בריטניה וארגוני זכויות אדם דורשים מאיחוד האמירויות לספק הוכחה ששייחה לטיפה, בתו החטופה של שליט דובאי, עדיין בחיים. הלחץ הבינלאומי לשחרר את הנסיכה גובר, בעקבות סרטונים שצילמה בחשאי. באמירויות טרם הגיבו לפרסום הסרטונים של הנסיכה לטיפה.
"אני בת ערובה", סיפרה לטיפה ואמרה שהיא כלואה בווילה וחוששת לחייה מדי יום. שר החוץ הבריטי דומיניק ראב אמר אתמול שהתיעוד של לטיפה מטריד מאוד. "בהתחשב במה שראינו, אני חושב שאנשים - ולו ברמה האנושית - רוצים לראות שהיא חיה ושמצבה טוב".
"בתו של שליט דובאי בסרטון מהשבי"
(מתוך רויטרס)

3 צפייה בגלריה
שייחה לטיפה הנסיכה בתו של שליט דובאי סרטון BBC
שייחה לטיפה הנסיכה בתו של שליט דובאי סרטון BBC
הנסיכה לטיפה באחד הסרטונים שפורסמו ב-BBC
(צילום: BBC)
שייחה לטיפה, בת 35, לא הופיעה בציבור מאז שניסתה לברוח מאיחוד האמירויות ב-2018. בסוף פברואר של אותה השנה היא ברחה מדובאי ובתחילת מרץ, בהוראת אביה, היאכטה שבה שטה נתפסה מול חופי הודו והיא הוחזרה לדובאי. בדצמבר באותה שנה פורסמו תמונות ראשונות של לטיפה, עם מרי רובינסון, לשעבר נציבת האו"ם לזכויות אדם. בתמונות שפורסמו אז נראות לטיפה ורובינסון מחייכות, במקום שנראה כבית. גורם בממשלת דובאי אמר שלטיפה הוחזרה לאמירויות כדי להיות בחיק משפחתה ולקבל את התמיכה שהיא זקוקה לה.
ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון אמר שהוא מודאג מהסרטונים שפורסמו שלשום ברשת BBC. בארגון זכויות האדם אמנסטי אמרו שהתיעוד "מצמרר". לין מעלוף, סגנית יו"ר אמנסטי במזרח התיכון ובצפון אפריקה, אמרה: "אנחנו חוששים מאוד לשלומה, והחברים שלה אמרו שהתקשורת עמה פסקה לחלוטין בחודשים האחרונים". פעילי זכויות אדם שפועלים למען שחרורה של לטיפה קוראים לנשיא ארה"ב ג'ו ביידן לפעול למענה. הם מאמינים שנשיא ארה"ב הוא אחד המנהיגים היחידים שיכולים להוציא לפועל את השחרור.
3 צפייה בגלריה
בתו של שליט דובאי השייחה לטיפה בנת מוחמד אל-מכתום ו מרי רובינסון
בתו של שליט דובאי השייחה לטיפה בנת מוחמד אל-מכתום ו מרי רובינסון
לטיפה עם מרי רובינסון בדצמבר 2018
(צילום: AP)
"שייחה לטיפה אולי כלואה ב'כלוב מזהב', אבל זה לא משנה את העובדה ששלילת החירות שלה שרירותית", הוסיפה מעלוף, הבכירה בארגון אמנסטי. היבא זיאדין, חוקרת של ארגון Human Rights Watch במפרץ, אמרה אמש ל-AFP שהיא מקווה שהקהילה הבינלאומית תגיב בהתאם, "ושהאו"ם ידרוש בצורה מפורשת את שחרורה, ולא רק הוכחה שהיא בחיים".
במשרד החוץ של איחוד האמירויות, ובלשכת התקשורת של דובאי, טרם התייחסו לסרטונים שצילמה לטיפה ופורסמו ב-BBC. שליט דובאי ואביה של שייחה לטיפה, שייח מוחמד בן רשיד אל-מכתום, מכהן כראש ממשלת איחוד האמירויות וגם כסגן הנשיא. שייח מוחמד זוכה לאהדה רבה בארצו ונתפש בה ככוח שקידם מאוד את המודרניזציה בה וכבעל קשרים טובים עם בית המלוכה הבריטי. עם זאת תדמיתו בחו"ל הוכתמה בעקבות הדיווחים על מבצע הבריחה של לטיפה ועל חטיפתה. דובר משרד הנציב העליון של האו"ם לזכויות אדם אמר ל-BBC שהמשרד ישוחח עם איחוד האמירויות על ההתפתחויות האחרונות.
3 צפייה בגלריה
הנסיכה האיא בת חוסיין רעייתו של שליט דובאי בית משפט ב לונדון
הנסיכה האיא בת חוסיין רעייתו של שליט דובאי בית משפט ב לונדון
שליט דובאי טרם הגיב לפרסומים
(צילום: רויטרס)
לפי BBC לטיפה צילמה את הסרטונים בחשאי כשנה אחרי שנחטפה והוחזרה לדובאי. לטיפה סיפרה שאינה יודעת אם היא "תשרוד את הסיטואציה הזאת". באחד הסרטונים אמרה: "אני בת ערובה". לטיפה אמרה שהיא מוחזקת בווילה. "הווילה הזאת הפכה לכלא. כל החלונות סגורים, אני לא יכולה לפתוח חלון או לצאת החוצה ולנשום אוויר צח". עוד אמרה: "אני לא יודעת מתי אשתחרר ומה יהיו התנאים כשישחררו אותי. יש חמישה שוטרים בחוץ ושני שוטרים בבית. כל יום אני חוששת לשלומי ולחיי".
בקמפיין Free Latifa שפועל לשחרור הנסיכה אמרו שהם הצליחו להבריח טלפון סלולרי לווילה שבה היא כלואה. באמצעות הטלפון צילמה לטיפה את הסרטונים בשירותים – החדר היחיד בווילה שבו היא יכולה לנעול את עצמה ולהיות ללא שומרים.