגלריה
מחנה אוהלים ברפיח
מחנה אוהלים ברפיח
האוכלוסייה גדלה פי ארבעה. מחנה אוהלים ברפיח
(צילום: AFP)
רפיח, המחולקת לשני חלקים - פלסטיני ומצרי, נחשבת לבטוחה יחסית עבור העזתים, אלא שגם כאן, במקרים של מידע מודיעיני נקודתי ולפי צורך ביטחוני, נעשות תקיפות אוויריות. העקורים העזתים מגיעים לרפיח מצפון ומרכז הרצועה גם משום המיקום האסטרטגי שלה: ממנה מתאפשרת, בדרכים-לא-דרכים, יציאה אל מצרים. לפי תחקיר של ה"גרדיאן" הבריטי, המחיר עבור הברחה החוצה מעזה אל מצרים עומד כעת על 11 אלף דולר לאדם.
ראש עיריית רפיח, אחמד א-סופי, אמר כי העירייה איבדה שליטה על השירותים הבסיסיים - כולל איסוף פסולת, טיפול וניקוז שפכים, עקב המספר העצום של העקורים והמשך הלחימה. גם הנציב הכללי של אונר"א, שביקר לאחרונה ברצועת עזה, התריע כי אוכלוסיית רפיח גדלה כמעט פי ארבעה.
הכותרת
ציר הדמים שישראל רוצה לחזור לשלוט בו
18:39
5 צפייה בגלריה
פתיחת בי"ח שדה ברפיח במימון האמירויות
פתיחת בי"ח שדה ברפיח במימון האמירויות
פתיחת בי"ח שדה ברפיח במימון האמירויות
( צילום: REUTERS /Ibraheem Abu Mustafa)
5 צפייה בגלריה
חלוקת מזון ברפיח
חלוקת מזון ברפיח
חלוקת מזון ברפיח
( צילום: REUTERS/Ibraheem Abu Mustafa)
5 צפייה בגלריה
ההרס ברפיח
ההרס ברפיח
ההרס ברפיח
(צילום: רויטרס/Arafat Barbakh)
5 צפייה בגלריה
רפיח עזה פלסטינים
רפיח עזה פלסטינים
אוהלים ברפיח
(צילום: REUTERS/Ibraheem Abu Mustafa)
בעיתון הצרפתי "לה קרואה" ליוו משפחה עזתית, במסע של כ-40 ק"מ מג'באליה שבצפון הרצועה עד לרפיח שבדרום. משפחת עורבי, המונה אמא, אבא ושבעה ילדים, תיארו כי אין להם מנוס מההפצצות ברצועה. "אנחנו לא יודעים אם נחיה מחר", סיפר מוחמד עורבי, אבי המשפחה. לדבריו, גם בניסיון להימלט אל רפיח נתקלו בהפצצות.
רפיח כמובן משמעותית לא רק לעקורים בעזה, אלא גם לישראל ולמצרים. אחת הסיבות לכך היא מעבר רפיח, המחבר בין שני חלקי האזור ומהווה שער כניה מרכזי עבור סיוע הומניטרי שמוכנס לשטח הרצועה מאז תחילת המלחמה. סיבה נוספת טמונה בעובדה שרפיח נחשבת לחלק מציר פילדלפי - רצועת הגבול שמפרידה בין מצרים לעזה. הציר מהווה גורם משמעותי למתיחות הולכת וגוברת ביחסי ישראל-מצרים מאז תחילת המלחמה: מצרים לא מעוניינת בנוכחות ישראלית על הציר, ואילו בישראל משוכנעים כי הציר מהווה נקודת תורפה שדרכה בכירי חמאס יכולים לברוח, ואף טוענים להימצאות מנהרות בשטחו.
"גבולות מצרים הם קו אדום, ולא נאפשר לאף גורם להתעסק איתם או לבצע פעולות לא חוקיות באמצעותם", אמר השבוע גורם ביטחוני מצרי לסוכנות הידיעות AWP. "מצרים לא תאפשר לישראל לשלוט בציר פילדלפי בתירוץ של הפסקת הברחות הנשק לרצועת עזה", הוסיף. גורם מצרי נוסף אמר השבוע כי ישראל תקפה את הכבישים המובילים למעבר רפיח מהצד הפלסטיני לפחות ארבע פעמים במהלך המלחמה.
ישראל ומצרים מקיימות מגעים שוטפים בנוגע לקו הגבול המשותף. אתמול דווח כי משלחת ישראלית הגיעה לקהיר לאחר ניסיון ההברחה במעבר ניצנה. המשלחת הגיעה כדי להבטיח שאירועים כאלה לא יחזרו על עצמם, להגביר את התיאום בין שני הצדדים ולהביא לביטחון באזור הגבול.