כמעט שבוע וחצי אחרי "מבצע ארנון" לחילוץ ארבעת החטופים ממחנה נוסייראת שבמרכז הרצועה, התושבים המקומיים עדיין מוכים הלם. לא רק מההרס הכבד שהותיר אחריו המבצע, אלא גם מהעובדה שהשכנים שלהם - "עיתונאי" ואביו ה"רופא", החזיקו בשלושה מהחטופים בחדר קטן וחשוך בדירה.
תיעוד: רגע החילוץ של נועה ארגמני
(צילום: דוברות מג"ב)

4 צפייה בגלריה
ארבעת החטופים ששוחררו
ארבעת החטופים ששוחררו
ארבעת החטופים ששוחררו
(צילום: REUTERS/Marko Djurica, דובר צה"ל)
בכתבה ב"וול סטריט ג'ורנל" סיפרו תושבים במחנה נוסייראת על ההלם מכך שעבדאללה אל-ג'מאל ואביו אחמד היו אלה שהחזיקו בשלושת החטופים. האב אחמד אל-ג'מאל, נחשב לדמות מוכרת בקהילה. ביום-יום הוא עובד כרופא במרפאה ציבורית במחנה נוסייראת, ואחר הצהריים מנהל קליניקה פרטית משלו - לשם תושבים מגיעים לטובת הליכים פרטיים כמו ברית מילה. אביו של אל-ג'מאל גם שימש אימאם במסגד המקומי, ולפי התושבים היה בעל קול ערב.
מדי יום - כך התגלה, נהג אל-ג'מאל האב לחזור לדירה שחלק עם בנו, כלתו וילדיהם. באותה דירה הוחזקו אנדריי קוזלוב, שלומי זיו ואלמוג מאיר ג'אן. משפחת אל-ג'מאל ידועה כמזוהה עם חמאס, לפי תושבים ששוחחו עם העיתון האמריקני. אבל לדברי התושבים, רק בודדים ידעו שהחטופים אכן מוחזקים באותו בית. החטופים סיפרו כי הצליחו לשמוע את אל-ג'מאל הבן, את אשתו ואת ילדיהם מנהלים את חיי היומיום שלהם, בזמן ששהו בחדר הקטן והחשוך שבו הוחזקו.
4 צפייה בגלריה
אחמד אל ג'מאל
אחמד אל ג'מאל
אחמד אל-ג'מאל. יצא למסגד ולקניות, בנו נעלם
האב אחמד, לדברי אחד משכניו, נהג לשדר עסקים כרגיל במלחמה. הוא יצא לקליניקה ולמרפאה הציבורית, היה במסגד וגם רכש מצרכים כרגיל. בנו, עבדאללה, נראה לעיתים רחוקות יותר. "ד"ר אחמד היה זה שמל את שלושת בניי", סיפר לעיתון האמריקני עלי בחיט, יועץ לענייני רשתות חברתיות מנוסייראת. "הוא היה דמות נחמדה, החיוך מעולם לא ירד מפניו". הוא סיפר שגדל על קולו של אל-ג'מאל במסגד, והופתע לשמוע שהמשפחה - שמקורה ברמלה - הייתה אחראית להחזקת חטופים. לדבריו, הוא לא ציפה שמשפחת אל-ג'מאל תהיה מעורבת בצורה כלשהי במלחמה.

המשפחה שהחזיקה בנועה

המבנה שבו הוחזקו אנדריי, שלומי ואלמוג, כבר לא עומד על תילו. הוא ממוקם ברחוב ביסאן במחנה נוסייראת, והופצץ מהאוויר מעט לאחר המבצע שבו שוחררו השלושה. במבצע החילוץ נהרגו עבדאללה, אביו אחמד וגם האישה פאטמה. ילדיהם של עבדאללה ופאטמה נותרו בחיים - אך המשפחה סירבה לשתף פעולה או לשוחח עם העיתון האמריקני.
4 צפייה בגלריה
הריסות הבניין בו הוחזקו החטופים בנוסייראת
הריסות הבניין בו הוחזקו החטופים בנוסייראת
הריסות אחד הבניינים שבהם הוחזקו חטופים בנוסייראת. גם בני משפחת אבו-נאר נהרגו בפשיטה
(צילום: Eyad BABA / AFP)
4 צפייה בגלריה
הריסות הבניין בו הוחזקו החטופים בנוסייראת
הריסות הבניין בו הוחזקו החטופים בנוסייראת
(צילום: Eyad BABA / AFP)
לפי ה"וול סטריט ג'ורנל", במרחק לא רב מבית משפחת אל-ג'מאל - כמה בתים בלבד - הוחזקה נועה ארגמני, במבנה אחר. המשפחה שהחזיקה בה, לפי התושבים המקומיים בנוסייראת וגורם ישראלי, היא אבו-נאר - משפחה נוספת שלה קשרים עם חמאס. יחד עם זאת, בעיתון לא פורט רבות על אודות המשפחה.
גם בני משפחת אבו-נאר נהרגו במבצע לחילוצה של נועה - שנסחבה ב"שק קמח" על-ידי כוחות הימ"מ שפרצו אל המבנה. לפי התושבים המקומיים, גם המבנה שבו הוחזקה נועה נהרס כמה ימים לאחר מכן. משפחת אבו-נאר, סיפרו עוד התושבים, נחשבת הרבה פחות בולטת ומוכרת ממשפחת אל-ג'מאל בשכונה.

"שיחזיקו אותם במנהרות"

מה שמעסיק את תושבי נוסייראת מאז המבצע, שכלל הפצצות מהאוויר וקרבות פנים אל פנים ברחובות הצפופים של מחנה הפליטים - הוא ההחלטה של חמאס להחזיק את החטופים בדירה, מעל לפני הקרקע, ובאזור סואן שבו גם מתנהל שוק תוסס. חלק מהתושבים סיפרו שהופתעו כל כך מכך שהחטופים הוחזקו מעל לפני הקרקע, כי קשה מאוד לשמור סודות בשכונה כה צפופה. אפילו שיעול, לדברי התושבים, יכול להישמע בין קירות הבניינים.
תושבים אחרים הביעו זעם מכך שחמאס העמיד אותם בסיכון. לדבריהם, כל פעולה ישראלית ברחובות הצפופים של מחנה הפליטים עלולה להסתכם בכמות גדולה של הרוגים ופצועים.
לוחמי הימ"מ מספרים על חילוץ ארבעת החטופים ועל רפ"ק ארנון זמורה ז"ל
(צילום: דוברות מג"ב)

חלק מתושבי נוסייראת אמרו שעל חמאס להחזיק את החטופים במנהרות, בעוד שאחרים אמרו שצריך להחזירם לישראל כחלק מעסקה לסיום המלחמה. לפי ה"וול סטריט ג'ורנל", הקיפאון במו"מ גורם לתסכול גובר בקרב התושבים ברחבי רצועת עזה.
אחד התושבים הגדיל לעשות, וקרא לחמאס לספק לתושבים מפה של "אזורים בטוחים", כלשונו. "חמאס צריך לתת לנו מפה של אזורים שנוכל להיות בהם. אם היינו יודעים שיש שם חטופים - היינו מחפשים מקום אחר", אמר מוסטפא מוחמד, בן 36, שעזב את העיר עזה לנוסייראת עוד בתחילת המלחמה עם אשתו ובתו הפעוטה. עם תחילת המבצע לחילוץ החטופים, מוחמד ומשפחתו, לפי ה"וול סטריט ג'ורנל", מצאו עצמם תקועים - בלי מקום בטוח.

נכנסו עם סולם

בשבוע שעבר טען יו"ר ארגון לזכויות אדם, רמי עבדו, כי עדות מהמבצע העלתה שהכוחות שפשטו על המבנה שבו הוחזקו שלושת החטופים השתמשו בסולם כדי להיכנס לבית משפחת אל-ג'מאל. "הכוחות חיסלו במדרגות את פאטמה, ואז נכנסו לבית וחיסלו את בעלה, העיתונאי עבדאללה אל-ג'מאל, בן 36, ואת אביו אחמד, בן 74 - לעיני הנכדים. הצבא גם ירה בזיינב בת ה-27, בתו של אחמד והיא נפצעה", טען עבדו.
דובר צה"ל אישר כי אל-ג'מאל הבן היה פעיל חמאס. במשרד התקשורת של חמאס כינו אותו "עורך ועיתונאי בסוכנות פלסטין עכשיו". מעמוד הפייסבוק של אותו "עיתונאי" שבביתו הוחזקו חטופים עולה כי עבד גם כדובר בשירות משרד העבודה של חמאס. ב-7 באוקטובר פרסם פוסט ובו הודיה לחמאס: "השבח לאל, טוב ומבורך. אלוהים, זה הניצחון המובטח שלך".
הכוחות הסתערו על שני היעדים שבהם הוחזקו בנפרד, כשנועה הוחזקה בבניין אחד בקומה הראשונה - ואנדריי, שלומי ואלמוג בקומה השלישית בבניין אחר. שני הבניינים היו במרחק של מאות מטרים זה מזה. חמאס שילם למשפחות שהחזיקו בחטופים.
לפני שיצאו למבצע, שקלו המתכננים לשחרר בנפרד את נועה ארגמני, שהוחזקה בקומת קרקע, במיקום שיחסית לא מסובך להגיע אליו. אבל בשל החשש שפעולה במיקום אחד תוביל מיד את השומרים לפגוע בשלושת החטופים שבמיקום הסמוך - הוחלט לפשוט על שני המבנים בעת ובעונה אחת.