(צילום: אלי מנדלבאום, אבי חי)

מתי יגיעו החיסונים לקורונה, שכלל לא אושרו עדיין? לפי ראש הממשלה בנימין נתניהו, זה צפוי לקרות כבר בינואר 2021. מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' חזי לוי, מצנן מעט את ההתלהבות ואומר הבוקר (יום א') ל-ynet כי "לאור התנאים והחתימה עם חברת פייזר יתחילו להגיע החיסונים ברבעון הראשון של 2021. זה ילך ויצטבר, בהתחלה כמות קטנה יותר".
אז אתה סמוך ובטוח שאוכלוסיות סיכון יתחסנו כבר בסוף ינואר, תחילת פברואר, השנה? "אני לא יודע (אם) בסוף ינואר, אבל במהלך הרבעון הראשון, כולי תקווה שנוכל לחסן אוכלוסיות בסיכון ומטפלים. אנחנו כרגע עוסקים בשני דברים מאוד חשובים, לאחר שהחתימה הושלמה. אנחנו עוסקים גם בכל שרשרת ההגעה והאחסון של החיסון הזה. כידוע, הוא צריך להגיע בתנאים מסוימים. ודבר שני, אנחנו עוסקים בהגדרת האוכלוסיות וסדר החיסון".
2 צפייה בגלריה
חזי לוי
חזי לוי
"עוסקים במו"מ ימים ולילות". חזי לוי
(צילום: אלי מנדלבאום, אבי חי)
אתה יודע להגיד בוודאות שישראל יכולה להתמודד עד ינואר עם כל המשמעות הלוגיסטית של הגעת החיסונים הללו? "אני מאמין שכן".
ביום שישי חשף גד ליאור ב-ynet כי בהסכם עם פייזר אין למעשה כל התחייבות של ממש לאספקת החיסון, וכי ישראל תשלם מקדמה של 120 מיליון שקלים כבר השבוע. כשנשאל בנושא, פרופ' לוי לא הכחיש אך הביע ביטחון בחברה האמריקנית. "אני מאמין שנקבל את החומר בדיוק כפי שהתחייבה חברת פייזר, כפי שחתמנו ביום שישי, ואני מאמין שהיא תעשה את זה".
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו חיסון קורונה פייזר
בנימין נתניהו חיסון קורונה פייזר
ראש הממשלה והחיסון. בינואר? "ברבעון הראשון", אומר מנכ"ל משרד הבריאות
(צילום: רויטרס, אוהד צויגנברג)
לדברי מנכ"ל משרד הבריאות, "זה לא בדיוק חתימה על אופציות, יש בחוזה סעיפים נוספים, רבים, שלובנו גם על ידי משרד המשפטים, שלובנו גם במשך חודשים על ידי אנשי משרד הבריאות וכמובן קיבלו דחיפה ברוכה מאוד ועוזרת על ידי ראש הממשלה ושר הבריאות. חתמנו על חוזה שמבטיח ברמה האופטימלית את החיסונים.
"חשוב להבין ולומר גם לאזרחי מדינת ישראל שאנחנו עוסקים במו"מ ארוך ימים ולילות, בעיקר לילות, עם מדינות מעבר לאוקיינוס ואנחנו לא הטלנו את כל הביצים בסל אחד. ולכן חתמנו עם חברות נוספות, תוך כדי סיכון אפילו של תקציב, ואני מקווה מאוד שהדבר הזה ייתן את אותותיו".
זאת אומרת של"פייזר" כן תהיה יכולת בסופו של דבר להחליט לתעדף אחרת את חלוקת החיסונים. "לפייזר יש יכולת לתעדף, אבל פייזר חתומה על חוזה שהיא גם מתכוונת לעמוד בו".
אז למה לא פרסמתם את כל פרטי החוזה, כמו שאנחנו יודעים שעשו בארה"ב? "משום שאנחנו עוסקים בחוזה עם חברות רבות, חלק מהדברים חסויים ואת לא משערת בנפשך שאנחנו רוצים שלא יהיו חיסונים לכל האוכלוסייה גם מחברות אחרות".

נתניהו מודיע על הסכם לרכישת חיסונים
(צילום: לע"מ)

אבל גם את החוזה עם "מודרנה" לא פרסמתם, מדוע לא להיות שקופים? מדובר בסה"כ על תקציב מדינה. "משום שזה חלק מהדרישות של החברות, יש כאן שמירה על סודיות וכך אנחנו פועלים בצורה הדוקה עם כל החברות".
פרופ' לוי אמר כי אין כוונה לחוקק חוק שיחייב אנשים להתחסן, אלא להסתפק בהסברה, והעריך כי מרבית האזרחים ירצו לקבל את החיסון. "אני חושב שמרבית הציבור יקבלו אותו בשקיקה כדי לנסות ולהתחסן נגד המחלה הזו, שמערימה קשיים על כולנו ואולי זה גם יאפשר לחזור לחיים נורמליים יותר", אמר לוי. עם זאת סייג: "אני נשמע מעט הססני משום שהניסוי עוד לא הסתיים, אנחנו עדיין לא יודעים מה התוצאות ארוכות הטווח ואנחנו מכירים את זה. יחד עם זאת, אני מניח שיהיה חלק מהציבור, כמו בשאר החיסונים, שיסתייג מהחיסון ואני יכול להצטער רק על כך ולבקש מאנשים להתחסן".

(צילום: אבי חי)

מנכ"ל משרד הבריאות הפציר בתושבים להמשיך ולהקפיד על הנחיות הקורונה. "החיסון עוד לא הגיע, הניסוי עוד לא הסתיים לגמרי. גם ההגעה שלו לארץ תהיה בקצב כזה שהוא ילך ויצטבר לקראת הרבעון והחציון השני של 2021. כלומר נכון לעכשיו, מאומה לא השתנה. אולי יותר תקווה ואופטימיות, לגיטימי לגמרי. אבל מאומה לא השתנה בהיבט העובדתי ולכן הציבור מתבקש להמשיך להקפיד על מסכה, על היגיינה ועל ריחוק חברתי".
יש חיסוני שפעת לכל האוכלוסייה במדינת ישראל? "לא, אנחנו קנינו 4,300,000 חיסונים. מטבע הדברים, זה לא מחסן 9 מיליון, גם בהוצאה של אלה שאינם ברי-חיסון. זה מה שקנינו, רצינו יותר. שוב, אותה תחרות ולכל המלעיזים, אני כבר אומר שאנחנו עוסקים בזה חודשים רבים וחתמנו על חוזים עוד במעבי הקיץ. בכל מקרה, אנחנו מאמינים שנוכל לחסן את כל האוכלוסייה שהגדרנו כאוכלוסייה מתועדפת שכוללת גם אנשים בסיכון, גם חולים, גם ילדים וגם מטפלים".
אבל בקופות החולים הודיעו שהם פותחים לכולם את החיסונים, אתה יודע, מיהרנו לנסות להירשם והתברר שלא כך הדבר. "אני יודע, אנחנו בשיח איתם לפחות פעמיים בשבוע. והתחילו גם לחסן אוכלוסייה רגילה, מטבע הדברים, כשאנחנו יודעים כמה חיסונים ייוותרו אחרי שנחסן את כל האוכלוסייה שהגדרנו והתחלנו לחסן גם אנשים או חולים כאלה. אנחנו בעבודה מתמדת עם הרבה אנשים ממקצועות שונים כדי לווסת את החיסונים ולנתב אותם למקומות שצריך לנתב אותם, לרבות וקטורי ההדבקה, מטפלים, אנשים חשובים. לא מבחינת חשיבות היררכית, אלא חשובים במשק וכמובן כל החולים ברי הסיכון".
-למה אתם לא בודקים את הגנים, את בתי הספר, את המורים ואנשי ההוראה? "אנחנו בהחלט בודקים את המורים, פתחנו אפשרויות דיגום זמינות בכל הארץ, ללא הפניית רופא גם לגננות לפני השלב הראשון וגם למורים ולמורות, עדיין זה פתוח בפניהם. אנחנו בודקים גם ילדים. אני שוב קורא למורים לבוא ולהיבדק, ככל שניתן. דרך אגב, ראינו גם כמה מורים חיוביים, הם היו חיוביים בסך של 2% מסך הנבדקים".