מעצר חיילי המילואים בבסיס שדה תימן עורר זעם רב בקרב שרים וחברי כנסת מהפלג הניצי של הקואליציה, שתורגם בהמשך למהומות גם בבית ליד, השוואת הפצ"רית למחבלי הנוחבה וטענות ל"בגידה בחיילים". את הכאוס הזה תדלקו ביתר שאת ההתבטאויות של שרים בכירים בממשלה, בעיקר מעוצמה יהודית, הציונות הדתית וגם מהליכוד. השרים איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ' אף קראו לפרקליטה הצבאית הראשית יפעת תומר-ירושלמי "להוריד את הידיים מהחיילים שלנו".
1 צפייה בגלריה
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
לא חזר בו מהטענה שמצ"ח התקשרה לאנסים ורוצחים. סמוטריץ'
(צילום: שלו שלום )
בהמשך, סמוטריץ' טען בריאיון בערוץ 14: "מצ"ח, המשטרה הצבאית החוקרת, בהנחיית הפרקליטות הצבאית, מונחים להתקשר טלפונית למחבלי נוחבה רוצחים, אנסים מתועבים, אלה ששוחררו משדה תימן וחזרו לעזה, כדי לגבות מהם באופן יזום עדויות ולשאול אותם האם אתם רוצים להתלונן על דברים שעברתם בתקופת המאסר".
הטענה הזו של שר האוצר, למעשה, מחולקת לשתי טענות נפרדות: הראשונה, שמערכת הביטחון שחררה מחבלי נוחבה שפלשו לישראל ב-7 באוקטובר בחזרה לרצועת עזה; והשנייה, שלאחר מכן חוקרי מצ"ח התקשרו אל אותם מחבלים כדי לגבות מהם תלונות נגד החיילים ששמרו עליהם בבסיס שדה תימן.
יום למחרת הריאיון, התכנסה ועדת חוץ וביטחון לדון במעצרים בשדה תימן. הדיון היה סגור לתקשורת, אך במהרה התפרסמו הדלפות מתוכו, שלפיהן "נציגי צה"ל אישרו את הדברים שאמר סמוטריץ'". אולם לפי בדיקת ynet, נציגי צה"ל לא אישרו את הדברים שאמר.
ראשית, התובע אלוף-משנה מתן סולומש, אכן הודה בדיון שחוקרי מצ"ח ניסו ליצור קשר עם משוחררים משדה תימן. אבל, הוא מעולם לא טען כי מדובר במחבלים ובוודאי שלא "מחבלי נוחבה רוצחים ואנסים". למתקן המעצר בשדה תימן, נסביר, מגיעים עזתים שעולה חשד לגביהם שהם מעורבים בטרור; אלה שמנוקים מחשד הם אלה שמשוחררים בהמשך בחזרה לרצועת עזה, ומי שלא - אמור אם התנאים מאפשרים לעבור לחזקת שירות בתי הסוהר.
לימים, וככל שגדל מספר העצורים במתקן, כך התארך משך הזמן שבו שהו בו העצירים - לעיתים מעל חודש ויותר מכך - ואלו מהם ששוחררו סיפרו לארגוני זכויות אדם על התעללות שעברו לכאורה. ב-CNN ובניו יורק טיימס פורסמו תחקירים מקיפים בנושא, כולל עדויות של עצירים ושל ישראלים ששירתו במתקן, וארגוני זכויות אדם עתרו לבג"ץ בדרישה לסגור אותו. כל אלה הובילו ללחץ בינלאומי כבד על ישראל לחקור את הטענות.
מבדיקת ynet התברר כי לאור כל אלה, חוקרי מצ"ח הונחו להתקשר לעצירים ששוחררו ותלונותיהם התפרסמו בתפוצה רחבה, ככל הנראה בתחקירי הזוועות שנעשו על המתקן ופגעו אנושות בהסברה הישראלית. דובר צה"ל הבהיר כי בפועל נענתה שיחה אחת בלבד מתוך הניסיונות שנעשו.
נסביר: לא הייתה יוזמה כוללת להתקשר באופן גורף לעצירים ששוחררו משדה תימן, כדי לפתוח בחקירות יזומות; כן הייתה יוזמה להתקשר לאלה שכבר העידו על התעללות, בין אם בארגוני זכויות אדם ובין אם בכלי תקשורת בעולם, ודבריהם הובילו לדרישה בינלאומית מישראל לפתוח בחקירה. סביר שללא חקירה כזו, הייתה נפתחת חקירה פלילית אחרת, בינלאומית, נגד החיילים ששירתו במתקן (וכזו, יש לציין, עוד עלולה להיפתח - אם ישראל תיתפס כמי שלא מנסה להגיע לחקר האמת). חקירה עצמאית של מצ"ח מעידה לעולם שבניגוד לנטען נגד ישראל, היא חוקרת טענות כאלה בעצמה, ואין צורך שייפתחו חקירות עצמאיות נגד חיילי צה"ל בבית הדין בהאג. כך, חקירה כזו מאפשרת את עצם הלגיטימציה הבינלאומית לצה"ל להחזיק בעזתים במתקני מעצר, תוך הבטחה שישראל עומדת בדין הבינלאומי.
אי-קיום חקירות כאלה, אומרים בכירים בצה"ל, רק יתדלק את מחול השדים, ויפגע פגיעה אנושה במאמצי המלחמה. הרמטכ"ל עצמו הבהיר כי החקירות בפועל מגינות על החיילים.
עם זאת, ראוי לציין כי גם לפי שב"כ, מערכת הביטחון משחררת לרצועת עזה גם עצירים שלא נוקו מחשד - אך רק כאלה שנשקפת מהם מסוכנות נמוכה בלבד. כזה למשל היה השחרור של מנהל בית החולים שיפא, ששוחרר על אף שידע ככל הנראה היטב מה שמתרחש במתקן הרפואי שבראשו עמד. כלומר, העצירים שישראל משחררת אינם מחבלים שלקחו חלק בקרבות מול ישראל ב-7 באוקטובר ואחריו, ובוודאי שלא מחבלי נוחבה, כוחות העילית של חמאס, כפי שטען סמוטריץ'. היא כן עשויה לשחרר במקרים חריגים עזתים בעלי קשרים כלשהם לחמאס, שלא מעורבים באופן ישיר בפעולות הטרור של הארגון, בגלל מצוקת מקומות הכליאה - כפי שהזהיר שב"כ.

"מטרת הבדיקה - לאפשר הגנה לחיילים"

למרות כל אלה, שרים וחברי כנסת - וגם כלי תקשורת מסוימים - בחרו להדהד את הטענה שנציגי צה"ל אישרו את טענותיו של סמוטריץ', כאילו חוקרי מצ"ח התקשרו למחבלי נוחבה. סמוטריץ' עצמו כתב ברשתות החברתיות כי "התובע הראשי בפרקליטות הצבאית מאשר את מה שחשפתי ומודה בדיון בוועדת חוץ וביטחון שאכן הם יזמו שיחות למחבלים בעזה ששוחררו ממעצר כדי להוציא מהם תלונות על התעללות במעצר".
לדברי סמוטריץ', "‏אני מודה שכשקיבלתי את המידע נדהמתי ולא האמנתי שדבר כזה יכול לקרות. רק לאחר שווידאתי את כל העובדות, פרסמתי זאת. ‏מדובר ברעידת אדמה שמצטרפת למעצר הברוטלי של רעולי הפנים (בלשי מצ"ח; נ"פ), ומחייבת קבלת החלטה. ‏אני קורא לשר הביטחון ולרמטכ"ל להדיח באופן מיידי את האחראים ולהפסיק מיד את ההתעללות בגיבורי צה"ל".
ראוי לציין שבתגובתו השנייה של סמוטריץ' נעדרת הטענה שהשיחות נעשו ל"מחבלי נוחבה רוצחים ואנסים", אך נותרה עצם הטענה כי מדובר במחבלים, והשר עצמו לא הסתייג מדבריו בערוץ 14. לפניית ynet השר סירב להתחייב, וגם סירב לומר מהיכן קיבל את המידע שלפיו "מחבלי נוחבות רוצחים ואנסים" קיבלו שיחות טלפון מחוקרי מצ"ח.
מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "צה"ל אינו משחרר מחבלי נוחבה ממעצר. לא בוצעו יוזמות להתקשר לעצורים בעזה על מנת לתחקר אותם. האירוע המדובר הינו נקודתי וחריג והוא בוצע נוכח תלונות המעוררות חשד לביצוע עבירות חמורות שהובאו בתקשורת הבינלאומית. מטרת הבדיקה המקדימה הייתה לבחון את הטענות, בין היתר בכדי לאפשר את המשך פעילות מתקן שדה ולאפשר הגנה לחיילים. בפועל שיחה אחת נענתה".