3 צפייה בגלריה
פדיה ותהילה מרק
פדיה ותהילה מרק
פדיה ותהילה מרק בזירת הפיגוע בכביש 60. משמאל: אביהם מיכאל ז"ל
(באדיבות המשפחה)
פדיה ותהילה לא ישכחו לעולם את יום שישי, 1 ביולי 2016. הם היו אז בני 15 ו-13 כשנסעו במכונית המשפחתית יחד עם הוריהם, אביהם הרב מיכאל (מיכי) מרק ז"ל ואמם חווה, כשרכב פלסטיני ובו מחבלים עקף אותם סמוך לצומת אדוריים בהר חברון ופתח לעברם באש. מיכי נהרג במקום, חווה רעייתו נפצעה אנוש, תהילה נפצעה קשה ופדיה נפגע מרסיסים. הם איבדו שליטה על הרכב והוא התהפך.
פדיה התקשר להזעיק את גורמי הרפואה ותהילה, למרות פצעיה הקשים, הצליחה להיחלץ מהרכב ופעלה לחילוץ הוריה. מאז, שני האחים לא נפרדים. בעקבות מצבה הרפואי המורכב של אימם שדרש טיפולים רבים והליך שיקום ממושך מחוץ לבית - הקשר בין האחים התחזק. לפני שנתיים הם ספגו יחד עוד מכה כואבת וקשה כשאחיהם הגדול, שלומי, שהיה איש שירותי הביטחון - נהרג בתאונת אופנוע.
בשבועיים האחרונים, בזה אחר זו התגייסו פדיה ותהילה לשירות בצה"ל. "זו תחושה של ניצחון", סיפרה אחותם הגדולה אורית, "מאז הפיגוע והתאונה - הקשר בניהם רק הלך והתגבר. הם חיים יחד ומגדלים ממש אחד את השני. הטיפול באמא עדיין נמשך והאחיות הקטנות נמצאות אצל אחותי הגדולה כך שהם נאלצו להסתדר לבד עם תמיכה שלנו, האחים הנשואים שגרים בעותניאל".
3 צפייה בגלריה
מיכאל מרק ז"ל ורעייתו חווה שנפצעה אנוש בפיגוע
מיכאל מרק ז"ל ורעייתו חווה שנפצעה אנוש בפיגוע
מיכאל מרק ז"ל ורעייתו חווה שנפצעה אנוש בפיגוע
(צילום: באדיבות המשפחה)
ראש המוסד בהלוויה של מיכאל מרק ז"ל
(צילום אלי מנדלבאום )

לפדיה היה ברור שהוא מתכוון להתגייס לקרבי, אך כדי להגיע לתפקיד היה זקוק לאישור מיוחד מאמו. "ברור שאמא חששה", סיפרה האחות אורית, "אבל מבחינתנו אין מציאות אחרת. הגיוס לצה"ל הוא זכות והיה ברור מהתחלה שהם יבחרו להתגייס למרות כל מה שעברנו". פדיה שראה באחיו הגדול שלומי ז"ל מקור השראה ביקש להשתבץ לחטיבת גבעתי, בה שירת שלומי כמפקד פלוגה בגדוד שקד של החטיבה הסגולה.
גם הדרך של תהילה לגיוס לא הייתה קלה. "עוד קודם לגיוס היו לי המון התלבטויות", סיפרה, "חשבתי אולי ללכת לכיוון של שירות לאומי כדי בין היתר לחסוך לאמא את החתימה המיוחדת על טופס אישור הגיוס. אבל אחרי כמה ימים של מחשבה הבנתי שמקומי בצבא. כך אבא שלי חינך אותנו, הצבא הוא חלק מאיתנו - וזה מה שהוא ציפה ממני ומאחי. אז עלינו על מדים כמו שאבא היה רוצה".
3 צפייה בגלריה
שלומי מרק
שלומי מרק
האח שלומי מרק שנהרג בתאונת אופנוע. מקור ההשראה של פדיה
ביום שלישי לפני כשבוע הגיעה משפחת מרק ללוות את תהילה בגיוסה בגבעת התחמושת. גם האם, חווה, לקחה חלק ברגע המיוחד למרות מצבה הרפואי המורכב. "כך אנחנו מנצחים את הטרור", אמרה תהילה בהתרגשות, "גם אני וגם אח שלי שהיינו קרובים למוות ולא יכולנו להגן על עצמנו מפני המחבלים - עוברים עכשיו רשמית אל הצד החזק והמנצח. אנחנו עומדים בגאון עם המדים וזו גאווה גדולה".
האב מיכאל (מיכי) מרק שנרצח בגיל 48 בפיגוע הירי בדרום הר חברון היה מנהל ישיבת ההסדר בעתניאל ובן דודו של ראש המוסד יוסי כהן. "הרבה זמן לא היו לנו גיוסים במשפחה, ככה שזה מאוד מרגש", סיפרה אורית, "אני זוכרת שאבא שלי ז"ל תמיד היה תמיד מלווה אותנו האחים הגדולים לבקו"ם, הרגעים האלה איתו היו תמיד משמחים ומרגשים. השניים הללו, פדיה ותהילה, חיים במציאות מורכבת. הם עברו טראומה מטורפת ויכלו להיכנע לכאב ולאובדן אבל בחרו להמשיך קדימה, להתמודד ולהגן על מדינת ישראל וזה לדעתי הנצחון של המשפחה כולה".