אמו של סוחר נשק רוסי, שנשלח ל-25 שנות מאסר בארה"ב, קראה לוולדימיר פוטין וג'ו ביידן לנהל מו"מ לשחרורו. היא אמרה שבנה הוא "איש עסקים ולא טרוריסט".
ביידן ופוטין ייפגשו ב-16 ביוני בג'נבה - לפסגה ראשונה מאז שביידן נכנס לבית הלבן. בפגישה ישוחחו השניים על מגוון תחומים. אחד הנושאים שצפויים להיות על הפרק הוא אפשרות לחילופי אסירים.
האסיר המוכר ביותר ששמו עשוי לעלות בשיחה הוא ויקטור בוט בן ה-54. פיטר היין, שר לשעבר בממשלת בריטניה, כינה את בוט "סוחר המוות" מכיוון שמכר נשק לליבריה ואנגולה. בוט שימש השראה לסרט "שר המלחמה" שיצא לאקרנים ב-2005, שבו מככב ניקולס קייג.
2 צפייה בגלריה
ויקטור בוט סוחר נשק רוסי
ויקטור בוט סוחר נשק רוסי
בוט נתפס בתאילנד ב-2008
(צילום: AFP)
"נשיאים יקרים, בבקשה תגיעו להסכם", כתבה ראיסה, אמו של ויקטור, במכתב לשני המנהיגים. האם סיפרה שהיא מתקרבת לגיל 85 - וייתכן שלא תזכה לראות עוד את בנה אם ירצה את עונש המאסר במלואו. "כאמא שמחכה לבנה כל כך הרבה שנים, אני מבקשת מכם: תגיעו לסוג של הסכם כדי שהבן שלי יחזור אליי כשאני עדיין בחיים".
בוט, לשעבר קצין בחיל האוויר של ברית המועצות, נעצר ב-2008 בתאילנד – במבצע שבו התחזו סוכנים אמריקנים למורדים מהארגון הקולומביאני FARC. אותם סוכנים אמרו לבוט שברצונם לשדרג את ארסנל הנשק של ארגון המורדים המרקסיסטי.
ב-2011 הרשיע בית משפט בארה"ב את בוט בקשירת קשר למכירת נשק למורדים הקולומביאנים. בנוסף הואשם בוט שבמשך עשרות שנים הוא מכר נשק למשטרים של רודנים שהיו מעורבים בכמה מהמלחמות האכזריות ביותר בעולם.
2 צפייה בגלריה
ארכיון 2011 סגן נשיא ארה"ב ג'ו ביידן עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
ארכיון 2011 סגן נשיא ארה"ב ג'ו ביידן עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
פוטין וביידן נפגשים ב-2011, כשביידן היה הסגן של ברק אובמה
(צילום: AP)
"ויקטור איבד כבר 13 שנה מחייו", כתבה ראיסה בוט במכתב לפוטין ולביידן. "הבן שלי לא טרוריסט - הוא איש עסקים".
דובר הקרמלין דמיטרי פסקוב אמר שהוא לא ראה את המכתב – אך לא פוסל אפשרות ששני המנהיגים ידונו על חילופי אסירים בפסגה בשבוע הבא.