(צילום: אורי דוידוביץ, משי בן עמי)

בזמן שישראל מתחילה בהדרגה לצאת מהסגר, אירופה חווה גל שני משמעותי של קורונה ומדינות רבות מטילות שוב הגבלות שונות - גם אם לא סגר כללי על כל המדינה. באולפן ynet התראיינו הבוקר (יום א') פרופ' קלום סמפל, מומחה להתפרצות מחלות מאוניברסיטת ליברפול, וד"ר ודים פרידמן, רופא בבית חולים בפראג שמטפל בחולי קורונה.
בהמשך לתיעוד מהומה בצפיפות גדולה מהשבוע שעבר בליברפול, פרופ' סמפל הסביר כי המצב "בוודאי אינו רע כמו שהוא נראה בסרטון. זו טרגדיה ומבוכה לעיר, כ-60 בני נוער שהתקהלו מחוץ למועדון לילה והמשטרה תיחמה אותם בגלל התנהגות רעה. ליברפול היא עיר נפלאה ומתורבתת, ומרבית התושבים שלנו נשמעים להנחיות".
בשבוע שעבר הודיעה הממשלה בבריטניה על מעין תוכנית "רמזור". הדרגה "האדומה" והחמורה ביותר חלה כרגע רק על אזור ליברפול שבו חיים 1.5 מיליון תושבים. ההגבלות "האדומות" אוסרות על ביקורים בבתים ומפגשים במקומות ציבוריים וסוגרות את הפאבים ובתי הקפה - אלא אם בית העסק מקבל אישור לפעול כמסעדה, ואז הוא רשאי להיות פתוח עד 22:00. הבריטים מתבקשים להימנע מנסיעות לאזור "אדום" ומחוצה לו.
איך ולמה הגעתם לנקודה שאתם צריכים עוד סגר? "בצפון המדינה שיעור הבסיס (של הנדבקים) היה גבוה כשההגבלות הוסרו, ואז המחלה התעצמה", אמר פרופ' סמפל. "זו בעיה שציפינו אותה. באזור הזה יש יותר מחסור וצפיפות גדולה יותר של האוכלוסייה".
2 צפייה בגלריה
נגיף קורונה הגבלות ליברפול אנגליה בריטניה
נגיף קורונה הגבלות ליברפול אנגליה בריטניה
ליברפול סגורה. "
(צילום: AP)
האם סגר הוא הפתרון היחיד כפי שאתה רואה את זה? "לא, זהו בעצם מוצא אחרון כשאנשים לא נשמעים לריחוק חברתי, אבל כאן, בבריטניה, הייתה לנו תופעה של התפשטות מקרים באנשים בגילאי 40-17 ונראה שהיא מועצמת במקומות כמו חנויות עם קהל וחלק ממוסדות החינוך. אלה לא בהכרח הילדים, זו יותר ההתנהגות של המבוגרים בסביבת המקומות הללו שיוצרת את הבעיה. אוכלוסיית המבוגרים שלנו מחויבת יותר לנקיטת צעדי הזהירות, משום שהיא מודעת לסכנות ונשמעת להנחיות".
אז עד כמה אתם קרובים לסגר מלא? "כבר בכמחצית מהמדינה יש צעדי אכיפה מוגברים, כך שזה לא יפתיע אותי אם יוטל סגר כלל-ארצי בשלושה או ארבעה השבועות הבאים, אבל זו ספקולציה. אם ההתערבות המשמעותית שנעשתה תתחיל להראות את אותותיה בשטח, זה יהיה נהדר, אולי נראה השטחה של עלייה בתחלואה. אבל ייקחו עוד שלושה עד ארבעה שבועות עד שנראה שיפור לטובה בעקבות אותם הצעדים שננקטו בשבוע שעבר. וזה האתגר האמיתי".
אז מי האשם בכישלון? אתם מאשימים את הממשלה בבריטניה? "לא, אני חושב שאתה חייב לקחת אחריות אישית על המעשים שלך. זה לא וירוס מסתורי ואין קונספירציה. נדבקים בו במגע אישי וכתוצאה מקרבה לאנשים, הווירוס פשוט 'מנצל' את ההתנהגות האנושית".

"לא המספרים של איטליה מהאביב"

לד"ר פרידמן, הרופא הישראלי בפראג, הזכרנו שצ'כיה הייתה אחת מהמדינות שהתמודדו באופן מוצלח ביותר בגל הראשון, הראשונים שהטילו חובת מסכות באירופה.
עשיתם את כל מה שצריך, עם תחלואה נמוכה. מה קרה? "תראה, אי אפשר היה להמשיך עם הסגר הזה בלי סוף, אז היה צריך להסיר את המגבלות ולחזור לשגרת חיים נורמלית. וכמובן שעם החזרה לשגרה, אז יש עלייה בתחלואה. זה לא אומר שזה משהו רע, זה פשוט מה שקורה כשמסירים את הסגר והכול חוזר לקדמותו. אבל מתמודדים עם זה כמו שצריך, יש תוכניות ומכינים את בתי החולים. ואני לא חושב שהבהלה הזאת היא נכונה והיא נחוצה".

2 צפייה בגלריה
 מחלקת קורונה בבית חולים בפראג
 מחלקת קורונה בבית חולים בפראג
מחלקת קורונה בבית חולים בפראג
(צילום: AP)
אתם בדרך לסגר כללי? "לא, אני חושב שאנחנו רחוקים מזה. המגבלות הנוכחיות באות בעצם טיפה לעצור את המגמה השלילית של ההתפרצות האקספוננציאלית ולייצב את מספר הנדבקים. כרגע סגרו את בתי הספר, הגנים נשארו פתוחים. מסעדות, ברים, חדרי כושר וכל פעילות שהיא בעצם חברתית ומונה מספר גדול של בני אדם - נכון לעכשיו היא מופסקת. וזה אמור להביא בעוד שבועיים-שלושה להתייצבות במספר הנדבקים ואז לירידה הדרגתית. אבל הגבולות פתוחים, מקומות העבודה פתוחים ואין פה כרגע דיבור על סגר, כמו שנאמר לפני כן".
כלומר, היחס של צ'כיה להתפרצות הזאת אחר ממה שיש בישראל ואפילו בחלק ממדינות מערב אירופה? "כן. באביב כל המדינות בכל העולם נהגו באופן דומה, כי באמת ראינו את התמונות מאיטליה ולא ידענו מול מה אנחנו מתמודדים ומה יהיו אחוזי התמותה, וכיום אנחנו יודעים שאנחנו מסוגלים להתמודד עם זה. באביב נכנסה לפועל תוכנית טרנספורמציה של כל בתי החולים, שבה אנחנו סוגרים מחלקות שהן לא כל כך חיוניות כמו כירורגיה פלסטית, עור וכו' וכך מפנים מספר רב של מיטות וצוות רפואי שכן יכול לתת מענה לחולי הקורונה.
"ראינו שהתפוסה גם באביב, בבתי החולים, לא הגיעה אפילו ל-20% מהקיבולת המקסימלית ולכן אנחנו עכשיו מתייחסים לזה באופן קצת שונה. כן, זו מחלה שכן צריך להתמודד איתה, אבל אלה לא התמונות ולא המספרים שראינו באיטליה באביב. אז כן, יש פה מגמה טיפה של יותר נינוחות בטיפול עם החולים האלה".
הציבור ממושמע? "כמובן. אני חושב שזה 50-50. 50% תלוי בממשלה - כמה מהר הם נקטו בצעדים ואילו צעדים הם נקטו, איך מסבירים את זה לציבור, וגם איך הם מפצים את האנשים שנפגעים כלכלית. ו-50% כמובן תלוי בציבור. אתם חייבים להישמע להוראות, כי זה לא משנה איזה מגבלות יסירו או יטילו, הציבור הוא בעצם זה שממלא את המגבלות האלה, ובלעדיו זה לא יצליח".