צור גולדין: "טוב שמתאם השבויים והנעדרים עוזב"
(צילום: שמוליק דודפור)

מתאם השבויים והנעדרים ירון בלום מסיים את תפקידו, ואתמול חשף רון בן ישי ב-ynet כי לפני פחות מחודש הסתיימה במפח נפש עוד יוזמה חשאית שהוביל בלום, עם ראשי מערכת הביטחון, להבאת גופות הלוחמים הדר גולדין ז"ל ואורון שאול ז"ל ולשחרור החטופים אברה מנגיסטו והישאם א-סייד. אחיו של הדר גולדין, צור, בירך היום (רביעי) על עזיבתו של בלום, ואמר לאולפן ynet: "הוא רק השליח, אבל ירון בלום לקח חלק בשפל מוסרי היסטורי חסר תקדים של הפקרת שבויים בשבי האויב במשך שנים. אנחנו היינו עדים לזה ממקור ראשון וטוב שהוא עזב".
2 צפייה בגלריה
תמונתו של ירון בלום
תמונתו של ירון בלום
ירון בלום והשבויים והנעדרים בעזה
(צילום: דנה קופל)
2 צפייה בגלריה
צור גולדין
צור גולדין
צור גולדין
(צילום: המכון הישראלי לדמוקרטיה)
-כמי שמכיר את ירון בלום, מהדברים שהוא אמר לי ואני יכול להאמין לו, הוא מאוד רצה להביא הישג ובטח להחזיר את הדר ואת שאר השבויים והנעדרים. זה לא הסתייע. לא בטוח שהוא האיש שצריכים להאשים, בסוף יש אנשים מעליו שמקבלים את ההחלטות. "נכון, חד משמעית. אני חושב אבל שכעת איש במערכת לא חושב שבדרך הקיימת שבה ממשלת ישראל לא נלחמת על חיילים, משאירה אותם מאחור כמעט בכל מחיר, יש מה להמשיך עם הכהונה הנוכחית של בלום. ולכן, טוב שהוא עזב".
לפי הפרסום של רון בן ישי אתמול, הוא כן עמל על איזו עסקה שבסופו של דבר לא יצאה לפועל. מה אתם מכירים? "אנחנו מכירים את זה קצת יותר לעומק, במשך 5 שנים הוא עשה פחות או יותר מאמץ אחד משמעותי. היו לו הרבה מאוד מאמצים, שבהם הוא עשה ספינים מאוד רציניים. בין אם זה אחרי יום העצמאות, בעיקר דרך התקשורת, לייצר כל מני מצגים שבהם כן יש איזושהי פעילות. אבל בפועל, התפקיד שלו היה ריק מתוכן, בין אם באשמתו ובין אם לאו. יש פה שינוי עמוק מהיסוד שאמור להחליף את כל התפיסה שירון בלום הוא חלק ממנה עוד מגלעד שליט, ההבנה שצריך להילחם על חיילים. לייצר לחץ על האויב, לשדר מסר לכל תושבי ישראל שכל מי שמגייס את הבנים שלו לצבא, נלחמים עליו ומשיבים אותו. וב-8 השנים האחרונות הוכח שמשאירים חיילים בכל מחיר, בכל צורה, לא הייתה פעולה אחת להשיב אותו".
הרגשתם שבממשלת השינוי היה איזושהי שינוי, או שמא זה עוד מאותו דבר? "לא. השאלה היא הפוכה, השאלה היא מי יהיה רה"מ הבא ומה יעשה כדי להחזיר חיילים ואזרחים. היו שלושה ראשי ממשלה, נתניהו, בנט ולפיד, שבקונספציה מעוותת מוסרית, משאירים חיילים בכל מחיר. מעדיפים לעשות מאות עסקאות עם חמאס, לעשות שלושה סבבי לחימה משמעותיים, מבלי לדרוש את החיילים בשום צורה. חיילי צה"ל לא שווים, זה חלק ממערך שלם, תוצאה מכל מני מסקנות גרועות, לא טובות לישראל ומעוותות. גם מערך מתאם שבויים ונעדרים, לפני ירון בלום היה את ליאור לוטן, היו אנשים כבירים שעשו פעולות. מערך שבויים ונעדרים הפך למערך ריק מתוכן והוא צריך להשתנות בצורה חדה וברורה".
"חייל צה"ל שמתגייס היום, המסר המובהק שלו זה שלא ישאירו אותו מאחור בכל מחיר", הוסיף צור. "אני חושב שזה מלחמה לא רק שלנו, אלא של כל חיילי צה"ל ושל איך אנחנו נראים. המציאות היא שמשאירים חיילים מאחור ואנחנו כאן כדי לשנות את זה. אעשה את זה עד הרגע האחרון שבו אוכל לעמוד על הרגליים, כדי להביא את אח שלי ואת החיילים הבאים שהולכים להילחם".