הרשויות באיטליה הודיעו בסוף השבוע כי פתחו בחקירה ראשונית בחשד לגרימת מוות ולרשלנות בעקבות אסון טביעתה של היאכטה Bayesian, אסון שבו נספו ביום שני שעבר בסיציליה שבעה בני אדם, בהם יזם ההייטק הנודע מייק לינץ' ובתו ובכיר ב"מורגן סטנלי" ורעייתו. לפי שעה לא הוגדר חשוד ספציפי, אך חשוד כזה עשוי להסתמן בהמשך, כשברקע טענות של בכירים בענף הספנות שיאכטה כזו לא הייתה אמורה לטבוע, גם לא בנסיבות של מזג אוויר סוער כמו זה שפקד אותה.
אסון היאכטה, נזכיר, אירע ביום שני ב-5:00 לפנות בוקר לפי השעון המקומי, כשהיו עליה 22 בני אדם. זמן מה אחרי שהיאכטה עגנה ליד נמל פורטיצ'לו היכה בה מזג אוויר סוער, ועדי ראייה סיפרו שהיא נעלמה תוך דקות מתחת לגלים. 15 בני אדם הספיקו לברוח מהיאכטה ונמצאו בהמשך על סירת הצלה, אבל שבעה אחרים נספו.
גופת השף של היאכטה, אזרח אנטיגואה רקלדו תומס, נמצאה זמן קצר אחרי הטביעה, אולם החיפושים אחר שישה נעדרים שנלכדו בבטן הסירה, בעומק של 50 מטרים על קרקעית הים, נמשכו ימים ארוכים. בסוף השבוע הושלם חילוץ גופותיהם של השישה: יזם ההייטק הבריטי מייק לינץ' בן ה-59, שהיאכטה הייתה בבעלות אשתו; בתו בת ה-18 של לינץ', האנה, שגופתה חולצה אחרונה; בכיר "מורגן סטנלי" ג'ונתן בלומר ורעייתו ג'ודי; ועורך הדין של לינץ' כריס מורבילו ואשתו נדא. מלבד השף תומס, כל אנשי הצוות של היאכטה ניצלו.
האסון אירע בעיצומו של שיט תענוגות שנועד לחגוג את זיכויו של לינץ', מי שכונה "ביל גייטס הבריטי", במשפט הונאה שנערך לו לאחרונה בארה"ב. רוב הנוסעים בשיט היו אנשים שעמדו לצד לינץ' והגנו עליו במהלך המאבק המשפטי, בהם בני משפחה, חברים ואנשי פירמת עורכי הדין "קליפורד צ'אנס" שייצגה אותו. עורך הדין מורבילו שנספה עם אשתו באסון הוביל את צוות ההגנה במשפט, ועורכת דין אחרת שהייתה ביאכטה וניצלה, איילה רונלד, הייתה גם היא חברה בצוות.
פרץ רוח, לא טורנדו ימי
מומחים בענף הספנות הביעו בימים האחרונים פליאה גדולה מטביעתה של ה-Bayesian, והסבירו כי נדיר מאוד שסירות יוקרה בגודל שלה מתהפכות וטובעות בגלל אירועי מזג אוויר. רבים מהם הדגישו כי יאכטה כמו ה-Bayesian, שנבנתה על-ידי יצרנית היאכטות האיטלקית היוקרתית "פריני", הייתה אמורה לעמוד בסערה שפקדה אותה, ובכל מקרה לא הייתה אמורה לטבוע במהירות רבה כל כך. מומחה ספנות בריטי שביקש להישאר בעילום שם הסביר לסוכנות הידיעות רויטרס כי כמות המים הנדרשת כדי להטביע יאכטה כמו ה-Bayesian היא עצומה, וכי רכיבים שונים ביאכטה תוכננו בדיוק כדי למנוע אסון כזה: "אני לא חושב שענף היאכטות התמודד אי פעם עם דבר כזה".
ראש התביעה האיטלקית המטפלת בפרשה, אמרוג'ו קרטוזיו, אמר בסוף השבוע כי אף שהיאכטה נפגעה מאירוע מזג אוויר פתאומי, יש חשד לפשעים של הריגה ושל גרימת טביעה ברשלנות, אם כי לפי שעה הוא לא ייחס את החשד הזה לאנשים ספציפיים. הקפטן הניו זילנדי של היאכטה ג'יימס קטפילד והניצולים האחרים תושאלו בימים האחרונים, והתביעה הדגישה כי הקפטן משתף פעולה באופן מלא. קרטוזיו אמר כי מבחינה משפטית הקפטן, צוותו והנוסעים אינם מחויבים להישאר באיטליה, אך הם כן מצופים להמשיך לשתף פעולה.
לפי התביעה, ממידע ראשוני שנאסף בחקירה עולה כי היאכטה לא נפגעה מ"טורנדו ימי" כפי שסברו תחילה בהסתמך על עדי ראייה, אלא מתופעה של "פרץ רוח", הנגרמת מזרמי אוויר היורדים אל הקרקע מענן ועשויה להביא איתה רוח של יותר מ-120 קמ"ש הנושבת בכיוונים שונים באופן בלתי ניתן לחיזוי. לעתים מתבלבלים בינה לבין טורנדו ימי בשל הנזק הרב ששתי התופעות גורמות.
אף ש"פרץ רוח" היא אכן אירוע מזג אוויר סוער, נשאלת השאלה כיצד קרה שבעוד ה-Bayesian טבעה בתוך זמן קצר, היאכטות שהיו בסמוך לא טבעו כלל. שאלה אחרת היא כיצד קרה שששת הקורבנות שגופותיהם חולצו רק אחרי ימים נלכדו בבטן הסירה: האסון אירע בשעת בוקר מוקדמת, כשהשישה כנראה ישנו, אבל לא ברור מדוע איש לא מיהר להעיר ולמלט אותם. הצוללים שהשלימו את חילוצם בסוף השבוע סיפרו כי חמישה מהנספים נמצאו בצד השמאלי של היאכטה, רובם בתא אחד, שלא היה החדר שלהם. החוקרים אינם יכולים לקבוע בוודאות מדוע היו שם, אבל ייתכן שאחרי שנלכדו הם נמלטו לשם בניסיון למצוא כיס אוויר אחרון.
רבים מהפרטים שעדיין חסרים לתביעה היא מקווה לדלות באמצעות חילוץ היאכטה מהמים והעברתה אל החוף. עם זאת מבצע כזה צפוי להיות מסובך ויקר, משום שהסירה מוטלת על קרקעית הים, בעומק של כ-50 מטרים. איש התביעה קרטוזיו הדגיש כי לבעלי היאכטה ולמי שניהלו אותה יש אינטרס לחלצה, וכי הם הבטיחו שישתפו פעולה באופן מלא.
ג'ובאני קונסטנטינו, מנכ"ל The Italian Sea Group, הקבוצה שמחזיקה בבעלות על "פריני", הביע מצדו ביטחון בשיחה עם רויטרס שטביעתה של ה-Bayesian לא נגרמה מתכנון לקוי או מכשל בבנייתה. בריאיון לסוכנות הידיעות אמר בנחרצות כי הטביעה נבעה משורה של "שגיאות לא הגיוניות ושאי אפשר לתאר" מצד הצוות שהשיט את היאכטה.
יממה לפני האסון: הנאשם השני נהרג בתאונת דרכים
מייק לינץ', מי שעמד במרכזו של שיט התענוגות ונספה באסון, היה אחד מיזמי ההייטק המפורסמים בבריטניה: הוא הקים את חברת התוכנה הגדולה ביותר בממלכה, "אוטונומי", על בסיס עבודת מחקר פורצת דרך שערך באוניברסיטת קיימברידג', ובשנת 2011 מכר את החברה ב-11 מיליארד דולר לחברת HP. שנה בלבד אחר כך טענה HP כי לינץ' ניפח את ערך החברה שלו, וכי בפועל היא הייתה שווה 8.8 מיליארד דולר בלבד.
בארה"ב הוגש נגד לינץ' כתב אישום, ואת רוב העשור האחרון הוא העביר במאבקים משפטיים ובהגנה על שמו, עד שאשתקד הוסגר לידי האמריקנים. הוא כפר באישומים נגדו, ולפני חודשיים זוכה בעזרת הצוות המשפטי של "קליפורד צ'אנס" שאותו הובילו מורבילו ורונלד. גם בלומר שנספה באסון התייצב למענו במשפט כעד אופי לטובתו. אחרי זיכויו אמר לינץ' שהוא מאושר, והאשים את HP בטרפוד המיזוג בין החברות.
בצירוף מקרים משונה אירע אסון היאכטה שלשום בדיוק יום אחרי שסטיבן צ'מברליין, שותפו של לינץ' לכתב האישום בפרשת ההונאה-לכאורה, נהרג מפגיעת מכונית בקמברידג'שייר, בריטניה, בזמן שרץ בחוץ.
היאכטה Bayesian שהייתה כאמור בבעלות אשתו של לינץ' נבנתה על-ידי חברת הספנות האיטלקית "פריני" בשנת 2008, והשיפוץ האחרון שעברה היה בשנת 2020. אורכה של היאכטה היה 56 מטרים, ולפי החברה התורן שלה, שהתנשא לגובה 75 מטרים, היה תורן האלומיניום הגבוה בעולם. היאכטה יכלה לארח בעת ובעונה אחת 12 אורחים בשש סוויטות, ונוסף עליהם להכיל עשרה אנשי צוות. במהלך השנים זכתה בשלל פרסים על עיצובה. עלות חכירתה הייתה 195 אלף אירו (215 אלף דולר) לשבוע.
שמה של היאכטה Bayesian קשור באופן הדוק ללינץ': היא נקראת על שם "חוק בייס" (Bayesian theory), תוצאה בתורת ההסתברות המאפשרת לחשב הסתברות מותנית של מאורע כאשר יודעים את ההסתברויות המותנות ההפוכות. על חוק זה ביסס לינץ' את עבודת הדוקטור שלו ואת חברת התוכנה שפיתח.