מועצת הביטחון של האו"ם כינסה הערב (יום שני) דיון מיוחד שעוסק בדוח הפשיעה המינית של חמאס, כשבאולם נמצאת משלחת של יותר מ-40 משפחות חטופים. שר החוץ ישראל כץ, שמוקדם יותר שיגר מכתב חריף שבו תקף את מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש, היה הנואם היחיד מטעם ישראל בדיון. במהלך הדיון נציגי מדינות קראו לחקור "אלימות מינית נגד עצורים פלסטינים", משפחות החטופים שנוכחות באולם זעמו: "ניסיון ליצור איזון". ynet העביר את הדיון בשידור ישיר.
פרמילה פאטן במועצת הביטחון של האו"ם
(צילום: UN)

10 צפייה בגלריה
שר חוץ ישראל כץ , שגריר ישראל או"ם גלעד ארדן , מאי גולן השרה לשוויון חברתי במועצת הביטחון של האו"ם
שר חוץ ישראל כץ , שגריר ישראל או"ם גלעד ארדן , מאי גולן השרה לשוויון חברתי במועצת הביטחון של האו"ם
השר כץ בדיון. שיגר הערב מכתב תקיף למזכ"ל האו"ם
(צילום: TIMOTHY A. CLARY / AFP)
10 צפייה בגלריה
משפחות החטופים במועצת הביטחון של האו"ם
משפחות החטופים במועצת הביטחון של האו"ם
משפחות החטופים באולם. "הקרובים נמצאים בסיוט מתמשך"
(צילום: TIMOTHY A. CLARY / AFP)
לשר החוץ התלוו כאמור לניו יורק כ-40 בני משפחות של חטופות וחטופים. הדיון, שעליו הודיעה יפן - הנשיאה התורנית של מועצת הביטחון - נקבע בעקבות פנייתה של ישראל שנחשפה בשבוע שעבר ב-ynet. הוא עוסק בדוח שפרסמה שליחת מזכ"ל האו"ם, פרמילה פאטן, שביקרה יחד עם צוותה בארץ ואספה עדויות.
בפתח הדיון, פאטן נשאה דברים: "ביקרתי בישראל ב-29 בינואר. המטרה במשימה הייתה לאסוף ולאשר דיווחים על אלימות מינית ב-7 באוקטובר ואחריו. אחד מהפרמטרים המוסכמים היה לבקר בגדה המערבית, ולהתחבר לרשויות הפלסטיניות בנושא זה. אספנו את המידע העצמאי שלנו". היא הדגישה: "אני צריכה להיות ברורה - לא היה ניסיון על ידי המזכ"ל להשתיק את הדוח שלי. קיבלתי תמיכה לוגיסטית ופיננסית". היא סיפרה על ביקורה באזורי תקיפה ופגישותיה עם קרובי חטופים, תושבי קיבוצים וחברי אקדמיה.
על הפגישות עם משפחות החטופים אמרה: "בדרום ישראל ביקרתי בקהילות שעדיין מצויות בטראומה, בהלם ובכאב עצום, ועדיין מתאבלות על אהוביהן ומנסות להשתקם. המשפחות וקרובי המשפחה של החטופים נמצאים בסיוט מתמשך. ראיתי את הכאב בעיניהם, וכאם ראיתי את הכאב שלהם". היא פנתה לחברי המועצה, ואמרה: "נסו לשים את עצמכם בנעליים שלהם, חלק מהם נמצאים כאן ומנסים למצוא תקווה בגוף זה. יש לנו 19 נשים בין החטופים, מה נגיד להן? חטיפה של אזרחים היא אסורה לגמרי בדין הבינלאומי".
היא סיכמה: "לא יכולתי לקבוע אם אלימות מינית שימשה ככלי מלחמה או אם הייתה שיטתית. ראיתי בשטחים הכבושים אווירה של פחד מצד אזרחים. חייבת להיות הפסקת אש הומניטרית עכשיו ואני קוראת לחמאס לשחרר את כל החטופים".
10 צפייה בגלריה
אלי אלבג אביה של לירי אלבג במועצת הביטחון של האו"ם
אלי אלבג אביה של לירי אלבג במועצת הביטחון של האו"ם
אלי אלבג, אביה של החטופה לירי אלבג, במועצת הביטחון של האו"ם. החזיק דסקית עם תמונת בתו במהלך נאום הנציג הפלסטיני
10 צפייה בגלריה
ישראל כץ במועצת הביטחון של האו"ם
ישראל כץ במועצת הביטחון של האו"ם
ישראל כץ במועצת הביטחון של האו"ם
(צילום: UN)
בנאומו, שר החוץ ישראל כץ דרש להפעיל כמה שיותר לחץ על חמאס כדי לשחרר ללא תנאי את החטופים ולהכריז על חמאס כארגון טרור. "אני פה בשם הנשים והנערות שנאנסו, נרצחו והושחתו על ידי רוצחי טרור של חמאס. באתי לכאן כדי למחות, חזק ככל שאני יכול, נגד הפשעים שביצעו רוצחי חמאס נגד האנושות, באישור ברור של המנהיגים הדתיים שלהם - כדי להטיל אימה על החברה הישראלית. הרוצחים האלה היו כל כך גאים להתעלל ולאנוס את הקורבנות המסכנים שלנו, שהם צילמו תמונות ושידרו בשידור חי את המעשים הנוראיים שלהם", אמר כץ.
בפתח דבריו הוא הודה לארה"ב, צרפת ובריטניה על היענותן לקריאת ישראל לזמן את כינוס המועצה, וליפן שאפשרה את ישיבות החירום. "יותר מדי זמן האו"ם שותק על מעשי חמאס. במהלך חמשת החודשים האחרונים התכנס האו"ם 41 פעמים, בהם לא גינה ולא פסל את פשעי חמאס. האחראי היחיד לפשעים הוא החמאס. הרוצחים שלהם פרצו את הגבולות ותקפו ישראלים חפים מפשע, שלווים, בבתיהם ובמיטותיהם בקיבוצים, בכפרים ובערים. אנשי צעירים, בנים ובנות, הגיעו מכל העולם לפסטיבל נובה, שהיה פסטיבל של שלום ואושר. מאות הותקפו מכל עבר ונטבחו באכזריות".
הוא הוסיף: "לפי הדוח של האו"ם זה לא היה מעשה מלחמה. מעשים אלו היו פשעים נגד האנושות ברמה הגבוהה ביותר". הוא ביקש מהנוכחים: "הייתי רוצה שתעצמו עיניים ותדמיינו מה הייתם מרגישים אם אלו היו הילדים שלכם. אף בן אדם לא צריך להתמודד עם מעשים נוראיים כאלה כמו אונס, רצח והתעללות בגופות. אני מביע את המסר הזה מעומק ליבי ובשם כל משפחות הקורבנות. פשעי חמאס חמורים אף יותר מפעולות הטרור שבוצעו על ידי אל-קאעידה, דאעש וארגוני טרור נוספים, שהוטלו עליהם סנקציות של האו"ם".
לדבריו, "מדינות רבות הכריזו על חמאס כארגון טרור כולל ארה"ב, אוסטרליה, קנדה, יפן, פרגוואי, ניו זילנד, בריטניה, האיחוד האירופי ואחרות. אל תסיטו את מבטכם מהעובדות - יש להכריז על חמאס כארגון טרור ולהתמודד עם הסנקציות הקשות ביותר".
בהתייחסו לרמדאן אמר כץ כי "חמאס לא מדבר בשם העולם המוסלמי, ואנו מבקשים מכם לגנות את פשעי האלימות המינית שביצעו הברברים האלה בשם הדת המוסלמית". הוא פנה לחברי מועצת הביטחון ודרש: "להפעיל כמה שיותר לחץ על חמאס לשחרר באופן מיידי וללא תנאים את כל החטופים, שהיום, ברגע זה בעודנו מדברים - עוברים התעללות, מותקפים ונמצאים בסכנה גדולה. אנא עשו את המיטב כדי לעצור את הגיהינום הזה על פני כדור הארץ".
לפני כץ דיבר הנציג הפלסטיני באו"ם, ריאד מנסור, שאמר: "אנחנו נפגשים עם תחילת הרמדאן, כאשר לפלסטינים בעזה אין מה לאכול ואלפי נשים נהרגות, מושפלות ועוברות טראומה. בכל שעה שתי נשים נהרגות בעזה. מיליון נשים איבדו את בתיהן וחיות בתנאים בלתי אנושיים. הדרך היחידה לאחד משפחות ישראליות ופלסטיניות היא דרך הפסקת אש מיידית, אבל ההישרדות הפוליטית של נתניהו דורשת את המשך רצח העם שהעולם רואה ואין סוף באופק".
מנסור הוסיף: "אני מזמין חקירה פתוחה של שני הצדדים, ואז נראה מי משתף פעולה ומי מפריע לחקירה. אני מציב פה אתגר בפניכם".
10 צפייה בגלריה
שר חוץ ישראל כץ ,מאי גולן השרה לשוויון חברתי במועצת הביטחון של האו"ם
שר חוץ ישראל כץ ,מאי גולן השרה לשוויון חברתי במועצת הביטחון של האו"ם
שר חוץ ישראל כץ בדיון במועצת הביטחון
(צילום: רויטרס /David 'Dee' Delgado)
10 צפייה בגלריה
לינדה תומס-גרינפילד במועצת הביטחון של האו"ם
לינדה תומס-גרינפילד במועצת הביטחון של האו"ם
השגרירה האמריקנית לינדה תומאס-גרינפילד במועצת הביטחון של האו"ם
(צילום: רויטרס /David 'Dee' Delgado)
10 צפייה בגלריה
לאה גולדין במועצת הביטחון של האו"ם
לאה גולדין במועצת הביטחון של האו"ם
לאה גולדין במועצת הביטחון של האו"ם
(צילום: REUTERS/David 'Dee' Delgado)
נציג סין גינה בשם מדינתו "כל אלימות מינית כלפי נשים בסכסוך". הוא אמר: "נשים הן מהקבוצות הפגיעות ביותר, הזכויות והאינטרסים שלהן מופרים בתכיפות". יחד עם נציגי בריטניה וצרפת, הוא קרא להפסקת אש מיידית ולשחרור החטופים.
נציגת גיאנה בדיון הזכירה "טיפול לא אנושי בעצורים פלסטינים, כולל אלימות מינית שבוצעה במעצרים ובנקודות בדיקה. אנחנו תומכים בחקירה מלאה ועצמאית לכל המקרים של אלימות מינית". נציגת רוסיה גינתה "כל פגיעה מינית על צורותיה", וקראה לחקור פעולות כאלה. עם זאת, אמרה: "בה בעת אנחנו משוכנעים שהפשעים האלה, למרות שהם כה איומים, לא יכולים להצדיק ענישה קולקטיבית של פלסטינים בעזה ובגדה המערבית".
נציגת רוסיה אף האשימה כי האו"ם "אינו עושה מספיק בנושא כדי לעצור את רצח העם שמתנהל בעזה. ישראל בכוונה חוסמת פעולה בנושא". לדבריה, "הדוח שאנחנו מקבלים הוא רק חלקי אמת, ולא כופה על ישראל לאפשר גישה מלאה לבדיקת האפשרות לפשעים נגד החוקים הבינלאומיים מצידה. רוב המידע התקבל מממשלת ישראל, אנחנו מתנגדים לשיטות העבודה שהובילו לדוח הזה". עם זאת, היא אמרה כי "המסקנות מזעזעות, אין הצדקה לפשעים המיניים נגד ישראל ב-7 באוקטובר, ואין הצדקה לפשעים המיניים של כוחות הביטחון הישראליים כלפי פלסטינים".
שגרירת ארה"ב באו"ם, לינדה תומאס-גרינפילד, הודתה לפאטן על הדוח, ואמרה כי הוא "מאשר את מה שידענו". לדבריה, "ארגון הטרור של חמאס ביצע פיגוע טרור שכלל אלימות מינית. ידענו את זה כי ניצולות אמיצות שיתפו את מה שעבר עליהן וחמאס התגאה בכך. מדינות רבות בעולם, כולל חברות במועצה הזו, שמרו על שתיקה וחלקן אפילו פקפקו באמיתות הזוועות".
היא הדגישה כי מצופה מישראל "לנקוט באמצעים המתאימים כלפי מי שנהגו באופן משפיל ולא אנושי כלפי עצירים בעזה". עם זאת, אמרה, "אין לייצר השוואה בין מעשים כאלה לחטיפות הישראלים". על החטופים אמרה: "אנחנו יודעים שכמה בני ערובה עברו אונס ועינויים מיניים, ויש לנו סיבות להאמין שאלימות כזו נמשכת. בכל יום שעובר החטופים בסכנת אלימות מינית". היא פנתה לחברי המועצה ושאלה: "האם עכשיו המועצה הזו תעשה את המינימום וסוף-סוף תגנה את חמאס?".
10 צפייה בגלריה
שר החוץ ישראל כץ ושגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן נפגשו עם פרמילה פאטן הנציגה המיוחדת של האו"ם לאלימות מינית באזורי עימות
שר החוץ ישראל כץ ושגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן נפגשו עם פרמילה פאטן הנציגה המיוחדת של האו"ם לאלימות מינית באזורי עימות
מחברת הדוח פאטן, ארדן וכץ, לפני הדיון באו"ם
10 צפייה בגלריה
הפגנה של משפחות החטופים לציון 150 ימים בשבי החמאס במנהטן סנטרל פארק בניו יורק
הפגנה של משפחות החטופים לציון 150 ימים בשבי החמאס במנהטן סנטרל פארק בניו יורק
הפגנה של משפחות חטופים שהתקיימה במנהטן, היום
(צילום: מטה משפחות החטופים, ניו יורק)
חברי המשלחת הישראלית שהיו בדיון אמרו שהתפתלו לנוכח הדברים של נציגי המדינות: ״אי-אפשר לשמוע את הצביעות של מדינות. מתייחסים באותה נשימה להאשמות הפלסטיניות על אלימות מינית נגד אסירות, אשמות חסרות בסיס. זה ניסיון של הפלסטינים להסית את השיח ותשומת הלב הציבורית מהפשעים שלהם ולנסות כאילו ליצור איזון. זה לא המקום לכך״.
ד״ר שלי אביב ייני, מומחית במשפט בינלאומי וראש ציר משפט בינלאומי במטה משפחות החטופים, אמרה: "הדוח חשוב לא רק בגלל ההכרה באמיתות ההיסטוריות שלו, ולא רק בגלל החשיבות של לדעת מה באמת קרה כאן ב-7 באוקטובר, אלא כי יש כאן פשע מתמשך. יש עדיין פגיעות מיניות בשבי וצריך להחזיר חזרה את כולם ואת כולן. אנחנו כולנו יודעים שאין למדינה הזאת תקומה בלי החזרת החטופים והחטופות".
ניסים לוק, אביה של שני לוק שנרצחה במסיבת הנובה וגופתה נחטפה לעזה, אמר: "בבוקר החג נכנסו אלינו לארץ מחבלים, תפסו את הנשים ואנסו ועשו עוד מעשים מזוויעים. זה חייב להגיע להכרה בינלאומית. לא יכול להיות שדברים כאלו נוראיים קורים והעולם מתעלם. אני מקווה שהמודעות הבינלאומית לאסון הנורא שקרה לעם ישראל תגרום לשחרור כל החטופים כמה שיותר מהר, כולנו צריכים להתפלל".
ירדן גונן, אחותה של החטופה רומי גונן, אמרה: "המשלחת היא דבר שאין כמותו. חשוב שנהיה שם כרגע בתור משפחות חטופים ונעשה הכול כדי לשחרר אותם. כל אחת מהחטופות וכל אחד מהחטופים עדיין חווים את מה שמתואר בדוח, אנחנו עדיין ב-7 באוקטובר ואנחנו חייבים לגרום לזה להפסיק".
פורסם לראשונה: 21:05, 11.03.24