פומפאו עם אל-זיאני ונתניהו: "איראן מבודדת"
(צילום: לע"מ)

משרד החוץ של בחריין הודיע אמש (רביעי) כי בחריין וישראל סיכמו על הפעלת טיסות מסחריות בין שתי המדינות, שתתבסס על מזכר ההבנות שנחתם לשיתוף פעולה בתחום השירותים האוויריים. מוקדם יותר אתמול אישר שר החוץ הבחרייני שהגיע לביקור היסטורי בישראל, עבד אל-לטיף אל-זיאני, כי ישראלים יוכלו להנפיק ויזות אלקטרוניות למדינה - והצדדים גם סיכמו על תחילת הליכי פתיחת שגרירויות הדדיות.
7 צפייה בגלריה
ספר מבקרים
ספר מבקרים
ביקור היסטורי. אל-זיאני והמכתב בספר המבקרים של הנשיא
7 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו, עבד אללטיף אלזיאני ומייק פומפאו
בנימין נתניהו, עבד אללטיף אלזיאני ומייק פומפאו
"איראן מבודדת יותר מתמיד". אל-זיאני, נתניהו ופומפאו
(צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)
7 צפייה בגלריה
נשיא המדינה ראובן ריבלין עם עבד אללטיף אלזיאני שר החוץ של בחריין בבית הנשיא ירושלים
נשיא המדינה ראובן ריבלין עם עבד אללטיף אלזיאני שר החוץ של בחריין בבית הנשיא ירושלים
"השלום אפשרי, והעולם לא יחכה". ריבלין ואל-זיאני
(צילום: מארק ניימן / לע"מ)
7 צפייה בגלריה
גבי אשכנזי ועבד אללטיף אלזיאני
גבי אשכנזי ועבד אללטיף אלזיאני
"יום מרגש עבור שתי המדינות". אשכנזי ואל-זיאני
(צילום: מירי שמעונוביץ, משרד החוץ)
לדברי שר החוץ הבחרייני, החל משנת 2021 יהיו 14 טיסות שבועיות בין ישראל לבחריין, בנוסף לטיסות לאילת ולחיפה וכן עוד חמש טיסות מטען שבועיות.
שר החוץ, גבי אשכנזי, שקיבל את בואו של אל-זיאני, בירך אותו לשלום עם עזיבתו את ישראל בשדה התעופה. אשכנזי כתב בטוויטר: "בסיומו של יום מרגש ומשמעותי עבור שתי המדינות, הודינו לצוותים המקצועיים ונפרדתי מידידי, עבד אל-לטיף אל-זיאני, בשדה התעופה. הענקתי לו חנוכיה עם הקדשה אישית וסיפרתי לו כי החנוכיה היא סמל מיוחד לעם היהודי, המסמל את עברו המפואר".

אשכנזי הוסיף כי הגיש לשר הבחרייני גם את האיגרת הרשמית בשם ממשלת ישראל, שמאשרת את פתיחת שגרירות בחריין בישראל. "סיום ראוי ליום מרגש", אמר.
במהלך הביקור נפגש אל-זיאני עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, הנשיא ראובן ריבלין, השר גבי אשכנזי ומזכיר המדינה האמריקני מייק פומפאו, שהגיע גם הוא לישראל. אל-זיאני עמד בראש משלחת בת 25 אנשי צוות מבחריין ומהבית הלבן, שלאורך היום נפגשו אנשיה עם בכירים ישראלים במטרה להגיע להסכמות נוספות בכל הנוגע ליחסים בין המדינות.
7 צפייה בגלריה
קבלת הפנים בנתב"ג
קבלת הפנים בנתב"ג
קבלת הפנים בנתב"ג
(צילום: מירי שמעונוביץ, משרד החוץ)
7 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו, עבד אללטיף אלזיאני ומייק פומפאו
בנימין נתניהו, עבד אללטיף אלזיאני ומייק פומפאו
הצהרה משותפת של אל-זיאני עם נתניהו ופומפאו
(צילום: AFP)
לפי בחריין, "השיחות התמקדו בדיונים על תחומי שיתוף הפעולה ועל מזכר ההבנות הבחרייני-ישראלי, שנחתם לאחרונה במנאמה. השיחות המשותפות יתרמו לפיתוח שיתוף הפעולה בין ממלכת בחריין ומדינת ישראל בתחומי המסחר וההשקעות, פרויקטים מתפתחים, ענף הבנקאות, בריאות, חינוך, תקשורת, טכנולוגיה וחדשנות".
לדברי אל-זיאני, "בחריין רואה עניין רב בשיתוף הפעולה עם ישראל בתחום התעופה האזרחית, לאור התשתית המקיפה, ציי התעופה המודרניים והצוותים המאומנים והמוסמכים שיש לשתי המדינות". הוא הדגיש את הרמה המתקדמת של בחריין וישראל בכל הנוגע לביטחון ובטיחות הטיסות, והוסיף כי לתעשייה זו יש חשיבות מכרעת – במיוחד לאור התנאים הכלכליים והעולמיים הנוכחיים.

ביקור היסטורי בישראל, שלב אחר שלב

אל-זיאני נחת עם המשלחת מבחריין בישראל לקראת השעה 11:00 אתמול, ונפגש עם עמיתו הישראלי גבי אשכנזי שקיבל את פניו בשדה התעופה. השניים נועדו במשרד החוץ בירושלים, ובתום הפגישה הודיע אשכנזי כי השניים סיכמו על הקמת שגרירויות הדדית "בהקדם האפשרי". אל-זיאני אמר: "שמחתי להעביר את בקשתו של מלך בחריין לפתוח שגרירות בישראל, ולהודיע לו שבקשת ישראל לשגרירות במנאמה אושרה".
ריבלין: "השלום אפשרי, והעולם לא יחכה"
(צילום: לע"מ )

לאחר הפגישה עם אשכנזי, נפגש אל-זיאני גם עם הנשיא ראובן ריבלין, שאמר לו כי "העולם כולו צריך לראות את דגלי ישראל ובחריין מתנופפים זה לצד זה בבית הנשיא וברחובות ירושלים. זהו עידן חדש של ידידות ושיתוף פעולה. ברוח הזאת, אני שמח לקבל את פניך כידידי. אני מקווה שבקרוב נראה את הסיום האיום של וירוס הקורונה, ונוכל לקבל יותר תיירים, בהם תיירים רבים מבחריין".
לדברי ריבלין, "הידידות החדשה בין ישראל לבחריין, ולבין מדינות נוספות באזורנו, מבהירה כי השלום אפשרי, והעולם לא יחכה. לפלסטינים ברצוני להבהיר כי ישראל רוצה לחיות בשלום במרחב. יהודים ומוסלמים, כולנו בניו של אברהם, ישראלים ופלסטינים - לא נגזר עלינו לחיות יחד, נועדנו לחיות יחד. הגיעה העת לבנות אמון ולעשות שלום".
שר החוץ הבחרייני השיב לריבלין: "אנחנו רואים שהאיחולים שלך הגיעו מהלב. בחריין מאמינה בשלום, בדו קיום, בסובלנות, בכבוד לאחר ובלחיות אחד לצד השני למרות חילוקי הדעות. עם הערכים האלה, אני בטוח שאפשר להשיג שלום. הדרך לא קלה, ואנחנו מבינים שיהיו אתגרים שנצטרך לעבור ביחד כשותפים ולהתגבר עליהם". ריבלין העניק לאל-זיאני תרגום לעברית של הקוראן, שאותו חיבר אביו של הנשיא, יוסף יואל ריבלין. אל-זיאני גם רשם ברכה בספר המבקרים של בית הנשיא.
אשכנזי עם אל-זיאני
(צילום: משרד החוץ)

מאוחר יותר נועדו אל-זיאני, פומפאו ונתניהו, ומסרו הצהרה משותפת שבה בירך ראש הממשלה הישראלי את נשיא ארצות הברית היוצא דונלד טראמפ, ואמר כי ההסכמים לא היו אפשריים בלעדיו. לדברי נתניהו, "שלושה הסכמי שלום בשישה שבועות, אני לא חושב שאפשר יותר טוב מכך. היום אנחנו עושים היסטוריה שוב - זהו ביקור ראשון מבחריין, סימן דרך חשוב לתחילת השלום בין האומות".
נתניהו הוסיף: "השלום הזה בנוי על תשתיות ואינטרסים משותפים. כמו ישראל, בחריין מסתכלת קדימה. ההסכמים יעצימו את הכלכלה של שתי המדינות. אנחנו לא עושים את זה בעתיד הרחוק, אלא עכשיו, בעודנו מדברים - וזה קורה במהירות רבה. ישראל טסה לבחריין ובחריין טסה לפה, השמיים אינם הגבול יותר. שר החוץ הבחרייני, תמסור למלך בחריין את הערצתי למנהיגות שלו".
פומפאו דיבר אחרי נתניהו ואמר: "אני מקווה שיהיו עוד הרבה הסכמים. הם חשובים מסיבות רבות, בהן גם מכיוון שמדינות מזיקות כמו איראן נותרות מבודדות יותר מתמיד עד שלא ישנו כיוון. ההסכמים מקדמים גם את חופש הדת, שכן מוסלמים יוכלו להתפלל ביתר חופשיות בזכות הטיסות מתל אביב למנאמה, וגם הטיסות מעל סודן. ישראל ובחריין מוכיחות שאפשר להפוך חזון למציאות".
7 צפייה בגלריה
שער של עיתון טהרן טיימס
שער של עיתון טהרן טיימס
"תתרחקו!". השער של עיתון טהרן טיימס
בהקשר לדבריו של פומפאו, נזכיר כי ניו יורק טיימס דיווח שלשום כי טראמפ בחן את האפשרות לתקוף את מתקני הגרעין באיראן בשבועות הקרובים, לפני סיום כהונתו, אך בכירי ממשלו שכנעו אותו שלא לעשות זאת. ברקע דיווח זה, פרסם אתמול עיתון "טהרן טיימס" תמונת שער שבה מפה שעליה מסומנים הבסיסים האמריקניים שקרובים לאיראן. בתמונה נראים הטווחים של הטילים האיראניים, שמכסים את כל הבסיסים המסומנים – עם האיום המפורש "תתרחקו!".
אל-זיאני אמר במהלך ההצהרה המשותפת שיצא מעודד משיחותיו עם הנשיא ריבלין ושר החוץ אשכנזי, והוסיף: "השיחות ממשיכת להיות מועילות ונערכות באווירה חיובית וקונסטרוקטיבית. יש לנו על מה לעבוד, ואני אופטימי לגבי העתיד. אנחנו מקדמים שלום חם, שייתן יתרונות ברורים לעמנו".
"אנחנו מצפים ל-14 טיסות שבועיות מבחריין לישראל, ולקיים טיסות גם לאילת ולחיפה - בנוסף לחמש טיסות מטען שבועיות", אמר. "החל מ-1 בדצמבר ישראלים יוכלו לקבל ויזה אלקטרונית לבחריין ולנסוע בחופשיות בין המדינות, ונהיה עדים בקרוב גם לפתיחת שגרירויות הדדית. זה יסלול את הדרך לשלום במזרח התיכון כולו. כדי לקדם ולהשיג שלום כזה, צריך לפתור את הסכסוך הישראלי-פלסטיני. אני קורא לשני הצדדים לחזור לשולחן המו"מ ולהשיג את פתרון שתי המדינות, שנתמך על-ידי הקהילה הבינלאומית".
מאוחר יותר השתתף אל-זיאני בחתימה על מזכר ההבנות בתחום התעופה בין ישראל לבחריין. באירוע השתתפו גם נתניהו, פומפאו ואשכנזי, שליווה כאמור את השר הבחרייני לשדה התעופה ובירך אותו לשלום.
פורסם לראשונה: 23:47, 18.11.20