היום (שישי) בשעה 16:00 צפויים להשתחרר 13 החטופים הראשונים במסגרת ההסכם בין ישראל לחמאס. משפחות החטופים, שכבר עודכנו ברשימת השמות של אלו שאמורים להשתחרר היום, ואלו שלא, נמצאות במתח מורט עצבים: "אנחנו מנסים להיות חזקים ומקווים לטוב, אף מדינה לא עברה את מה שאנחנו עברנו", שיתף יוסף אנגל, סבו של אופיר בן ה-17 שנחטף מקיבוץ בארי.
"המתח רק הולך וגובר, עד שנפגוש אותם"
(צילום: נחום סגל, חגי דקל, יאיר שגיא )

יענקלה ושרה כהן, מפונים מקיבוץ נחל עוז השוהים בבית הארחה במשמר העמק, סיפרו על התחושות לקראת הפעימה הראשונה של החטופים שישובו ארצה. "מצד אחד חשים שמחה גדולה, מצד שני עצב כי לא משחררים את כולם", אמר יענקלה, "הציפיות הן שישחררו את כולם וכנראה שזה יהיה בהדרגה, זה במידה מסוימת מאכזב ולכן יש שמחה שמהולה באכזבה". הוא הוסיף: "בהחלט זו תהיה שמחה גדולה לכולנו לראות את מי שישוחרר, אבל תישאר המועקה על כל אלו שנשארו מאחור, גם ההורים. מדובר בסיטואציה קשה, המתח רק הולך וגובר, עד הרגע שנפגוש אותם פנים מול פנים".
שרה שיתפה כי יש "ציפייה מהולה בחוסר אמון. עד שלא נראה את כל החטופים אצלנו, אני לא בטוחה שחמאס יבטיח ויקיים. לגבי כל החטופים, אני לא סומכת על ההבטחות שלהם, הלוואי ואני אתבדה. אני מאוד אשמח אם הם יחזרו, ואני חשה קצת אכזבה שמשחררים רק 13 ולא את כולם".
5 צפייה בגלריה
יענקה ושרה כהן, מפוני נחל עוז, מדברים על העסקה להחזרת החטופים
יענקה ושרה כהן, מפוני נחל עוז, מדברים על העסקה להחזרת החטופים
"מצד אחד שמחה גדולה, ומצד שני עצב כי לא משחררים את כולם". יענקלה ושרה כהן מנחל עוז
(צילום: נחום סגל)
5 צפייה בגלריה
יוכבד ליפשיץ באה לחזק את הדס קלדרון בשער הקרייה
יוכבד ליפשיץ באה לחזק את הדס קלדרון בשער הקרייה
יוכבד ליפשיץ מחזקת בשער הקריה את הדס קלדרון, ששני ילדיה נחטפו לעזה
האווירה המתוחה מורגשת גם במלון ים סוף באילת, שם שוהה קהילת קיבוץ ניר עוז מאז שפונו בעקבות מתקפת הטרור. "אחרי מה שקרה עם העיכוב, אני וחברי הקהילה לא מאמינים בחמאס", אמר לארי באטלר, אביו של רבש"ץ הקיבוץ שחר. "עד שזה לא יקרה אני לא מאמין לאף מילה שלהם. מחכים לראות שזה קורה, כי כל דבר יכול לקרות, אז כרגע מנסים לשמור על איפוק. כולם כאן מתנהגים כאילו מחר זה עוד יום, אנשים פשוט לא רוצים להתאכזב".
"לעולם לא אוכל להתנגד לזה שילדים חוזרים להוריהם, כי זה נכון וזה הדבר הטבעי", אמרה יעל, שדווקא חוששת מהעסקה. "אני חרדה, חוששת ולא שקטה. הבעיה היא שאין אופק. בימים הקרובים ילדים יחזרו להוריהם, ואלה יהיו התמונות הכי מרגשות שנוכל לראות. בלב שלי אני אחבק כל אמא שתתייחד עם הילדים שלה. זה לא בעד ונגד, ולא שחור ולבן, אבל לצערי הרב זו תחושה בעיניי של חולשה, לעשות עסקה ממקום שהוא החוליה הכי חלשה מבחינה רגשית".
היא הסבירה: "רציתי וציפיתי שמי שלוקח את ההחלטות הוא זה שיציע. כל הזמן דנים בעסקה שמישהו אחר מציע. לא שמעתי הצעה שאנחנו יוזמים או מציעים. ציפיתי לעסקה שיש לה אופק, שמקבלת מידע. לא ראיתי בעסקה מחויבות לקבל מידע עד אחרון החטופים, והפחד הגדול שלי שזה מה שיקרה ולא נקבל מידע. אני מברכת על כל מי שחוזר לביתו, אבל אני לא יכולה לפרגן לשום עסקה שלא לוקחת את אחרון החטופים בחשבון. אני רוצה ראייה למרחק, זה התסכול שלי וזו הדרישה שלי מממשלת ישראל. אנחנו צריכים לנהל את זה, ולא החמאס שמנהל אותנו כבר 20 שנה".
5 צפייה בגלריה
לארי באטלר
לארי באטלר
"עד שזה לא יקרה, לא מאמינים לאף מילה של חמאס". לארי באטלר מניר עוז
(צילום: מאיר אוחיון)
גם רוקסנה סלינסון, הגננת של פעוטון "רימון" בקיבוץ, שגידלה חלק מהילדים החטופים ואת בני משפחותיהם, וניצלה יחד עם בעלה מהתופת, אמרה כי מדובר ב"רולטה". לדבריה, "מצד אחד יש ציפייה מאוד גדולה, אך מצד שני לא ידוע את מי ישחררו. משמח אותי לדעת שילדים יחזרו הביתה למשפחות שלהם, ומצד שני יש הרבה שיישארו מאחור. אני חושבת כל יום על מה הם אוכלים, מה הם שותים ואני רק מקווה שישחררו את כולם".
גם קהילת כפר עזה, ש-18 מחבריה נחטפו, ביניהם שבעה ילדים, השוהה בימים אלה בקיבוץ שפיים, שרויה במתח עצום. מנהלת הקיבוץ אפרת שרעבי אמרה: "נראה כי המהלך התחיל. כולנו מקווים ומצפים שבימים הקרובים היקירים של המשפחות שלנו ייכללו בין השבים אלינו. נמשיך ללוות את המשפחות ולפעול למען השבת החטופים כולם, לחיק משפחתם והקהילה".

"מפחיד לחשוב שהם יהיו האחרונים בתור"

אחיה של נופר בוכשטב, יגב, נחטף יחד עם אשתו רימון מקיבוץ נירים. יגב ורימון לא כלולים במתווה שאישרה הממשלה, מאחר שהם בני 34 ו-36. "כבר 48 ימים שאנחנו בלחץ וברכבת הרים רגשית מטורפת", סיפרה נופר. "זה נע מימים של תקווה לימים של תסכול וכאב אינסופי. בימים האחרונים הכול מתעצם: מצד אחד זה מאוד משמח שמדברים על שחרור של ילדים ונשים - זה הדבר הכי טוב שיכול וחייב לקרות, אין לנו אופציה אחרת. מצד שני זה גם מאוד מפחיד, כי יגב הוא בחור צעיר, גם אשתו רימון. מפחיד לחשוב על זה שהם כנראה יהיו אחרונים בתור. אנחנו מנסים להיות אופטימיים, צריך להחזיר את כולם בסוף. אני מאוד מקווה שהעסקה הזו תהיה פתח לעסקאות נוספות".
5 צפייה בגלריה
נופר בוכשטב, אחות של יגב במטה החטופים
נופר בוכשטב, אחות של יגב במטה החטופים
נופר בוכשטב, אחות של יגב שנחטף יחד עם אשתו רימון
(צילום: שאול גולן)
כשנשאלה אם היא חוששת שהלחץ הציבורי יפחת לאחר השלמת העסקה, דבר שירחיק את ההסכם הבא, השיבה: "אי אפשר להגיד שלא, כי בסוף ככל שיהיו פחות אנשים (בשבי) זה ישפיע, אבל אנחנו נעשה את כל מה שאפשר, וגם המטה של המשפחות שמאוד עוזר לנו. האמירה שיוצאת היא 'להחזיר את כולם', וזה מה שנעשה, עד שלא כולם יחזרו זה לא יירגע, אנחנו לא ניתן לזה".
נופר התייחסה גם לסרטון הטרור הפסיכולוגי ששחרר חמאס לפני כשלושה שבועות, שבו הופיעה רימון: "ראינו את רימון בסרטון וזה מצד אחד הקלה מטורפת כי זו פעם ראשונה שראינו שהיא באמת חיה. מצד שני זה היה לפני כמה שבועות ואי אפשר לדעת מה קרה לה אחר כך. עם כמה שזה הקלה, זה מלחיץ, ואתה מבין שהיא באמת בעזה. היא חטופה, אי אפשר להדחיק ולהכחיש את זה יותר, וזה מפחיד מאוד. גם אני כמשפחה של מי שלא אמור להיכלל בעסקה הראשונה, כולנו מאוד תומכים כי יש הבנה שעסקה אחת יכולה להוביל לעסקאות אחרות, וכל אחד שישוחרר זה עולם ומלואו. אח שלי חטוף, אין שום סיכוי שאפגע בשחרור של משפחות אחרות".
לסיום, היא פנתה לממשלה ולציבור, וביקשה "לא להוריד את הלחץ, חייבים להחזיר את כולם הביתה. הייתה פגישה אחת עם הקבינט, אנחנו רוצים שזה ימשיך לקרות, אנחנו צריכים את העדכונים האלה, שדברים לא יגיעו אלינו דרך התקשורת. אין דבר יותר מתסכל מלקבל הודעות כאלה בשידור בלייב".

"נאבקים כבר עשור"

אבירם שאול, אחיו של החייל אורון שאול שגופתו מוחזקת על ידי חמאס בעזה מאז מבצע "צוק איתן", סיפר על התחושות המעורבות שמציפות אותו בצל ההסכם שעתיד לצאת לדרך. "התחושות מעורבות. אני שמח ומאוד מקווה שהעסקה תצא לפועל, אבל גם עצוב שאני לא חלק מהדבר הזה. אני מניח שהעסקה הבאה תקום בזכות העסקה הזאת", אמר.
5 צפייה בגלריה
אורון שאול
אורון שאול
"נקווה שזה לא ייעצר בעסקה הזאת". אחיו של אורון שאול, שמוחזק בעזה מאז "צוק איתן"
(צילום: אלבום משפחתי)
"לצערי אני מכיר את הנרטיב של חמאס, הוא כל הזמן רק דוחה את העסקה האחרונה של חיילים", הוסיף, "אני מקווה שגם כרגע יש מי שידאג לזה שזה לא ייעצר בעסקה הזו, שהיא אמפתית לנשים ולילדים, ושתהיה עוד עסקה, חשוב גם בימים האלה לדבר על זה. אנחנו כבר עוד מעט עשור נאבקים בשביל שאורון והדר יחזרו וחמאס עושה לנו חיים קשים. אני מקווה שהפעם מדינת ישראל והממשלה בכלל תדע לעמוד בדבר הזה. אנחנו עומדים היום בנקודה שלא עמדנו בה כבר עשור, וחשוב לנצל את המומנטום הזה.
"התקופה הזאת היא תקופה מורכבת. אנחנו כבר לא ארבע משפחות, אנחנו כמעט 240 משפחות, ככה שהדבר הזה עולה על סדר היום הציבורי מדי יום ומחזיר אותנו כמובן אחורה. אנחנו מצפים שהמצב הנוכחי בסוף ייצור לנו איזושהי הזדמנות חדשה להחזיר את אורון ושאר החיילים, ואני דואג לזה שהעסקה הזאת לא תיעצר פה ויהיה המשך לעסקה הבאה. אנחנו צריכים לזכור שיש לנו אויב אכזר שמשתמש בחיילים כקלף מיקוח. אנחנו צריכים לדאוג שהאמפתיה שיש כלפי נשים וילדים תהיה גם כלפי האזרחים הבוגרים יותר וגם כלפי החיילים. אף אחד לא רוצה להשאיר אזרחים מאחור, לא משנה בני כמה הם, ובטח לא חיילים שיצאו כדי להגן עלינו. חשוב לדבר על זה גם בימים האלה, שבהם נרקמת עסקה".
פורסם לראשונה: 23:16, 23.11.23