רשת הריגול ה"אזרית" שהשב"כ חשף היום (שני) מעידה בבירור על חלוקת עבודה בין משמרות המהפכה לשלוחים של איראן. אותם שלוחים מקבלים מאיראן את האמצעים, את שיטות הפעולה וגם את הידע שדרוש להרכבה ולתפעול מבצעי של מערכות נשק, שהם מפעילים במסגרת "טבעת האש" שהאיראנים הקימו כדי לפגוע במדינת ישראל. אבל השלוחים הם רק ה"ידיים".
את מטרות התקיפה, ואת המודיעין הדרוש כדי להפוך כל מטרה ל-נ.צ מדויק, מספקים האיראנים. זה נכון בעיקר לגבי החות'ים בתימן והמיליציות השיעיות בעיראק ובסוריה, אך נכון גם לגבי חיזבאללה. אמנם חיזבאללה מתוחכם יותר, ויודע לאסוף מודיעין עבור עצמו, אלא שמדובר בעיקר במודיעין טקטי על מטרות בצפון ישראל, שחיזבאללה מנסה לפגוע בהן באמצעות רקטות, ולפעמים על ידי מחבלים נושאי מטענים.
2 צפייה בגלריה
תמונות לווין של בסיס נבטים, דגל איראן ו שיגור שיגורים איראן מתקפה איראנית מלחמה חרבות ברזל תקיפה טיל טילים
תמונות לווין של בסיס נבטים, דגל איראן ו שיגור שיגורים איראן מתקפה איראנית מלחמה חרבות ברזל תקיפה טיל טילים
עקבו אחרי בסיסים
( צילום: AP, AP Photo/Majdi Mohammed, Planet Labs Inc./Handout via REUTERS , shutterstock)
את המטרות האסטרטגיות לפגיעה, גם של חיזבאללה וגם של שאר השלוחים, בוחרת טהרן כדי שישרתו את היעדים האסטרטגיים שלה במלחמה העקיפה והישירה שהיא מנהלת נגד ישראל. איראן רוצה לשלוט בגובה הלהבות ובעוצמת הנזק שהשלוחים שלה, והיא עצמה, מסבים לישראל.
את כל זה אנחנו לומדים מרשימת 600 "משימות האיסוף" שאיראן הטילה על הרשת האזרית. ההנחיות שניתנו לאנשי הרשת היו מדויקות באופן כזה שאיסוף המודיעין יהיה תכליתי ויאפשר לגרום נזק משמעותי. כמו שלוחים פחות מיומנים שגויסו על-ידי איראן, גם אנשי הרשת הזאת התבקשו לאסוף מודיעין על אישים ישראלים. עובדה זו חושפת תסכול איראני עמוק מהעובדה שעד היום לא הצליחה טהרן לנקום על פי העיקרון התנ"כי "עין תחת עין", על חיסולים של מדעני גרעין ואנשי משמרות המהפכה שחוסלו, לפי כלי תקשורת זרים, על ידי המוסד הישראלי.
ניסיון הפגיעה בשבת במעונו של ראש הממשלה בקיסריה מעיד שמאמצי האיסוף שלהם על אישים ישראלים כבר הגיעו כבר לשלב מתקדם, ושהם יכולים בשלב זה להזין את הנתונים הדרושים לפגיעה מדויקת בראשי הנפץ של הטילים או הכטב"מים שהם או שלוחיהם משגרים.
נקודה נוספת שיש לשים אליה לב היא הכמות הגדולה של חשיפות מאמצי ריגול איראניים על ידי השב"כ בעת האחרונה. ייתכן שריבוי החשיפות נובע משיפורים ביכולות השב"כ או באיזו "בוננזה" מודיעינית שהצליח לשים עליה יד. כל זה אפשרי, אך הסיבה היותר פשוטה שצריך להביא בחשבון היא האפשרות שאיראן פשוט העלתה בצורה דרמטית את מאמצי האיסוף המודיעיני על ישראל, ובעיקר המודיעין האנושי: לאיראן ולמשמרות המהפכה יש יכולות סייבר טובות, אבל עדיין, מודיעין מטרות משובח מגיע לטהרן בעיקר ממקורות אנושיים. לכן יש כנראה עשרות, ואולי אפילו מאות, מגייסים איראניים שפשטו על הרשתות החברתיות בישראל ומגייסים מכל הבא ליד.
2 צפייה בגלריה
הבית באחד הרחובות בכרמל של אחד החשודים בפרשת הריגול החמורה - גרושצ׳ין סלבה
הבית באחד הרחובות בכרמל של אחד החשודים בפרשת הריגול החמורה - גרושצ׳ין סלבה
הבית של אחד החשודים בפרשה
(צילום: איתן גליקמן)
הקבוצה שנחשפה היום הייתה כנראה קלה במיוחד לגיוס, מכיוון שמדובר ביהודים יוצאי אזרבייג'ן - שכנתה של איראן. המגייסים האיראנים מכירים את המנטליות של שכניהם, בעיקר לנוכח העובדה שכמעט רבע מאזרחי איראן הם ממוצא אזרי. גם המנהיג העליון עלי חמינאי הוא חצי אזרי במוצאו. ההיכרות עם המנטליות והשפה אפשרה, ככל הנראה, למגייסים האיראנים לייצר יחסי קרבה ותקשורת טובה עם המופעלים שלהם בישראל.
בכל מקרה, נראה שהמגייסים של המודיעין האיראני זיהו אנשים מוחלשים מבחינה כלכלית וחברתית - טרף קל למגייסי מודיעין, בעיקר כשעשויה להיות להם הזדהות על רקע ארץ המוצא, התרבות והשפה. השורה התחתונה היא שהציבור בארץ חייב לגלות ערנות רבה לגבי המתרחש ברשתות החברתיות ובמיילים תמימים לכאורה. הגיוס מתחיל לרוב בפנייה תמימה לכאורה. במידה והמגויס מסכים לשתף פעולה, המגייסים מטילים עליו משימה מודיעינית מפורטת.
החשיפה היום מעידה שלשב"כ יש שיטות ואמצעים טובים כדי לאתר ולזהות את המגויסים למודיעין האיראני בשלבים מתקדמים של ההפעלה. עבור אותו מגויס, בשלב זה כבר מאוחר "להתנער" ולטעון בבית המשפט שהוא "לא הבין" ו"לא ידוע". לכן, בכל מקרה של חשד מומלץ לפנות למשטרה או לפניות הציבור של השב"כ.