ביישוב הקהילתי הגדול שמשית שבעמק יזרעאל מספרים על 74 מסיימי י"ב, לעומת 17 ילדים בלבד שעולים לכיתה א', ו-11 ילדים שעולים מהמעונות לגן. "כתושב שמשית עצוב לי שכמות הילדים פה בירידה תלולה", אמר בתסכול אל"מ (מיל') רז קרני, והוסיף כי "היום מי שהוא לא בן למשפחה מאוד עשירה או יורש יכול רק לחלום על העמק".
3 צפייה בגלריה
טיסה בכדור פורח מעל עמק יזרעאל
טיסה בכדור פורח מעל עמק יזרעאל
עמק יזרעאל
(צילום: רייז אפ כדורים פורחים)
לדברי קרני, שמתגורר ביישוב 22 שנה, "אין זוג ישראלי צעיר שמסוגל לעמוד במחירים שדורשים היום בשמשית. בתים נמכרים בארבעה מיליון שקלים. שני ילדיי הם קצינים משוחררים ובמציאות הזו אף אחד מהם לא יוכל לגור בעמק יזרעאל".
ביישוב הקהילתי עדי, 36 מסיימים השנה י"ב, לעומת 21 ילדים שעולים לכיתה א' ו-14 ילדים שעולים לגן הילדים. במושב הדתי שדה יעקב, בשנה הקרובה יעלו רק 13 ילדים לכיתה א', לעומת 29 ילדים לפני עשר שנים, וביישוב הקהילתי אחוזת ברק עלו לפני עשר שנים לכיתה א' 61 ילדים, ובשנה הבאה יעלו רק 34. בקיבוץ חנתון עלו לפני עשור לכיתה א' 34 ילדים, ובשנה הקרובה יעלו לגן רק 11 ילדים. "הפער בין מסיימי י"ב לבין ילדי הגן בשמשית הוא ענק", הסבירה אפרת נוימרק, יו"ר ועד היישוב.
לפי נוימרק, "שמשית הוקמה בבת אחת וניצלה את כל זכויות הבנייה למגרשים, ואין לה עתודות קרקע. בתוך הקו הכחול של היישוב יש מספר מובלעות שלא בבעלות המדינה, אלא בבעלות פרטית, וכרגע אין מדיניות של החלפת שטחים. פעם היו פה יותר מעשרה גני ילדים, ונכון להיום יש ארבעה. התנאים שהמדינה מציבה לנו לא מאפשרים להחזיר את הבנים ליישובים הקהילתיים, וזה מאוד עצוב ומתסכל".
גדעון גלס, מרכז משק במושב בית שערים שבעמק יזרעאל, סיפר כי "גם במושב שלנו יש ירידה בכמות הילדים. אם לפני עשר שנים היו בין 15-10 ילדים בשנתון, היום יש לנו בקושי שניים. הצעירים של בית שערים משתוקקים לחזור ולבנות את ביתם במושב. עד שכבר קיבלנו מרשות מקרקעי ישראל אישור להוסיף עוד כמאה בתים למושב, מינהל התכנון עוצר בעדנו, ובינתיים לא הוקמו בעשור האחרון בתים חדשים".
3 צפייה בגלריה
גני ילדים ריקים בעמק יזרעאל
גני ילדים ריקים בעמק יזרעאל
גן ילדים בשמשית שצפוי להיסגר
(באדיבות המועצה האזורית עמק יזרעאל)
3 צפייה בגלריה
גני ילדים ריקים בעמק יזרעאל
גני ילדים ריקים בעמק יזרעאל
(באדיבות המועצה האזורית עמק יזרעאל)
לדברי גלס, "זה מחדל עצום של המדינה שבמקום לעודד את ההתיישבות בעמק יזרעאל, היא עוצרת אותה, אני חושש שאם לא תהיה הרחבה מיידית אז גני הילדים שלנו פשוט ייסגרו כי לא יהיה מי שיאכלס אותם". אייל בצר, ראש המועצה האזורית עמק יזרעאל, אמר בזעם כי "לצערי, המדינה שלנו מגרשת את בנינו ובנותינו מביתם בעמק מתוך מדיניות דווקאית של ציפוף ואי-אישורים של תב"עות".
לפי בצר, "בשמשית היו לנו כמעט 80 ילדים שעלו לכיתה א' לפני 12 שנים והיום הם לפני גיוס ליחידות האיכותיות ביותר בצה"ל. השנה פחות מ-20 ילדים עולים לכיתה א'. במקום להפוך את היישובים שלנו לרב-דוריים, אנו נאלצים לראות את ילדינו עוזבים את העמק. היום צעיר שרוצה לחזור לעמק נאלץ לשלם כמעט שני מיליון שקלים רק על המגרש ועל הפיתוח. איזה לוחם משוחרר יכול להגיע עם סכום כזה?".
בצר שיתף כי "עבורי, כדור שלישי בעמק יזרעאל, נכד למייסדי מושב נהלל, המצב עצוב מאוד. עמק יזרעאל איבד בשנים האחרונות אלפי ילדים שרצו לחזור וליישב אותו, ומחירי האדמה ומדיניות התכנון הארצית גירשו אותם מבתיהם. הסבים שלנו החלוצים חלמו על הפרחת עמק יזרעאל, והם מתהפכים היום בקברם כשהם רואים את ניניהם נאלצים לעזוב".
מינהל התכנון מסר: "רוב יישובי המועצה האזורית עמק יזרעאל קרובים למיצוי מכסת יחידות הדיור המותרת. מינהל התכנון פועל לטובת תיקון לתמ"א, שצפוי להגיע לדיון במועצה הארצית לתכנון ולבנייה בקרוב".
רשות מקרקעי ישראל מסרה: "רמ"י תיכננה ושיווקה מאות יחידות דיור ביישובי המועצה האזורית עמק יזרעאל. ביישוב הקהילתי הושעיה נעצר השיווק לבקשת היישוב, וביישובים שמשית ואחוזת ברק נתקלה רמ"י בהתנגדות ליזום תכנון הרחבה, היות שאלה לא רצו לקלוט תושבים חדשים. בכל הקשור לגובה התשלום, השומות נקבעות על ידי השמאי הממשלתי. במועצה קיימים עוד כ-30 קיבוצים ומושבים שעל תכנונם מופקדות האגודות החקלאיות יחד עם משרד הבינוי והשיכון - האגף לבנייה כפרית, ולא רמ"י".