בזמן שהאש בהרי ירושלים משתוללת וצוותי הכיבוי ממשיכים להיאבק בלהבות - שבעה מטוסי כיבוי שמוכנים להפעלה תוך דקות לא השתתפו גם היום (ב') במאמצי הכיבוי. זמן קצר אחרי פרסום הידיעה ב-ynet הודיעו בכיבוי והצלה כי "מחר, עם אור ראשון, יצטרפו למאמצי הכיבוי האווירי שישה מטוסים קלים של חברת כימ ניר. המטוסים יהוו תוספת משמעותית לכוח הכיבוי האווירי וישובצו למשימות בכפוף ובהתאם לצרכים המבצעיים של טייסת הכיבוי האווירית".
שבעת המטוסים שייכים לחברת "כים ניר", שמפעילה מטוסי כיבוי וריסוס חקלאי, והם נמצאים במנחת סמוך לקיבוץ רוחמה שבנגב. מטוסי הכיבוי לקחו לאחרונה חלק במאמצי הכיבוי בשריפות שפרצו בטורקיה והם עוסקים בפעולות כיבוי בעוטף עזה, אם יש צורך.
אתמול, כשפרצו השריפות באזור הרי ירושלים, אמרו אנשי חברת "כים ניר" כי פנו למשרד לביטחון פנים בבקשה להפעילם לצורך פעולות הכיבוי באזור ירושלים, אך לדבריהם לא קיבלו אישור בשל הסיבה שהמשרד לא יכול להפעיל את החברה ללא חוזה התקשרות, למרות שמדובר במצב חירום. במשרד מכחישים כי נגרם עיכוב כלשהו בגלל בירוקרטיה.
הנהלת "כים ניר" טוענת כי הודיעה למשרד לביטחון פנים כי זו לא העת לעסוק בנושאים בירוקרטיים וכי לאחר מכן יסדירו את נושא התשלום. "אנחנו מוכנים עם המטוסים לצאת לדרך בכל רגע, לסייע בפעולות. זה לא הזמן להתחשבנות", אמר יפתח חצור, מנכ"ל חברת "כים ניר". הוא הוסיף: "לא ייתכן שלקחנו חלק בפעולות הכיבוי בטורקיה, עזרנו להם למנוע אסון, התקבלנו שם בברכה ורק חיכו לנו - אבל כאן, בבית שלנו, אנחנו נתקלים בבעיות מיותרות.
"אנחנו רוצים לקחת חלק בפעולות הכיבוי כדי להציל את היערות של מדינת ישראל ולהציל רכוש של אזרחים. כבר יומיים שאנחנו מנסים לקבל את האישורים, אבל אין עם מי לדבר רק בגלל בעיות בירוקרטיות", טענו בחברה.
חצור הסביר עוד כי "בסוף שנת 2019 פוצלה חברת 'כים ניר', שהפעילה את טייסת הכיבוי עבור מדינת ישראל מיום הקמתה, בין חברת 'כים ניר אחזקות' לחברת אלביט. במסגרת הפיצול המשיכה אלביט להחזיק בהסכם הכיבוי מול מדינת ישראל עד שנת 2023, סוף ההסכם. לאחר מכן צפוי לצאת מכרז חדש ומשודרג שייערך על-ידי המשרד לביטחון פנים".
לדבריו, "כים ניר ממשיכה להחזיק שמונה מטוסים נוספים וממשיכה לפעול בכיבוי אווירי בעולם. בשבועות האחרונים התריעו בכירי כים ניר מול בכירי המשרד לביטחון פנים, היחידה האווירית של המשטרה ובכירי מערך הכבאות כי לא ייתכן שבגלל ענייני תקציב קיימת טייסת נוספת שלא מופעלת בזמן חירום. מטוסי כים ניר חזרו השבוע ממשימות כיבוי בטורקיה - 1,300 ק"מ מישראל - בהצלחה רבה. כל טייסי כים ניר הם בוגרי טייסת הכיבוי, הם כשירים ופועלים מ-10 מנחתים במדינת ישראל".
"לא ייתכן שבגלל שיקולי תקציב יישרפו כאן בתים", המשיך חצור. "לפני מספר חודשים הציגו בכירי כים ניר לבכירי מערך הכבאות והמשטרה מצגת עם יכולות החברה להפעלה בחירום. הבוקר אישר גורם בכיר במשטרה כי בגלל סבך בירוקרטי - 'כים ניר' לא מופעלת למרות יכולות מוכחות בכיבוי אש ומנחתים אסטרטגיים לכיבוי אווירי".
בתוך כך, גורם בטייסת הכיבוי אמר כי קיימת אפשרות להגדיל את מספר מטוסי הכיבוי באופן מיידי בעוד כחמישה מטוסי כיבוי אם תהיה דרישה כזו: "הם מוכנים וערוכים לפעולה בלוחות זמנים מיידיים".
במשרד לביטחון פנים אמרו בתגובה כי "המטוסים אינם מקורקעים ולא היו מקורקעים בשום שלב, אלא לא נדרשו מבצעית עד היום. המשרד יזם היום, בעקבות הערכת המצב, את תוספת הכוח של המטוסים למשימות הכיבוי. המטוסים של 'כים ניר' יצטרפו מחר למערך הכבאות וההצלה".
ממשרד הביטחון נמסר כי המשרד "פועל לשכור מחברת 'כימניר' שישה מטוסים לצורך סיוע לכיבוי מהאוויר. המטוסים צפויים להיכנס לפעולה ממחר בבוקר וירחיבו את יכולת הכיבוי מהאוויר. במקביל, נבדקת האפשרות להשמיש מטוסים אזרחיים נוספים למשימת הכיבוי".
פורסם לראשונה: 19:15, 16.08.21