ממחר: התשלום בתחבורה ציבורית - בטלפון
(צילום: אורי דוידוביץ, משי בן עמי)

החל ממחר (שלישי) ניתן יהיה לשלם בתחבורה הציבורית באמצעות אפליקציות בטלפון הנייד באמצעות סריקת ברקוד שיופיע באוטובוס. האפליקציות שיפעלו לצד כרטיס הרב קו, יאפשרו לתקף נסיעות באוטובוסים באמצעות המכשיר הנייד ובמשרד התחבורה מבטיחים שבהמשך הוא יופעל גם ברכבת ישראל וברכבת הקלה.
במסגרת הרפורמה יופעלו ארבע אפליקציות שונות - התחנה, אפליקציה ממשלתית ושלוש אפליקציות של זכיינים פרטיים: moovit) moovit, פנגו ובנק הפועלים), רב-פס (הופ-און ובנק דיסקונט) ו-ANY-WAY (חברת ישראכרט).
9 צפייה בגלריה
סימולציה לקראת כניסה לתוקף של רפורמת התשלומים בתחבורה הציבורית
סימולציה לקראת כניסה לתוקף של רפורמת התשלומים בתחבורה הציבורית
סימולציה לקראת כניסת רפורמת התשלומים בתחבורה הציבורית
(צילום: אורי דוידוביץ)
9 צפייה בגלריה
סימולציה לקראת כניסה לתוקף של רפורמת התשלומים בתחבורה הציבורית
סימולציה לקראת כניסה לתוקף של רפורמת התשלומים בתחבורה הציבורית
התשלום עובר לנייד
(צילום: אורי דוידוביץ)
בסוף החודש האפליקציה תחייב את הנוסע על פי הנסיעות שבוצעו בפועל כשנסיעה באמצעות היישומון תחושב על פי מרחקי הנסיעה שבוצעו בפועל על פי "שיטת הטבעות" המחלקת את המדינה ל-6 טבעות חיוב.
איך זה עובד? המשתמשים נמצאים תמיד במרכז הטבעת והמרחק שאותו הם עוברים בין טבעות החיוב מהווה את הבסיס לחישוב החיוב תמורת הנסיעה. זאת, בשונה משיטת התעריפים הנהוגה כיום המחשבת את תעריפי הנסיעה העירוניים והבינעירוניים על פי טבעות גיאוגרפיות קבועות ומוגדרות מראש, מבלי להתחשב בנקודת המוצא של הנוסע.
9 צפייה בגלריה
סימולציה לקראת כניסה לתוקף של רפורמת התשלומים בתחבורה הציבורית
סימולציה לקראת כניסה לתוקף של רפורמת התשלומים בתחבורה הציבורית
לרוב זול יותר. סורקים את הברקוד לתיקוף הנסיעה
(צילום: אורי דוידוביץ)
9 צפייה בגלריה
עומסים ברכבת הקלה בירושלים
עומסים ברכבת הקלה בירושלים
בהמשך גם ברכבת הקלה
(צילום: אלכס גמבורג)
במשרד התחבורה מדגישים כי היישומון החדש משמר את ההנחות האישיות הניתנות כיום למשתמשי התחבורה הציבורית כמו למשל: אזרחים ותיקים, סטודנטים, תושבי פריפריה וחיילים.
הבוקר ערכו בחברת moovit סימולציית תשלום באמצעות האפליקציה שפותחה שם, שהיא למעשה תוסף לאפליקציה הפופולארית לתכנון הנסיעה. לאחר הזנת פרטים אישיים וכרטיס אשראי, הגישה נוחה ויעילה דרך האפליקציה אך באוטובוסים הבינעירוניים משרד התחבורה הורה על הצבת הברקוד לסריקה דווקא במקום הישיבה המיועד לאנשים מבוגרים, הנחייה שתקשה מאוד על המשתמשים ועל מי שינסה לשבת בנחת במקומות המיועדים.
אייל זיו, מנהל הפעילות של האפליקציה אמר כי "משרד התחבורה עמד על כך שהאפליקציה תהיה נגישה גם לאנשים עם מוגבלות והיא נגישה גם בהיבט של שפות משום של-moovit יש 42 שפות. בעתיד נרצה ליצור שיתופי פעולה עם עוד אמצעי תחבורה כמו קורקינטים ואופניים חשמליים שיכנסו גם לירושלים ובעתיד אולי גם רכב אוטונומי בשיתוף פעולה עם מוביליי"

הרפורמה - "לכל אזרחי ישראל"?

רפורמת האפליקציות והתעריפים בתחבורה הציבורית היא רפורמה שהוביל שר התחבורה הקודם, ח"כ בצלאל סמוטריץ'. עם כניסתה לתפקיד הקפיאה שרת התחבורה רגב את הרפורמה על רקע הפרסומים ב-ynet על אודות הפגיעה האפשרית בזכות לפרטיות ועל רקע הפרשי המחירים בין הפריפריה למרכז.
9 צפייה בגלריה
טקס חילופי שרי התחבורה
טקס חילופי שרי התחבורה
הרפורמה של סמוטריץ', רגב התערבה
(צילום: שלו שלום)
9 צפייה בגלריה
עומסים באוטובוס בבני ברק
עומסים באוטובוס בבני ברק
תשלום באפליקציה? לא לכל אחד
(צילום: עמית הובר)
רגב אמרה היום כי היא "שמחה שבזכות התערבותי ועמידה על תעריפים מוזלים לפריפריה ושמירה על פרטיות המשתמשים, האפליקציות יציעו שירות נגיש וחכם לכלל אזרחי ישראל", אלא שהצהרה זו לא עומדת במבחן המציאות וזאת משום שרפורמת התעריפים חלה רק על מי שיש ברשותו כרטיס אשראי וסמארטפון.
כפי שפורסם ב-ynet בין רפורמת התעריפים שחלה באפליקציות ובין התעריפים הקיימים בכרטיס רב קו הוותיק יש פערים משמעותיים כך שלעתים נסיעה באפליקציות זולה יותר מרב קו ולעיתים להיפך. במשרד התחבורה טענו שהנוסעים יוכלו לבחור את התעריף המשתלם להם בין השירותים השונים אלא שאוכלוסיות שלמות מודרות מהליך בחירה זה.
כך למשל, מוגבלי חשבון בבנק, קשישים שלא מעוניינים או יכולים להשתמש באפליקציות, ילדים, חרדים ועוד. בשבוע שעבר ח"כ ינון אזולאי (ש"ס) פנה לרגב וכתב כי "משרד התחבורה מתעלם מהעובדה כי שימוש ביישומון מדיר אוכלוסיות רבות שאינן משתמשות בטלפון חכם או בכרטיס אשראי. עבור אלה, הפתרון היחיד הוא לשלם באמצעות רב-קו ובמחירים שהותאמו לו, גם כאשר הוא יקר משמעותית".
9 צפייה בגלריה
קו 72 בתל אביב
קו 72 בתל אביב
כמה יחסוך התשלום באפליקציה, ולמתי כדאי לשמור על הרב קו?
(צילום: מוטי קמחי)
9 צפייה בגלריה
כרטיס רב קו
כרטיס רב קו
הרב קו יישאר
(צילום: חיים צח)
מבדיקה שערך ynet עלה כי לפי אתר רב-פס של קבוצת הופ-און שזכתה במכרז האפליקציות, מי שירצה להגיע מביתר עילית לירושלים ובחזרה באמצעות אוטובוסים בקווים 291 ו-22, ישלם באמצעות האפליקציה 11.80 שקלים בלבד, ובאמצעות כרטיס הרב-קו 24.48 שקלים. הטענת הרב-קו בכסף חוסכת אמנם 20%, אך עדיין מדובר בפער משמעותי.
מנגד, נוסע שמבצע נסיעות שכאלה כל יום חול במשך חודש, ישלם באפליקציה 214 שקלים בלבד, אך בתיקוף הרב-קו 538 שקלים (לפני הנחה של 20%), אך אם יעשה זאת במסגרת הסדר חופשי-חודשי ברב-קו, ישלם 243 שקלים, אמנם יקר מהאפליקציה, אך מאפשר כך לנסוע בקווים נוספים באזור ללא תשלום נוסף.
נסיעת הלוך-חזור מקרית שמונה לחיפה בקו 505 תעלה באפליקציה 42 שקלים, ובאמצעות תיקוף ברב-קו 60 שקלים (והנחה של 20% הנחה). נסיעה שכזו בכל יום חול במשך חודש תעלה באפליקציה 512 ש"ח ובערך צבור ברב-קו 1,320 שקלים (ו-20% אחוזי הנחה). אך אם תרכשו הסדר חופשי-חודשי ברב-קו תשלמו 423 שקלים, פחות מהתשלום באפליקציה ובתוספת אפשרות לנסיעות נוספות באשכול הגליל המזרחי ומטרופולין חיפה, ללא תוספת תשלום.
9 צפייה בגלריה
קו 239 בתל אביב
קו 239 בתל אביב
רפורמה עם חורים. נבנתה ללא התייעצות עם הרשות להגנת הפרטיות
(צילום: נדב אבס)
באשר לסוגיית הפרטיות, הרפורמה נבנתה ללא התייעצות עם הרשות להגנת הפרטיות ורק לאחר שזו אישרה את הרפורמה אושרה הפעלת האפליקציות. הרשות להגנת הפרטיות עמדה על כך שנדרשת חלופה אנונימית לשימוש באפליקציות, אך חלופה כזו קיימת רק בכרטיס הרב קו האנונימי שכאמור רפורמת התעריפים לא חלה עליו.
מנגד, אייל זיו, מנהל הפעילות של אפליקצית moovit-פנגו אמר כי "בישראל יש מעל ל-100 אלף סמארטפונים כשרים לאוכלוסייה החרדית ו- moovit היא אפליקציה כשרה. גם לחלק מהאזרחים הותיקים יש פלאפונים ניידים והם יכולים להשתמש באפליקציה ומי שלא, ישתמש ברב קו".
בחברת הופ-און אשר מפעילה את שירות רב-פס הודיעו כי הם פיתחו פתרון עבור הציבור שאינו משתמש בטלפונים חכמים, כמו החברה החרדית. לפי הודעת החברה, היא פיתחה מערכת תומכת שמאפשרת לקבל את תעריפי הרב-פס גם על גבי כרטיס הרב קו, על ידי קישור בין כרטיס הרב קו למספר כרטיס האשראי של הנוסע.
"כך הנסיעות שמבצע הנוסע באמצעות הרב קו מחויבות על פי תעריפי הרב-פס פעם בחודש. המערכת שפותחה בהופ-און בשיתוף משרד התחבורה הועברה לבדיקה וממתינה לאישור ההפעלה, שכרגע טרם התקבל", לשון הודעת החברה.