היועץ לביטחון לאומי של הבית הלבן ג'ייק סאליבן הגיע היום (ראשון) לישראל היישר מריאד בירת סעודיה - ופותח את ביקורו בפגישה עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, שהצליח לאכזב אותו עוד לפני שנחת כאן. תגובת לשכת רה"מ אתמול לדברי גנץ שללה באופן מוחלט את פתרון שתי המדינות, בשעה שסעודיה מבקשת כחלק מהמגעים אמירה כלשהי מצד נתניהו שבה הוא משאיר פתח לאפשרות הזו. "זה כאילו נתניהו אמר 'לא' לסאליבן עוד לפני שהגיע לארץ", אמרו גורמים ששוחחו עם היועץ הבכיר בימים האחרונים.
סאליבן בפגישותיו, היום
(צילום: Ziv Sokolov, U.S. Embassy Jerusalem)

2 צפייה בגלריה
ג'ייק סאליבן ובנימין נתניהו
ג'ייק סאליבן ובנימין נתניהו
הגיע מריאד. סאליבן עם נתניהו
(צילום: David Azagury, U.S. Embassy Jerusalem)
הגורמים התרשמו ממנו שביקורו כאן דרמטי - וכי מבחינת וושינגטון זו אולי ההזדמנות האחרונה לבשל את הסכם הנורמליזציה בין ישראל לסעודיה. שני האתגרים המרכזיים: הגעה להגדרה מוסכמת של סיום לחימה בעזה והצהרה פומבית חיובית מצד נתניהו באשר לעתיד המדינה הפלסטינית. בלי שני הדברים האלה, אומרים הגורמים, ההסכם ייתקע להרבה זמן.
סאליבן אומר בשיחות סגורות ש"אם אנחנו מפספסים את ההזדמנות הזאת ניקלע לבעיה גדולה ושדעת הקהל הבינלאומית לא לטובת ישראל". לדבריו, "סינוואר מכה בנו שוק על ירך". המסר של היועץ הבכיר הוא שהצורך האסטרטגי של ישראל הוא להגיד "כן", כי בהמשך ארה"ב תדע לרתום למאמץ את מצרים ואת קטאר, ובהיעדר היכולת של ישראל להבין שהיא לוקחת חלק ב"משחק" בינלאומי - יהיה קשה מאוד להביא לפריצת דרך.
"תסתכלו על 13 באפריל (ליל המתקפה האיראנית - א"א)", אמר סאליבן, "מדינות האזור שמרו על האסטרטגיה הישראלית והגנו עליה מאיראן. תבחרו בנתיב הזה - ואם תסכימו אנחנו נדע להרגיע את הלחימה בצפון". לטענתו, כל אלטרנטיבה אחרת גרועה יותר. "מה האפשרות? ממשל צבאי בעזה או חלופה אחרת, גרועה יותר. חיזבאללה רק מגביר ההתקפות שלו ולא נרתע".
2 צפייה בגלריה
נתניהו וגנץ
נתניהו וגנץ
התגובה של נתניהו לגנץ אכזבה את האמריקנים. "כאילו אמר 'לא' לסאליבן עוד לפני שהגיע"
(צילום: מארק ישראל סלם, לע"מ)
במקביל, האמריקנים גם מעוניינים להביא לפריצת דרך במגעים לעסקת חטופים, ולשם כך רוצים לשמור על הערוץ הקטארי בחיים. השליח המיוחד של הממשל האמריקני לענייני שבויים ונעדרים, רוג'ר קרסטנסט, יגיע היום לקטאר על הרקע הזה. קרסטנסט קיים לפנות בוקר שיחת טלפון ממושכת עם מתאם השבויים והנעדרים בישראל תת-אלוף במיל' גל הירש.
סגנו סטיבן גילן יגיע השבוע לישראל לדיוני עבודה עם הירש - וייתכן שקרסטנסט יגיע בהמשך לישראל בעצמו. מבחינת האמריקנים ישנה חשיבות לכל פעילות המשמרת את ערוצי התיווך פעילים - ומשאירה את השבת החטופים על סדר היום. סאליבן ייפגש פה בישראל גם עם השרים בני גנץ ויואב גלנט, נשיא המדינה יצחק הרצוג וכן עם מקבילו ראש המל"ל צחי הנגבי.
נקודה נוספת שבוודאי סאליבן יעסוק בה במהלך ביקורו הוא הרצון של ארה"ב להימנע ממבצע רחב היקף ברפיח, בעוד ישראל ממשיכה להתבטא - לפחות פומבית - כי היא נחושה לפרק את גדודי חמאס ברפיח.