ארמניה הודיעה הבוקר (שישי) כי היא מצטרפת ל-147 חברות אחרות באו"ם, ומכירה במדינה פלסטינית. בעקבות זאת, ל-ynet נודע כי משרד החוץ זימן את שגריר ארמניה בישראל למה שהוגדר כ"שיחת נזיפה חמורה".
בחודש האחרון הודיעו ארבע מדינות אירופיות על הכרתן בפלסטין, למרות התנגדות ישראלית חריפה - נורבגיה, אירלנד, ספרד וסלובניה. אחרי הכרזותיהן על שלוש הראשונות על כך, זימן שר החוץ ישראל כ"ץ לשיחת נזיפה את שגרירי המדינות הללו - והוקרן להם סרטון חטיפת התצפיתניות.
2 צפייה בגלריה
דגל ארמניה
דגל ארמניה
דגל ארמניה. החברה ה-148 באו"ם שתומכת במדינה פלסטינית
(צילום: KAREN MINASYAN / AFP)
הקרנת סרטון חטיפת התצפיתניות לשגרירי נורבגיה, אירלנד וספרד
(צילום: אלכס קולומויסקי)

"ארמניה תמיד תמכה בפתרון של שלום לבעיה הפלסטינית, ובפתרון שתי המדינות", נמסר בהודעת משרד החוץ הארמני. "אנחנו משוכנעים שזו הדרך היחידה להבטיח את הגשמת השאיפות הלגיטימיות של הפלסטינים והישראלים. על בסיס המחויבות לחוק הבינלאומי ולעקרונות של שוויון, ריבונות ודו-קיום, ארמניה מכירה במדינת פלסטין".
ארמניה כוננה יחסים דיפלומטיים עם ישראל ב-1992, זמן קצר לאחר שזכתה לעצמאות מברית המועצות. יש לה שגרירות בתל אביב.
על רקע החרפת היחסים עם טורקיה של רג'פ טאיפ ארדואן בעשור שעבר, עלתה על הפרק האפשרות שישראל תכיר רשמית ברצח העם הארמני - ואף התקיים על כך לראשונה דיון בכנסת.
2 צפייה בגלריה
טקס זיכרון לשואת הארמנים
טקס זיכרון לשואת הארמנים
טקס זיכרון לשואת הארמנים
(צילום: gettyimages)
בריחת הפליטים הארמנים מנגורנו-קרבאך
(צילום: רויטרס)

אבל בשנים האחרונות היחסים עם ארמניה הורעו, על רקע התמיכה השקטה שמספקת ישראל לשכנתה אזרבייג'ן. אשתקד דיווחה סוכנות הידיעות AP שישראל "סייעה בשקט" לתוכנית של אזרבייג'ן לכבוש מחדש את המובלעת נגורנו-קרבאך, וסיפקה למדינה נשק רב-עוצמה לקראת המתקפה שהובילה לכניעה ההיסטורית של הבדלנים הארמנים.
לפי הדיווח, שבועות ספורים לפני המתקפה, מטוסי מטען צבאיים של אזרבייג'ן טסו שוב ושוב בין "בסיס אווירי בדרום ישראל" (בסיס עובדה) ל"שדה תעופה ליד נגורנו-קרבאך", גם בזמן שממשלות במערב קראו לשיחות שלום. הטיסות הללו הטרידו את הארמנים, שידעו על הברית האסטרטגית בין ישראל לאזרבייג'ן, ושפכו אור על האינטרסים הלאומיים של ישראל באזור שמדרום להרי הקווקז.