שום דבר לא הצליח לעצור את הסחף של האוסטרים ל"מפלגת החירות" הימנית־קיצונית. אפילו סרטון שדלף מהלוויה של איש המפלגה שבה השתתפו בכיריה ושרו שיר שהיה שיר נאצי - לא מנע ממנה להפוך למפלגה שככל הנראה תקים את הממשלה הקרובה. מדובר בפעם הראשונה שבה הימין הקיצוני מוביל את הממשלה מאז מלחמת העולם השנייה.
2 צפייה בגלריה
אוסטריה הרברט קיקל מנהיג מפלגת החירות
אוסטריה הרברט קיקל מנהיג מפלגת החירות
הרברט קיקל מנהיג מפלגת החירות חוגג
(צילום: REUTERS/Leonhard Foeger)
מדגמים ראשונים שפורסמו היום (ראשון) הראו ניצחון ברור של מפלגת החירות, מפלגת ימין בעלת סממנים פשיסטיים שנוסדה על-ידי קציני אס־אס. המפלגה זכתה בלא פחות מ־28.8% מהקולות (עלייה של 12.9% לעומת הבחירות הקודמות). אחריה הגיעה מפלגת השמרנים עם 26% (ירידה של 11.2%). הסוציאל־דמוקרטים שמרו על כוחם עם 21% מהקולות, ואילו הירוקים צנחו בחמישה אחוזים ל-8.4%. אלו תוצאות חלקיות, כשחלק מההצבעות מהערים הגדולות - שם צפויים יותר קולות ליברליים - טרם נספרו.
ההצבעה הזו מראה על המשך המגמה שפשטה בכלל אירופה: עלייה בתמיכה בימין הקיצוני ותנועה של המצביעים אל עבר המפלגות שמבטיחות ביטחון אישי ומלחמה בהגירה, גם אם על חשבון מדיניות התומכת בקרמלין ובפוטין ומתנגדת לאיחוד האירופי.
2 צפייה בגלריה
מחבל ש תכנן פיגוע ב הופעה של טיילור סוויפט אוסטריה וינה
מחבל ש תכנן פיגוע ב הופעה של טיילור סוויפט אוסטריה וינה
טיילור סוויפט והמחבל שאיים לבצע פיגוע בווינה. האירוע השפיע על הבחירות
(צילום: JULIEN DE ROSA / AFP צילום: APA/AFP via Gettyimages)
יתרונה של מפלגת החירות בסקרים הצטמצם לקראת הבחירות. אלא ששורת אירועים, בהם ביטול ההופעות של טיילור סוויפט בווינה בגלל חשש למתקפת טרור של מהגרים - הביאה לעלייתה מחדש.
למרות שכל המפלגות הודיעו שלא ישתפו פעולה עם הרברט קיקל, מנהיג מפלגת החירות, שנחשב לקיצוני אפילו בסטנדרטים של המפלגה, ההיסטוריה הוכיחה כבר פעמיים אחרת. בינתיים, כריסטיאן שטוקר, מזכ"ל מפלגת השמרנים, הודיע מיד אחרי שהתפרסמו תוצאות הבחירות ש"לא נשתף פעולה בקואליציה עם מפלגת החירות. אמרנו זאת אתמול, אנחנו אומרים זאת היום, ונגיד זאת מחר". אם קיקל יצליח לייצר קואליציה, צפוי להיווצר גוש פרו־פוטיניסטי בקרב מדינות מרכז אירופה - יחד עם הונגריה וסלובקיה.