אחרי ארבע שנים מתוחות עם ארה"ב של דונלד טראמפ, באיחוד האירופי קיבלו בסיפוק רב את ניצחונו של ג'ו ביידן בבחירות. האירופים נשמו לרווחה, למרות שאין להם אשליות: מנהיגים ופרשנים ביבשת מודעים לכך שוושינגטון לא תחזור בתקופה הקרובה להיות "השוטר העולמי" או "האחות הגדולה" של חברות נאט"ו.
"זה יום גדול לארה"ב ואירופה, ואנחנו מצפים לשתף פעולה עם הממשל החדש כדי לבנות מחדש את השותפות שלנו", אמר בסוף השבוע שר החוץ של האיחוד, ג'וזפ בורל, כשבירך את ביידן על הניצחון. ז'אן קלוד יונקר, שהיה בעבר נשיא הנציבות האירופית, צינן במעט את ההתלהבות ביבשת ואמר כי "ביידן לא הולך לשנות בין לילה את הגישה של וושינגטון לסוגיות בינלאומיות".
נאום הניצחון של ביידן
(צילום: רויטרס)

4 צפייה בגלריה
פגישה נשיא ארה"ב דונלד טראמפ קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל
פגישה נשיא ארה"ב דונלד טראמפ קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל
טראמפ עם אנגלה מרקל. עם ביידן זה אמור להיות פשוט יותר
(צילום: EPA)
"האירופים צריכים ללמוד לחיות בלי ההנהגה האמריקנית העולמית", טוען הפרשן סבסטיאן מיאר, ראש מכון ז'ק דלור – שנקרא על שם מי שהיה בעבר נשיא הנציבות האירופית. "בעתיד הנראה לעין ארה"ב תהיה עסוקה בעצמה", מסכים מרקוס קאים, פרשן גרמני.
ההערכה היא שארה"ב לא תחזור בקרוב לתפקיד "השריף העולמי" ותפגין את עוצמתה הצבאית כפי שעשתה בשנים שאחרי המלחמה הקרה. בשעה שארה"ב עדיין שומרת כוחות אוויריים בכוננות באזורים שונים, ויש לה בסיסים באירופה, דרום קוריאה, יפן, אפגניסטן ובחריין, היא נסוגה מאזורי קרבות במגמה שצברה תאוצה בזמן טראמפ – אך החלה עוד בכהונתו של ברק אובמה.
4 צפייה בגלריה
ארה"ב בחירות 2020 ניצחון ג'ו ביידן כותרות עיתונים ב עולם
ארה"ב בחירות 2020 ניצחון ג'ו ביידן כותרות עיתונים ב עולם
ביידן על שער האובזרבר הבריטי
בשני העשורים האחרונים מרכז הכובד הצבאי של ארה"ב עובר לאסיה ומתרחק בהדרגה מאירופה. נטלי טוצ'י, שעומדת בראש מכון איטלקי ליחסי חוץ, אמרה כי "אנחנו עדים לסוף האימפריאליזם האמריקני. ארה"ב כבר לא רוצה להיות השוטר של העולם".
אז למה אירופה יכולה לצפות מהנשיא החדש של ארה"ב? לפי יונקר, "הדברים הולכים להיות הרבה יותר פשוטים, מכיוון שג'ו ביידן מבין את אירופה יותר טוב מדונלד טראמפ". עם זאת, הדיפלומט הבכיר מזהיר את בריסל: "אל תצפו לשינוי קיצוני".
4 צפייה בגלריה
מרקל עם ברק אובמה, שביידן היה סגנו במשך 8 שנים
מרקל עם ברק אובמה, שביידן היה סגנו במשך 8 שנים
מרקל עם ברק אובמה, שביידן היה סגנו במשך 8 שנים
(צילום: רויטרס)
אחד הנושאים שהיה רווי במתחים בזמן כהונת טראמפ הוא נושא הסחר, שכעת אמור להיות בעייתי הרבה פחות. בכהונתו של טראמפ וושינגטון הודיעה על העלאת מכסים על אלומניום ופלדה, וגרמה לאירופה לנסח פעולות תגמול. "הפסקת אש" בין הצדדים הושגה עם הבטחה להסכם סחר מצומצם – אך הסכם כזה טרם נחתם.
שר האוצר הגרמני, פיטר אלטמייר, אמר היום שבאיחוד האירופי רוצים להגיע עם ממשל ביידן להבנות בנושא הסחר: "אנחנו ננסה לפתוח פרק חדש במדיניות הסחר בין ארה"ב לכל חברות האיחוד". קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל קראה היום לשיתוף פעולה צמוד בין ארה"ב לגרמניה בשורת סוגיות שיצרו מחלוקות בארבע השנים האחרונות כמו המאבק במגפת הקורונה, המלחמה בטרור העולמי, שינויי האקלים וקידום "כלכלה גלובלית פתוחה וסחר חופשי". בברכה הראשונית שלה על ניצחונו, מרקל אמרה כי ביידן "מכיר את גרמניה ואת אירופה היטב". למרקל היו יחסים חמים עם ברק אובמה, שביידן היה סגנו. היחסים בין מרקל לטראמפ היו צוננים, והנשיא האמריקני כינה את גרמניה "בת ערובה של רוסיה".
4 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן נאום ניצחון
ג'ו ביידן נאום ניצחון
בחגיגות הניצחון של הדמוקרטים בדלאוור
(צילום: EPA)
בנושא ההתחממות הגלובלית ביידן כבר הבהיר שהוא רוצה שארה"ב תחזור להסכם פריז, שממנו החליט טראמפ לפרוש. הוא גם אותת שהוא מתכוון לבטל שתי החלטות חשובות של טראמפ – הפרישה מהסכם הגרעין עם איראן ומארגון הבריאות העולמי.
יש כמה צעדים במדיניות החוץ של טראמפ שביידן לא מתכוון לשנות, ובהם הקו התקיף של ארה"ב מול המדיניות הבינלאומיות של סין, והרצון להפחית את המעורבות של ארה"ב בסכסוכים מעבר לים. ניקול קוניג, מומחית ממכון ז'אק דלור, אמרה כי העמדות האלה זוכות לפופולריות גדולה בארה"ב. מה שישתנה הוא הסגנון. "ג'ו ביידן יהיה בתיאום עם בעלות הברית וישתף איתן פעולה".

"מזכ"ל נאט"ו ניסה להרגיע את החיה"

ההחלטות החד צדדיות של טראמפ והאנטגוניזם שהפגין כלפי חלק ממנהיגי מדינות שחברות בנאט"ו יצרו מתיחות ומחלוקות בברית הביטחונית. לפי אחד הדיפלומטים מזכ"ל נאט"ו, ינס סטולטנברג, השקיע מאמצים רבים כדי "להרגיע את החיה". נאט"ו יכולה לקוות לנורמליזציה בזמן ביידן, אך הפרשנים מאמינים שוושינגטון עדיין תתמקד באינטרסים האמריקניים. הפרשן הגרמני מזהיר ממתיחות בברית הביטחונית, שמפולגת בין מחנה פרו-אירופי למי שתומכים באמריקנים.
"האשליה של אוטונומיה אסטרטגית אירופית חייבת להסתיים: האירופאים לא יהיו מסוגלים להחליף את התפקיד הקריטי של אמריקה כמי שמעניקה ביטחון", הזהירה שרת ההגנה הגרמנית אנגרט קראמפ קרנבאואר במאמר באתר פוליטיקו. הפרשן קאים אומר שביידן צפוי להציע לאירופים "חלוקת עבודה פשוטה: "אתם תעזרו לנו באירופה כדי שאנחנו נוכל להיות יותר מעורבים באסיה".