בין תקיפות אוויריות ופשיטות - לפשע מתגבר: כמעט תשעה חודשים לתוך המלחמה, הפשע והאלימות ברצועת עזה הגיעו לשיא. בכתבה נרחבת שעלתה בנושא ב"וול סטריט ג'ורנל" האמריקני, נטען כי תופעות של שוד, הרג והברחות נמצאות במגמת עלייה - והן בעיקר מסכנות פעולות סיוע בינלאומיות שנחשבות לרגישות ממילא. גורמים אמריקנים וערבים מזהירים כי אם לא יתמלא הריק השלטוני ברצועה ב"יום שאחרי" המלחמה, עזה תסבול מכאוס במשך שנים רבות.
בצל המלחמה, ישראל הצליחה לשבור את אחיזתו של חמאס בסדר הציבורי, אך בינתיים היא אינה מצליחה למלא את החלל הזה בעצמה, ובמקביל היא גם לא מאפשרת לגורמים אחרים כמו הרשות הפלסטינית לעשות זאת. בכתבה נטען שהחלטה שכזו עשויה לסייע בהחזרת השירותים הבסיסיים לעזה.
העזתים נמלטים משג'אעיה שבצפון רצועת עזה

3 צפייה בגלריה
פליטים פלסטינים פליט מתפנים מ חאן יונס אחרי הודעת צה"ל על פינוי מידי שלח החלק המזרחי בעיר בדרום רצועת עזה
פליטים פלסטינים פליט מתפנים מ חאן יונס אחרי הודעת צה"ל על פינוי מידי שלח החלק המזרחי בעיר בדרום רצועת עזה
עקורים בדרום הרצועה. הכאוס בעזה גורם לפשע להשתולל
(צילום: Bashar TALEB / AFP)
בצפון רצועת עזה, שממנו נמלטה רוב האוכלוסייה עוד בחודשים הראשונים של המלחמה, בתים נטושים שלא הותקפו על ידי צה"ל נחשבים כיעד לביזה של רהיטים ובלוני גז. תושבים שכן נשארו באזור ניסו להגן על רכושם של השכנים, אך הם אומרים שהבוזזים הפכו ל"חצופים יותר", בטענה ש"סבל המלחמה" נותן להם רישיון לגנוב את כל מה שהם צריכים.
רוב אוכלוסיית עזה נמצאת כעת במחנות עקורים, בעיקר בדרום הרצועה ובמרכזה, בזמן שהביקורת הבינלאומית נמשכת בטענה שאותם מאות אלפי עקורים סובלים מהיעדר מזון, מים ותרופות. לדברי חלק מהעקורים, "סכסוכים אלימים על מוצרי ​​בסיס פורצים מדי יום. כוח המשטרה שבשליטת חמאס פשוט לא נמצא או שהוא חסר אונים".
ראש לשכת התקשורת הממשלתית בעזה, שנשלטת גם היא על ידי ארגון הטרור, טען כי משטרת חמאס פועלת כעת על פי "תוכניות חירום". "היא מצליחה להביא בטיחות וביטחון במקומות שבהם היא יכולה לעשות זאת", טען, "המשטרה מונעת ניסיונות ביזה, רודפת אחר גנבים ומחזירה סחורה גנובה לבעלים". הוא האשים את ישראל כמי שבכוונת מכוון גורמת לכאוס.
"ישראל תקפה עשרות תחנות משטרה והרגה מאות שוטרים מאז תחילת המלחמה. היא ערערה את יכולתה לפעול, ומטרת המערכה הצבאית שלה היא לזרוע כאוס, לשבש את הביטחון ברצועת עזה וליצור ואקום מִנהלי ושלטוני", הוסיף. בלשכת ראש הממשלה בנימין נתניהו סירבו להגיב לכתבה ב"וול סטריט ג'ורנל".
3 צפייה בגלריה
תור לחלוקת מים בחאן יונס
תור לחלוקת מים בחאן יונס
תור לחלוקת מים בחאן יונס. "העלייה במקרי הביזה - בגלל ייאוש"
(צילום: AP /Jehad Alshrafi)
בכתבה פירטו מספר תקריות שאירעו ברצועה באחרונה. באחת מהן התפתח סכסוך בין נערים ממשפחות במחנה נוסייראת שבמרכז הרצועה, שנגמר במוות אלים במיוחד. אחד הנערים הרג אחר באמצעות לבנת בטון - ומשפחת הקורבן נקמה בתגובה בהצתת בניין המגורים של השנייה. כוחות הכיבוי אמנם השתלטו על השריפה, והמשטרה פיזרה את ההמון שהתאסף במקום - אך הסכסוך נמשך.
אחד מעדי הראייה לאירועים סיפר לעיתון האמריקני כי מעולם לא תמך בחמאס, אך כעת הוא מעוניין בחזרתו. "אני שונא את חמאס, מעולם לא תמכתי בארגון, אבל הלוואי שהוא יחזור לשלוט בעזה. יש כאן הפקרות, זה נהיה כל כך מפחיד". לפני המלחמה, תואר בכתבה, שוטרים סיירו ברחובות ברצועה - והעניקו תחושת ביטחון מסוימת לתושבים.
נוכחות המשטרה ברחבי עזה כיום, אחרי 270 ימי מלחמה, היא ספורדית. חלק מתחנות המשטרה אכן הופצצו על ידי צה"ל - ובתי הכלא ננטשו. שוטרים רבים נהרגו, אחרים נעקרו בעצמם מהאזורים שבהם פעלו ונוספים מנסים לדאוג להם ולמשפחתם למצרכים בסיסיים. משטרת חמאס, הדגישו ב"וול סטריט ג'ורנל", עדיין פועלת - אך סובלת ממחסור קשה בכוח אדם.
3 צפייה בגלריה
תקיפה אווירית בניידת משטרה ליד בית מרקחת אל-רחמה, מזרחית לרפיח, בדרום רצועת עזה
תקיפה אווירית בניידת משטרה ליד בית מרקחת אל-רחמה, מזרחית לרפיח, בדרום רצועת עזה
תקיפת ניידת משטרה ברצועה. ארכיון
בכתבה נטען כי גם אלה שעדיין עובדים תחת המשטרה לא לובשים מדים בדרך כלל, מתוך חשש שיותקפו. "היכולות הצבאיות של חמאס פוררו", אמר גורם אמריקני המעורב בפעולות הסיוע. "כך גם היכולות שלה לאכוף חוק וסדר, אז אף אחד לא צריך להיות מופתע שזה המצב בתוך עזה כרגע".
הפלסטינים אומרים כי רמת חוסר הביטחון של התושבים, בין פשע מתגבר לתקיפות אוויריות ופשיטות ישראליות נקודתיות, הגיעה לשיא חדש בחודשים האחרונים. רבים מדווחים שכבר אינם מרגישים בטוחים להתהלך ברחוב בשעת לילה מאוחרת. "ההתמוטטות הכללית של החוק והסדר בעזה היא מגבלה מבצעית עצומה עבור כולם", אמר גורם בצלב האדום בסוף החודש שעבר, "יש עלייה במקרי הביזה, שמונעת לפחות בחלקה מייאוש האזרחים".