2 צפייה בגלריה
מנסור עבאס, בן גביר
מנסור עבאס, בן גביר
רע"מ קראה לפטר אותו - והוא הודיע על מינוי פרויקטור. עבאס ובן גביר
(צילום: מוטי קמחי, EPA)
ברקע הפגישה של ראש הממשלה בנימין נתניהו עם הח"כים מהסיעות הערביות על האלימות בחברה הערבית שתיערך אחר הצהריים (שני), והמכתב של רע"מ לראש הממשלה בנימין נתניהו שקרא לפטר את השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר ולמנות פרויקט מיוחד למאבק באלימות, השר הודיע היום כי ימנה פרויקטור "שיטפל בפשיעה ובמקרי הרצח במגזר הערבי". התוכנית של בן גביר - להוציא את המינוי לפועל כבר בשבועיים הקרובים.
ההחלטה על המינוי התקבלה בתום הערכת מצב שקיים בן גביר עם מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי ומפקדי המחוזות במשטרה. הפרויקטור לא יבוא משורות המשטרה וצפוי להיות כפוף לבן גביר במשרד לביטחון לאומי, ויתכלל את העבודה בנושא עליו הוא מפקד בין כלל הגופים ומשרדי הממשלה, כולל המשטרה.
2 צפייה בגלריה
זירת הירי בקלנסווה
זירת הירי בקלנסווה
זירת הרצח בקלנסווה, אמש. מינוי הפרויקטור - הודאה בכישלון של המשטרה והמשרד לביטחון לאומי
ההכרזה על מינוי הפרויקטור היא בעצם הודאה של המשטרה והמשרד לביטחון לאומי בכישלון בטיפול באלימות המשתוללת בחברה הערבית, עם 89 נרצחים מתחילת השנה בלבד. רק לפני שנתיים, הוקם במשטרה אגף סייף שכל ייעודו טיפול בפשיעה בחברה הערבית - לאחר שב-2016 כבר הוקם מנהל אכיפה לחברה הערבית. כעת, נשמעים כבר קולות שקוראים לבחינת התועלת שבהקמתו ואף לסגירתו.
בתום הערכת מצב, מסר השר בן גביר: "בכוונתי לשים את המאבק בפשיעה ובמקרי הרצח בחברה הערבית בראש סדר העדיפויות של המשרד לביטחון לאומי. כמו כן, בכוונתי להקצות משאבים אדירים לשם כך על ידי הבאת שוטרים לשטח, העלאת שכר שוטרים והקמת המשמר הלאומי".
בן גביר ושבתאי בביקור בטובא זנגריה, לפני שבועיים

מספר הנרצחים בחברה הערבית עומד כאמור על מספר בלתי נתפס של 89 מתחילת השנה, כאשר רק ביממה האחרונה הצטרפו לסטטיסטיקה אחמד חאזם שריף מקלנסווה ועומר עואלי מאעבלין - בהפרש של שעות זה מזה. על רקע הנתונים העגומים, ראש הממשלה בנימין נתניהו ייפגש אחר הצהריים עם כל חברי הכנסת מהסיעות הערביות כדי לדון במצב ובפתרונות האפשריים. עוד לפני הפגישה, סיעת רע"מ פנתה במכתב לנתניהו ובו דרשה להחליף את בן גביר בתור השר לביטחון לאומי: "צריך למנות שר מקצועי ולא פוליטי שיובל מדיניות חדשה ונכונה בתחום".
בפתח המכתב, הסיעה בראשות ח"כ מנסור עבאס הביעה "נכונות לשיתוף פעולה למען ביטחונם האישי של האזרחים הערבים שסובלים רבות ומשלמים בחיי יקיריהם מדי יום". לאחר מכן, הסיעה העלתה שורה של הצעות ודרישות מרה"מ, ובראשן - "להמשיך ביתר שאת מהמקום שבו הפסקנו בסוף 2022 והביא לירידה משמעותית בשיעורי הפשיעה והאלימות".
עוד הציעו ברע"מ, בדומה להודעתו של בן גביר, למנות פרויקטור למאבק בפשיעה בחברה הערבית, ולהקים "מועצה ציבורית, שרוב חבריה אזרחים ערבים, שתפעל ביחד עם הפרויקטור ‏לתת מענה לאתגרים השונים וליצור ממשק עבודה עם כל הגורמים הרלוונטיים למאבק בפשיעה". עוד הצעה שעלתה לסדר היום - העברת החלטת ממשלה "שתגדיר את הפשיעה והאלימות בחברה הערבית כמכת מדינה, ואת המאבק בה בראש סדר העדיפויות".