4 צפייה בגלריה
אילוס ילדה עם תיק הולכת ל גן ילדים
אילוס ילדה עם תיק הולכת ל גן ילדים
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
בהתאם להחלטת קבינט הקורונה הערב (יום ה'), המסגרות לגיל הרך אמנם אמורות לחזור לפעילות ביום ראשון בשבוע הבא, אולם בעלי גני ילדים פרטיים ברחבי הארץ שמיועדים לגילים 3-0 מדווחים על הפסדים משמעותיים בעקבות הפסקת הפעילות בשני הסגרים. "אם לא יינתן פיצוי, לא יהיה לילדים לאן לחזור", מזהירים בגנים הפרטיים.
"ענף מעונות היום הפרטיים נמצא במשבר שטרם ידענו שכמותו", הסבירה לוסי חדידה - יו"ר ארגון "גנים ברמה אחרת". היא הוסיפה: "מסגר לסגר מצבנו הכלכלי מחמיר ויכולת התמרון שלנו פוחתת. הרבה מאוד בעלי מעונות יום לא זכאים לממש את מענקי התמיכה משום שהקריטריונים הקיימים אינם מותאמים.
"אנו נמצאים בחוסר ודאות קיומי מתמשך. בקבינט הקורונה אין אפילו נציג אחד של מערך מעונות היום ובפועל מענקי התמיכה של הממשלה נשארים על הנייר וברזרבות של האוצר. עצוב שבעלי מעונות יום מוותרים על חלום חייהם בגלל אוזלת ידה של הממשלה. אני פונה לאוצר - דברו איתנו ונתקן ביחד את מערך התמיכות שנוכל לממשם, הקצו תקציבים למענק סקטוריאלי כמו בסגר הקודם - אחרת דמם של הגנים הנסגרים על ידיכם".

"מצפים ממשרד הבריאות למצוא פתרון ראוי"

עו"ד קרן אוחנה איוס, חנן דגן ורותי יונה, ראשי פורום הגנים הפרטיים, הוסיפו: "אנו מברכים על היענות הממשלה לפנייתנו וההחלטה לפתוח את הגנים ביום ראשון. לאחר חודש ארוך של סגר, אנו ערוכים לקלוט בחזרה את ילדינו האהובים ולסייע להורים לשוב לעבודתם ולהניע בחזרה את גלגלי המשק.
"יחד עם זאת, למעלה מ-2,000 גנים נסגרו בעקבות משבר הקורונה בסגר הראשון ו-500 נוספים בסגר השני. גנים רבים נוספים נמצאים על סף קריסה. אנו מצפים ממשרד האוצר למצוא פתרון ראוי על מנת למנוע קריסת גנים נוספים, דבר העלול להוביל לעליית מחירים ביתר הגנים".
דיון באולפן ynet בנוגע לסגר
(צילום: שחר גולדשטיין)

אוקסנה אגרנובסקי ובעלה מנהלים שלושה גנים במרכז הארץ ונמצאים על סף סגירה כתוצאה מהמשמעויות הכלכליות של הסגר הנוכחי והקודם. "אם לא יבנו לנו מתווה פיצויים לא יהיה לילדים לאן לחזור", היא אומרת בעצב. "היכולת שלי להמשיך ולהחזיק את הגנים באה כרגע על חשבון המשפחה שלי".
היא הוסיפה: "בזמן הסגר ההכנסות של הגן מפסיקות אבל ההוצאות ממשיכות. יש גנים שממשיכים לקחת כסף מההורים אבל בעיניי זה לא הוגן ואני לא פודה את הצ'קים. במקביל השכירות שלי ממשיכה לרדת, פנסיות לעובדים, ביטוחים. בספטמבר לקחו מכולנו מע"מ וביטוח לאומי וזה סכום ממש גדול".
"יש לי מינוס בחשבון הבנק, המצב הזה הכניס אותי למצוקה כלכלית. בסגר הראשון לקחתי הלוואה אבל בסגר השני לא ייתנו לי כי אין לי כסף גם ככה. אם זה ימשיך לא יהיה לי כסף לשלם שכירות, להאכיל את שלושת הילדים שלי. אני רואה הרבה גנים שנסגרים סביבי. אני לא רוצה לסגור, חבל לי על הילדים ועל הצוות המדהים שלי".
4 צפייה בגלריה
אוקסנה אגרנובסקי
אוקסנה אגרנובסקי
"בסגר השני לא ייתנו לי כי אין לי כסף גם ככה". אוקסנה אגרנובסקי
(צילום: יאיר שגיא)
עינב פולישוק, בעלת גן נבי עינבי בבאר שבע, אמרה: "את רואה את מפעל החיים שלך נהרס ואין לך דרך להציל אותו, זה חוסר אונים מטורף. בסגר הראשון ניסיתי להיות בסדר עם ההורים ולא לגבות מהם תשלומים מתוך הבנה שגם הם במצוקה כלכלית, כתוצאה מכך עברתי חודשיים בלי להכניס שקל כשההוצאות שלי ממשיכות. היה איזשהו מתווה פיצויים אבל לא עמדתי בקריטריונים שלו.
"את הסגר הזה אני לא יודעת אם נצליח לשרוד. בעלי מובטל, יש לי שני ילדים, יש לי שכירות כפולה - גם על הגן וגם על הבית ואין לי מאיפה לגרד את הכסף. אם אני לא אפרנס אין מי שיפרנס את המשפחה שלי".
פולישוק אמרה עוד: "מאז היותי ילדה חלמתי לפתוח גן. אני חיה ונושמת את הגן שלי, חושבת עליו ועל הילדים כל הזמן, אבל אם המצב ימשיך כפי שהוא לילדים לא יהיה לאן לחזור. כואב לי, זה העתיד של המשפחה שלי על הכף. אני רוצה להגיד למקבלי ההחלטות שאנחנו מחנכות את דור העתיד, אנחנו אלו שנותנות למשק לנשום, ועכשיו הם צריכים להרים אותנו כדי שנוכל להמשיך ולעשות את זה".
4 צפייה בגלריה
עינב פולישוק
עינב פולישוק
"אין לי מאיפה לגרד את הכסף". עינב פולישוק
(צילום: הרצל יוסף)



4 צפייה בגלריה
יפה בן דוד בדיון בבית הדין האזורי לעבודה
יפה בן דוד בדיון בבית הדין האזורי לעבודה
"שוב פותחים בגלל לחץ ציבורי". בן דויד
(צילום: מוטי קמחי)
במקביל, יו"ר הסתדרות המורים יפה בן דויד טענה הערב בעקבות החלטת הקבינט לפתוח את גני הילדים בגילים 6-0 כי מדובר בצעד מוטעה. לדבריה, "לצערנו הרב, הממשלה לא השכילה להפיק את הלקחים מהסגר הקודם והיא נחפזת שוב לפתוח מהר את מערכת החינוך ללא התאמת הגנים למצב החדש ותוך התעלמות מהגננות ומעמדות משרד הבריאות.
"עמדתנו העקבית היא שהמדינה צריכה להחליט מהם התנאים לפתיחת הגנים, כיצד לפתוח ורק אחר כך להחליט על פתיחה ולא להפך. שוב פותחים בגלל לחץ ציבורי, מהר ובלי היערכות מתאימה. אנחנו מזהירים כי בשל חוסר היערכות ומתן פתרונות ייתכנו שיבושים קשים בפתיחת הגנים".
בהכנת הכתבה השתתפה תמר טרבלסי חדד