יו"ר ארגון המורים העל-יסודיים רן ארז אמר הערב (שני) ל-ynet בהתייחסו להחלטתו לעצור את ההשבתה בתיכונים במקביל לחידוש העיצומים כי "הפסקת השביתה והחזרה להמשך עיצומים היא מהלך טקטי כמו במלחמה ובכוונתו לחדש בהמשך את השביתה". הנהגת ההורים הארצית ומועצת התלמידים הארצית, שקראו לתלמידים לא לפקוד הבוקר את ספסל הלימודים, פרסמו הודעה משותפת על חידוש הלימודים מחר באופן מעשי.
ריאיון עם יו"ר מועצת התלמידים והנוער רוני קמאי
(צילום: מיקי שמידט)

במערכת החינוך מעריכים כי יותר מ-50% מתלמידי התיכונים הגיעו היום לבתי הספר, אולם בהנהגת ההורים הארצית אומרים כי מספרי הנוכחים היו קטנים בהרבה. הן נציגי ההורים והן נציגי התלמידים מבינים שאין טעם להכריז על שביתה, מפני שבני הנוער זקוקים למסגרת ומעוניינים לפגוש את חבריהם אחרי חופשת הקיץ.
הנהגת ההורים הארצית ומועצת התלמידים והנוער הארצית ציינו בהודעה המשותפת: "לאחר שקיימנו שיחות ארוכות עם כל הצדדים, ולאחר שקיבלנו עדכון סטטוס מהמשא ומתן תוך הבנה שהוא קרוב לפתרון, התקבלה החלטה משותפת לפתוח את הלימודים מחר כסדרם. אם הצדדים לא יגיעו להסכמות עד יום שני הבא, נפתח במהלך של שיבושים קיצוניים בפעילות מערכת החינוך בתיכונים. עיצומים הם לא שגרת לימודים, ולא נסכים לנרמל מצב שכזה בבתי הספר התיכוניים בישראל".
בתוך כך, בהנחיית שר החינוך יואב קיש נפתחה מחדש מערכת הזנת ציוני מגן להזנת ציונים. השר קיש קרא למורי התיכונים להזין את ציוני המגן לאלתר. קיש קרא ליו"ר ארגון המורים ארז "לסיים את מסכת העיצומים שהוא מוביל בתיכונים וגובים מהתלמידים ומהמורים מחירים יקרים וכבדים מדי בעת מלחמה ושלא לצורך".
קיש אמר עוד: "טוב עשה רן ארז שביטל את השביתה המיותרת, עכשיו צריך לבטל את העיצומים. אין שום סיבה לדרוש מהמורים לפגוע בתלמידים. אני פונה שוב לרן בבקשה להתעשת. השעה היא שעת מלחמה, יש הסכם מצוין על השולחן, בוא נסיים את האירוע המיותר הזה ונשוב להתמקד בעיקר - בקידום המורים, התלמידים ומערכת החינוך".
1 צפייה בגלריה
רן ארז
רן ארז
יו"ר ארגון המורים ארז
(צילום: הדר יואביאן)
בארגון המורים ממשיכים כאמור את המאבק, ומחדשים את העיצומים שאותם נקטו בשנת הלימודים הקודמת. לפיכך, המורים לא ייתנו ציונים, ולא ייצאו לשום פעילות מחוץ לכותלי בתי הספר פרט להכנה לנסיעות לפולין. "אנחנו ממשיכים במאבק בתמרון אחר, ובכל מקרה נחזור לשביתה בהמשך. אני לא יכול להגיד מתי, אבל זה יהיה בקרוב", אמר יו"ר הארגון ארז.
הוא הוסיף: "במלחמות ובמאבקים מתמרנים, לא רצים עם הראש בקיר וכשרואים ששביתה אינה מקדמת - עוצרים ומשנים. אנשי משרד האוצר אמרו לנו שמבחינתם שנשבות חודשיים, וכשהמורים יראו שאינם מקבלים שכר - הם יצביעו ברגליים ויתנגדו למאבק, ויחזרו לבתי הספר עם הזנב בין הרגליים".
בהתייחסו לטענות של מורים על עצירת השביתה ללא הישגים במשא ומתן עם משרד האוצר, אמר ארז: "בין שאר השיקולים להפסיק את השביתה ולחזור להמשך העיצומים זה הרצון לאפשר למורים להמשיך לקבל שכר ולהיאבק. הארגון ישלם באופן מלא שכר עבור ימי השביתה למורים חד- הוריים ולבני זוג מורים. לכלל המורים שיהיו מעוניינים בכך, יסייע הארגון באמצעות הלוואות לטווח ארוך ללא ריבית".
בנוגע לפיצוץ במשא ומתן, אמר ארז: "אנשי הממונה על השכר הודיעו שאין סכום של 9,600 שקלים להחזיר למורים רטרואקטיבית שמגיע למורים עבור השנה שחלפה, ולכן הם יקבלו את זה בפעימות על פני מספר שנים. לגבי תוספת של 2,000 שקלים לחודש, האוצר מבקש לתת את התוספת בפעימות על פני ארבע שנים. במשכורת ספטמבר 1,000 שקלים, בספטמבר הבא 500 שקלים, ובשנתיים הבאות 250 שקלים כל שנה".
ארז אמר עוד בעקבות הודעת שר האוצר בצלאל סמוטריץ', שלפיה בכוונתו להקפיא שכר במגזר הציבורי בתקציב 2025: "הם מציעים לנו תוספת שכר בפעימות ובכלל לא מתכוונים לתת לנו את הכסף, כשהם יודעים מראש שבכוונתם להקפיא את השכר. הם רוצים להחתים אותנו על הסכם שכר, והם לא מתכוונים לשלם אותו. האוצר תכנן לרמות את המורים, להבטיח תוספת ובידיעה מראש שלא ישלם בשל הקפאת שכר".

"רוצים לנקום בנו ולהעניש את המורים"

לדברי ארז, למרות תמיכת שר החינוך יואב קיש ויו"ר מרכז השלטון המקומי חיים ביבס, משרד האוצר הודיע שלא ישלם למורים שכר עבור ימי השביתה תמורת החזר ימי עבודה. "הם מסרבים שהמורים יחזירו את ימי השביתה כדי לנקום בנו ולהעניש את המורים", אמר ארז. "הם מעדיפים שהתלמידים יפסידו ימי לימוד, ובלבד שלא ישלמו למורים".
בנוגע לסוגית "החוזים האישיים" שאותם מבקש משרד האוצר להחיל, דרש ארגון המורים שהמועסקים יהיו תומכי הוראה או עוזרי הוראה ולא יוגדרו מורים מכיוון שהם אינם כאלה ולא הוכשרו לכך. בנוסף דרש הארגון שהעסקתם בהוראת תחומי דעת ספציפיים, תיעשה באישור משרד החינוך בלבד כדי להימנע ממצב שבו מהנדס ישובץ למשל ללמד ספרות. ארז ציין כי האוצר סירב לדרישה בטענה שלמנהל יש סמכות להחליט מה המועסק ילמד.
ארז תקף בחריפות את שר האוצר סמוטריץ': "הוא עקשן משיחי שרוצה ליישב את עזה, זה מה שמעניין אותו ולא ילדי ישראל. אני מקווה שלאחר שהוא יוחלף בינואר במסגרת ההסכם הקואליציוני עם דרעי או אדם מטעמו, היחס אלינו ישתנה". לסיכום דבריו, ציין ארז: "אמרנו שנשבית את פתיחת שנת הלימודים ועמדנו בזה. כמי שמקבל החלטות, יש לי אחריות למורים, לתלמידים ולמערכת החינוך".
השר סמוטריץ' אמר היום: "כפי שההסתדרות הכללית הבינה בשבוע שעבר ששביתה היא לא כלי שאפשר לעשות בו שימוש אגרסיבי לקידום מטרות פוליטיות, גם רן ארז הבין כנראה ששביתה היא לא כלי שאפשר להשתמש בו בכוחנות כדי לכפות את העמדה שלך בתוך משא ומתן, תוך שאתה לוקח את תלמידי ישראל כבני ערובה, פוגע במורים, בהורים ובתלמידים.
"אני שמח שהשביתה הסתיימה. אנחנו נמשיך לנהל את המשא ומתן, נגבש הסכם טוב שיעשה טוב למערכת החינוך, טוב למורים, טוב למנהלים, טוב לתלמידים וטוב למערכת. בלי לפגוע בתלמידים, לא בשביתה ולא בעיצומים, בטח לא בתקופת מלחמה".
פורסם לראשונה: 17:59, 09.09.24