4 צפייה בגלריה
אח"י עצמאות
אח"י עצמאות
אח"י עצמאות מגיעה לחיפה
(צילום: AFP)
ספינת הטילים "אח"י עצמאות", מדגם סער 6, הגיעה אתמול לישראל מגרמניה ועגנה בנמל חיפה, כשעליה סרן יובל ניר, קצין הנשק של הספינה, שהוא גם דור ההמשך למשרתים בספינה. אביו של סרן ניר, סא"ל במיל', שירת על אותה ספינה לפני יותר מ-30 שנה. "זאת סגירת מעגל מדהימה" אמר הבן.
אח"י עצמאות, הספינה השלישית מבין ארבע ספינות מדגם "סער 6", הגיעה אתמול לישראל לאחר מסע של כשבועיים מעיר הנמל הגרמנית קיל, ועגנה בבסיס חיל הים בחיפה. מדובר בספינה שתמלא תפקיד חשוב בסיפוק הגנה על המים והנכסים האסטרטגיים של מדינת ישראל. הגעת הספינות נחשבת לאירוע היסטורי עבור מדינת ישראל, שמתרחש פעם בעשרות שנים.
4 צפייה בגלריה
ספינת אח"י הגיעה לישראל
ספינת אח"י הגיעה לישראל
סא"ל במיל' יוסי ניר (עומד שני מימין) על הספינה בשנות ה-80
(צילום: דובר צה"ל)
אח"י עצמאות תיקלט במספנות חיל הים בחיפה. במהלך החודשים הבאים תעבור תהליך של התקנת מערכות לחימה מתקדמות על גבי הספינה, החל מכיפת ברזל ימית, מכ״ם ומחשוב חדשני - רובן הינן פיתוח ישראלי. אתמול נערך טקס לקראת הגעתה בהשתתפות נשיא המדינה יצחק הרצוג, שסייר בספינה החדשה, סקר את שורות הצוות והשתתף בטקס גזירת הסרט.
על הספינה שעגנה אתמול בחיפה הגיע, כאמור, גם סרן יובל ניר מזכרון יעקב, ששהה בגרמניה כארבעה חודשים ומשרת כקצין הנשק של אח"י עצמאות. יובל הוא לא הראשון במשפחה שמשרת על ספינה בעלת אותו שם: אביו, סא"ל במיל' יוסי ניר, שירת על ספינת אח"י עצמאות מדגם סער 4, הראשונה בשם הנ"ל בחיל הים, שנקראה על שם ספינת מעפילים שהפליגה מבולגריה ב-1948.
4 צפייה בגלריה
ספינת אח"י הגיעה לישראל
ספינת אח"י הגיעה לישראל
"הטכנולוגיות עשו מקפצה אדירה"
(צילום: דובר צה"ל)
4 צפייה בגלריה
אח"י עצמאות
אח"י עצמאות
אח"י עצמאות
(צילום: AFP)
"אח"י עצמאות היא חלק מהשירות שלי", מספר האב. "הייתי בקורס חובלים ב-1983 ואחרי שסיימתי, הגעתי לאח"י עצמאות של אז בתור קצין צעיר ושירתי בה מעל לשנה. כשיובל נסע לגרמניה, לא ידעתי שהוא הולך לספינת אח"י עצמאות, השם לא היה ידוע לנו. רק כשהוא היה שם הבנתי ונסגר לי המעגל. זה מאוד מרגש".
יובל מספר כי הבחירה להתגייס לחיל הים ולקורס חובלים כמו אבא, לא נעשתה במודע. "לא הלכתי למקום הזה ביודעין אבל אחרי שהתחלתי את המסלול וחוויתי חוויות ששמעתי עליהן בתור ילד מאבא, ולא יכולתי להבין אותן עד הסוף כי לא חוויתי בעצמי, הבנתי כמה זה השפיע עליי ועד כמה השפה שלנו משותפת".
על השירות בספינה החדשה הוא מספר: "לקראת סוף התפקיד הקודם עלה צורך שאגיע לעשות תפקיד באח"י עצמאות ולהביא את הספינה מגרמניה. טסתי לארבעה חודשים לגרמניה להכשיר את הצוות ואתמול הגענו לארץ. בעיניי זו סגירת מעגל מדהימה כי אמנם אני ואבא התחלנו במסלול דומה באותה מגמה, אבל כל אחד מאיתנו עשה תפקידים שונים ופתאום יש נקודת מפגש, מקום ששנינו דרכנו עליו וגם רואים את ההבדלים בספינות, שזה מדהים".
הרצוג בטקס הגעת ספינת אח"י עצמאות - סער 6 בבסיס חיל הים בחיפה
האב הוסיף: "הים הוא אותו ים והאתגר של פיקוד הים לא השתנה, אבל הטכנולוגיות עשו מקפצה אדירה. גם האתגרים של היום לא אותו דבר והאנשים ברמה מאוד גבוהה וזה תענוג לראות את זה".
גם בזמנם הפנוי הם מבלים בים. יובל משתף כי "שנינו עושים דיג וצלילה חופשית יחד עם אחי הקטן שגם משרת כלוחם בחיל הים". ואילו יוסי מסכם: "אני אף פעם לא חשבתי שתהיה המשכיות לדרך שלי, כי כל אחד עושה את הבחירות שלו. אני גאה מאוד בילדים על מה שהם בלי קשר לאיפה הם משרתים ועל ההישגים שלהם, שגורמים לי אושר גדול".