2 צפייה בגלריה
גנץ ולפיד
גנץ ולפיד
גנץ ולפיד
(צילום: AFP)
יו"ר האופוזיציה ויו"ר יש עתיד ח"כ יאיר לפיד ויו"ר המחנה הממלכתי ח"כ בני גנץ נפגשו היום (רביעי) ולאחר מכן פרסמו הודעה משותפת על כך שסיכמו להמשיך ולפעול ביחד ובתיאום בסוגיית הוועדה לבחירת שופטים. במקביל נפגש גנץ גם עם יו"ר מפלגת העבודה ח"כ מרב מיכאלי. עד עתה אין הסכמה בין מפלגות האופוזיציה בסוגיה, כשכל אחת מהשלוש מציעה שמועמדת מטעמה תכהן בוועדה.
בחירת נציגי הכנסת בוועדה לבחירת שופטים נקבעה ל-14 ביוני, כשברקע מריבות בתוך האופוזיציה על הנציג מטעמה. השבוע נודע ל-ynet כי על רקע העימות עם יש עתיד ולפיד, שהציע את ח"כ קארין אלהרר כמועמדת, שרים בליכוד אמרו כי במחנה הממלכתי פנו אליהם ולסביבת ראש הממשלה בבקשה לסגור דיל על בחירת הנציגים בוועדה ולבחור בח"כ פנינה תמנו שטה.
הדיל המדובר הועלה בזמן שהאיומים למנות שני נציגים מטעם הקואליציה בוועדה אם לא יושגו הסכמות בבית הנשיא בסוגיית המהפכה המשפטית עדיין נמצאים על השולחן, ולאחר שח"כ אלהרר וח"כ אפרת רייטן (העבודה) כבר הודיעו על כוונתן להתמודד. אלהרר, מועמדת יש עתיד, אמרה אתמול ב-ynet radio: "תהיה מועמדת אחת מוסכמת, טוב נעשה כולנו אם נתמקד במאבק המרכזי".
2 צפייה בגלריה
חברות הכנסת אלהרר, רייטן ותמנו שטה
חברות הכנסת אלהרר, רייטן ותמנו שטה
חברות הכנסת אלהרר, רייטן ותמנו שטה
(צילום: יריב כץ, שלו שלום, קובי קואנקס)
המועמדות של אלהרר לוועדה לבחירת שופטים עוררה כאמור מתיחות רבה בתוך האופוזיציה, כשיו"ר מפלגתה לפיד קרא בתחילת השבוע שלא לפצל קולות - ודרש שכולם יתייצבו מאחורי חברת הכנסת ממפלגתו. "האופוזיציה לא יכולה שוב להרוס לעצמה", אמר לפיד. "אני קורא לחבריי באופוזיציה לא לפצל את הקולות ולהתייצב מאחורי קארין אלהרר כנציגה שלנו בוועדה לבחירת שופטים. לא יעלה על הדעת שניתן ללוין ורוטמן מתנה כזו ונפצל את ההצבעה".
כמה שעות אחרי פרסום ההודעה של לפיד, האשים גורם במחנה הממלכתי: "לפיד מנסה לרתום את הסוסים לפני העגלה, ומסכן את המהלך הגדול שעבדנו עליו בבית הנשיא. לפי הסיכום שהתגבש, הקואליציה תעמיד מועמד אחד בלבד ותקיים את הבחירות במועדן ב-14.6. אבל ללפיד היה חשוב 'לגנוב סוסים' ולהכריז על מועמדת מטעמו ללא תיאום עם שאר חברי האופוזיציה".
ח"כ אלהרר אמרה בעקבות העימות בין מפלגות האופוזיציה: "חברי המחנה הממלכתי הם לא האויב ולא היריב שלי, הם שותפים. בדיונים בבית הנשיא נשב כתף אל כתף ואני לא מתכוונת לחרוג מהדבר הזה". עם זאת היא ציינה כי לדעתה מועמדותה לוועדה ראויה: "בסופו של דבר יש עתיד היא המפלגה הגדולה באופוזיציה. אני מביאה איתי ניסיון עשיר של 10 שנים בפוליטיקה, אני מכירה את עולם המשפט ואני עורכת דין".
ח"כ חילי טרופר: אם לא יהיה נציג אופוזיציה - אין טעם בשיחות
(צילום: משי בן עמי, אבי חי)

ח"כ חנוך מילביצקי, הליכוד: מי שחושב שהוועדה לבחירת שופטים תתכנס כאילו לא היו בחירות - טועה
(צילום: חגי דקל)

יו"ר ישראל ביתנו ח"כ אביגדור ליברמן פנה ביום ראשון ללפיד ולגנץ בנפרד, ודרש מהם להגיע למועמד מוסכם. ליברמן גם אמר שללפיד וגנץ אסור להסכים לדרישה של הליכוד להסכים מראש לחוק מינוי היועמ"שים ולשינוי עילת הסבירות כתנאי לכך שבוועדה יישמר מקום לנציג אופוזיציה. "זו סחיטה באיומים. חייבים להבהיר שלא מנהלים מו"מ עם סחטנים", אמר.
שר המשפטים יריב לוין נשמע אומר בשיחות סגורות שאין בכוונתו לעסוק בנושא, ולא לבחור את הנציגים. הסיבה לכך, לפי לוין, היא שהוא לא מאמין בוועדה בהרכבה הנוכחי - כשהוא בראש הוועדה, יחד איתו שר מהממשלה, שני חברי כנסת, שלושה שופטים ושני נציגי לשכת עורכי הדין. חברי כנסת בליכוד ובראשם דני דנון פנו לראש הממשלה ודרשו שאם אכן יהיה רק נציג אחד מהכנסת לקואליציה בוועדה - שיהיה זה ח"כ מהליכוד ולא מעוצמה יהודית כפי שהובטח לשר איתמר בן גביר בהסכם הקואליציוני.