חיזבאללה פרסם היום (שני) כי ירה לראשונה לעבר ישראל את הטיל "נור", וטען שהשתמש בו בירי על אצבע הגליל. מטעם ארגון הטרור לא נמסרו פרטים לגבי הטיל, אך קיים טיל איראני מוכר בשם זהה, שידוע כי טהרן מציידת בו את שלוחיה במדינות השונות, בהם חיזבאללה.
בדיווח של רשת הטלוויזיה הסעודית "אל-ערביה" שפורסם היום, אחרי שחיזבאללה קיבל אחריות על הירי, צוין כי בשנה שעברה חשף ארגון הטרור את טילי ה"נור" – והציג סרטון המראה את פלטפורמות השיגור שהוא מחזיק בהן, של טילים נגד ספינות.
1 צפייה בגלריה
טהרן איראן
טהרן איראן
(צילום: Majid Asgaripour/WANA (West Asia News Agency) via REUTERS)
ב"אל-ערביה" הוסיפו פרטים טכניים על הטיל. בעיתון כתבו, לפי דיווחים איראניים בעבר, כי טיל "נור" הוא טיל שיוט איראני נגד ספינות – גרסה משופרת של טילי C801 ו-C802 הסיניים. הטיל נחשב לאחד מהדגמים הראשונים בתעשיות הצבאיות האיראניות, והוא הוצג על ידי הכוחות האיראנים בשנת 1991.
נוסף על כך, נכתב כי הטיל מגיע לטווח של 170-40 ק"מ, אורכו 6.38 מטר, קוטרו 36 ס"מ, ומשקלו מגיע ל715 ק"ג – מהם 165 ק"ג ראש קרב. לפי הפרסום, הטיל פועל על דלק מוצק ומהירותו מוערכת ב-0.9 מאך. ב"אל-ערביה" טענו כי חיזבאללה השתמש בטילי "נור" כדי לפגוע בספינה אח"י חנית ב-2006.
לפי בועז שפירא, חוקר במכון עלמא לאתגרי הביטחון של ישראל בצפון, "מסלול הטיסה של הטיל מתבצע בגובה יחסית נמוך מעל פני הים, מה שמקשה על גילוי ויירוט". לפי מכון עלמא, מדובר בטיל שעבר שינויים עם השנים שהאריכו את הטווח המקסימלי שלו ל-200 ק"מ ושיפרו את מערכות ההנחיה. הטיל יכול להיות משוגר מפלטפורמות ימיות, אוויריות ויבשתיות.
למרות הדיווחים בחלק מהאתרים כי טיל "נור" שהשתמש בו חיזבאללה הוא טיל בליסטי, נראה כי מדובר בטיל השיוט האיראני המוכר שאינו בליסטי.