ג'ימי טוש, בעלים של חווה לגידול חזירים ותבואה חקלאית בשווי של מיליוני דולרים מטנסי, היה רפובליקני כל חייו. הוא תומך בזכות לשאת נשק, בעד מסים נמוכים יותר ומסכים עם רוב סדר היום של הנשיא הרפובליקני דונלד טראמפ.
הוא גם משקיע את כספו בתקווה להדיח את טראמפ בבחירות בנובמבר. "אני מסכים עם 80% מהדברים שהוא עושה. אני פשוט לא יכול לסבול שקרנים", אמר טוש בן ה-70 על הנשיא.
4 צפייה בגלריה
טראמפ לפני מסיבת עיתונאים בבית הלבן על מצב הקורונה, 22 ביולי
טראמפ לפני מסיבת עיתונאים בבית הלבן על מצב הקורונה, 22 ביולי
"מסכים עם 80% מהדברים שהוא עושה". טראמפ בבית הלבן
(צילום: AFP)
טוש הוא אחד ממספר הולך וגדל של אמריקנים עשירים ושמרנים שאומרים שטראמפ מהווה איום על הדמוקרטיה ועל מצבה של המפלגה הרפובליקנית לטווח הארוך. הם תומכים באופן פעיל ביריבו הדמוקרטי בבחירות שייערכו ב-3 בנובמבר, סגן הנשיא לשעבר ג'ו ביידן.
כמה מיליארדרים ומיליונרים שתורמים לפרויקט לינקולן, הבולט מבין הארגונים הנתמכים על ידי הרפובליקנים המתנגדים לבחירתו המחודשת של טראמפ, אמרו שיש להעניש גם את הרפובליקנים הנבחרים על כך שהם מאפשרים לטראמפ להתמודד שוב. חלקם אף תומכים בהדחת הסנאטורים הרפובליקנים הפגיעים על מנת להעביר את השליטה בסנאט לדמוקרטים.
4 צפייה בגלריה
ארה"ב ג'ו ביידן ביקור פנסילבניה תוכנית כלכלית
ארה"ב ג'ו ביידן ביקור פנסילבניה תוכנית כלכלית
תומכים באופן פעיל וגלוי ביריב הדמוקרטי. ביידן
(צילום: AFP)
הכסף שלהם מתדלק קמפיין חסר תקדים מצד חברי מפלגתו של הנשיא בכדי להדיח אותו מתפקידו. זהו סימן לכך שטראמפ יצר תחושת ניכר אצל חלק מהרפובליקנים, לאחרונה, עם תגובתו למגפת הקורונה ולמחאת הענק על אלימות המשטרה כלפי אפרו-אמריקנים.
את ההשפעה של פעולות אלה ניתן לראות בציבור המפולג. הרפובליקנים מהמחנה המתנגד לטראמפ לא הצליחו לעצור את כניסתו לבית הלבן בשנת 2016 והפכו לדמויות שוליות בתקופת כהונתו. אבל כמה אסטרטגים, רפובליקנים ודמוקרטים, חושבים שהשנה המצב יכול להיות שונה.
קארן פיני, יועצת פוליטית דמוקרטית ודוברת בקמפיין של הילרי קלינטון ב-2016, אמרה כי "ההבדל בין עכשיו ואז הוא שב-2016 לא ראינו את סכומי הכסף הגדולים המגבים את המאמצים שלהם". פיני הוסיפה כי "מספר האנשים שמוכנים לצאת נגד טראמפ בפומבי ולהשקיע סכום רציני – אני לא חושבת שראינו מאמץ בקנה מידה כזה".
טראמפ על הקורונה והמצב בסקרים

מלבד פרויקט לינקולן, הוקמו בחודשים האחרונים כמה קבוצות בגיבוי רפובליקנים כדי לתמוך בבידן כולל "43 בוגרים למען ביידן", בתמיכת מאות גורמים ששירתו בממשל של הנשיא הרפובליקני ג'ורג' בוש הבן וקואליציה של אנשי ביטחון לאומי רפובליקנים לשעבר.
חלק ממתנגדי טראמפ סקפטיים, ומציינים כי גם עם המאמצים הגדולים הוא עדיין נהנה מכמעט 90% תמיכה בקרב הרפובליקנים. ביוני בלבד גייס הקמפיין של טראמפ 55.2 מיליון דולר, לעומת 20 מיליון דולר שגייס פרויקט לינקולן מאז הקמתו בדצמבר. עם זאת, יש אנליסטים הסבורים שבבחירות צמודות, אפילו שכנוע של רק כמה רפובליקנים מהססים יכול לעשות את ההבדל.

"טראמפ רע לארה"ב"

טוש, שתרם 11,000 דולר לפרויקט לינקולן לאחר שראה את אחת המודעות שלהם נגד טראמפ, אמר שהוא עשוי לתרום גם לקבוצות אחרות בהנהגת הרפובליקנים. "החלטתי שלא אתמוך במועמד רפובליקני בבחירות עד שטראמפ ייעלם", הוא אמר.
במודעות של פרויקט לינקולן תקפו את טראמפ בגלל תגובתו למשברים כלכליים ובריאותיים ומתחים גזעיים, והם כוונו לתומכי טראמפ שמתלבטים ולמצביעים עצמאיים. יצרן המודעות הדמוקרטי, ג'ימי סיגל, שעבד בקמפיין של קלינטון ב-2008, אמר כי חלק מהמודעות נצפו על ידי מיליונים, והן עשויות לשכנע את הקולות המתנדנדים.
4 צפייה בגלריה
מפגינים הפגנה מחאה הבית הלבן וושינגטון ג'ורג' פלויד
מפגינים הפגנה מחאה הבית הלבן וושינגטון ג'ורג' פלויד
חלק מהרפובליקנים לא אהבו את התגובה של טראמפ. המחאת ג'ורג' פלויד מול הבית הלבן
(צילום: EPA)
ארין פרין, דוברת בקמפיין של טראמפ, אמרה על מתנגדיו כי שוב ושוב מנסים להפיל את הנשיא הנבחר של ארה"ב". היא אמרה שרמת התמיכה בטראמפ בקרב הרפובליקנים היא "משהו שכל נשיא לשעבר של כל מפלגה יכול היה רק לחלום עליו".
לא מדובר רק בשמרנים שתורמים לקבוצות הרפובליקניות המתנגדות לטראמפ. פרויקט לינקולן, למשל, מקבל גם סכומי כסף גדולים מהדמוקרטים העשירים. התרומה הגדולה ביותר ביוני הייתה מיליון דולר ממנהל קרנות הגידור סטיבן מנדל, שתורם לרבות לדמוקרטים.
4 צפייה בגלריה
טראמפ בתדרוך הקורונה הראשון מאז אפריל
טראמפ בתדרוך הקורונה הראשון מאז אפריל
"לא טוב למפלגה". טראמפ
(צילום: AP)
ריד גאלין, ממקימי הפרויקט שעבד עבור בוש הבן והסנאטור הרפובליקני המנוח ג'ון מקיין, אמר שההתנהלות של טראמפ "לא טובה למפלגה, וזה גם רע לארה"ב".
אנדי רדלף, מייסד קרן הגידור Whitebox Advisors ממינסוטה, אמר כי ביידן יהיה המועמד הדמוקרטי הראשון שהוא יצביע עבורו. רדלף תרם 35 אלף דולר לפרויקט לינקולן ולדבריו, הוא מסכים עם הקריאות לפעול גם נגד הסנאטורים הרפובליקנים שינסו להיבחר מחדש בנובמבר.
טוש אמר שיש לו "רגשות מעורבים". הוא הסביר כי "הייתי רפובליקני כל חיי ואני רוצה להישאר רפובליקני. אבל המפלגה הרפובליקנית צריכה להשתנות אחרי מה שנעשה בשלוש השנים האחרונות".