לקראת פינוי אביתר: האלמנה עברה לגור במאחז שקרוי על שם בעלה המנוח
(צילום: אביתר)

צופיה טנא-בורובסקי, אלמנתו של אביתר בורובסקי שנרצח בפיגוע דקירה בצומת תפוח ב-2013, עברה לגור במאחז גבעת אביתר שקרוי על שמו והוקם בתחילת החודש. מאחז "גבעת אביתר" עשוי להיות מפונה כבר ביום ראשון, וצופיה אמרה: "אנחנו מתרגשים לגור כאן. מבחינתנו זו התשובה הכי נכונה לטרור וכל מה שהולך כאן מסביב. אני והילדים גאים בכך שיש יישוב לזכר אבא שלהם, זה מרגש אותנו מאוד".
יו"ר המועצה האזורית שומרון יוסי דגן ויו"ר תנועת נחלה צבי אלימלך שרבף בירכו את צופיה על המעבר, ודגן האמר: "אין דבר מרגש יותר מלראות אותה כאן, מתרגשת לקבוע את המזוזה בביתה, ואת הילדים היקרים של אביתר הי"ד מתרגשים מלתקוע מסמרים בשלט עם שם המשפחה על הדלת".
מאחז אביתר יפונה ביום ראשון? ריאיון עם יוסי דגן
(צילום: ירון ברנר)

5 צפייה בגלריה
צעדת ימין בצומת תפוח כנגד השתלטות הערבים על השטחים
צעדת ימין בצומת תפוח כנגד השתלטות הערבים על השטחים
צה"ל מתח ביקורת על המתנחלים, דגן האשים את הממשלה. מפגינים נגד פינוי אביתר, שלשום
(צילום: אריק מרמור)
שלשום מתח צה"ל ביקורת חריפה על תושבי מאחז גבעת אביתר, וכינה את התנהלותם "בוטה וחמורה". לטענת צה"ל, הקמת המאחז אחראית להפרות הסדר שפרצו באזור, בעקבות התנגדות הפלסטינים להקמתו. המתנחלים הגישו התנגדות לצו התיחום שהוציא הצבא למקום, ופיקוד המרכז דחה את טענותיהם בדבר חוקיות המאחז. פיקוד המרכז ציין כי תוך זמן קצר הוקמו במאחז תשתיות מסוגים רבים ושונים, ונבנו בו עשרות מבנים שאוכלסו בעשרות משפחות - "והכול בניגוד מוחלט לדין וללא כל הסדרה קניינית או תכנונית".
דגן מחה באולפן ynet על הפינוי הצפוי של גבעת אביתר: "כולם יודעים שמי שמחליט ורוצה לעקור את היישוב הזה הוא הדרג הפוליטי. יאיר לפיד מסתתר מאחורי צה"ל, אבל צה"ל רק סטטיסט. מכיוון שעדיין אין ריבונות אז הכל עובר כאילו דרך אלוף הפיקוד. ההחלטה היא נטו של המערכת הפוליטית וזה מה שמאוד מטריד אותי".
כשנשאל אם ניסה לפנות לשרת הפנים איילת שקד או לראש הממשלה נפתלי בנט, השיב: "אני פונה לכל מי שאני יכול". הוא קישר בין הקמת המאחז לפיגוע שבו נרצח יהודה גואטה בחודש שעבר בצומת תפוח, והוסיף: "52 משפחות שעזבו את בתיהם כדי לתת תשובה ציונית הם לא האויבים".
5 צפייה בגלריה
הפגנה ו הטרדה לילית של פלסטינים באזור הכפר ביתא נגד מאחז אביתר
הפגנה ו הטרדה לילית של פלסטינים באזור הכפר ביתא נגד מאחז אביתר
פלסטינים באזור מאחז אביתר, שלשום
(צילום: AFP)
5 צפייה בגלריה
מאחז אביתר
מאחז אביתר
מאחז גבעת אביתר
(צילום: עמית שאבי)
לטענת דגן, "בכל הפוליגון של הקילומטר הרבוע שסביב לאביתר יש יותר מ-80 בתים לא חוקיים בעליל, שבנו ערבים במסגרת השתלטות הרשות הפלסטינית על שטחי C. לא עשו אכיפה נגד בית אחד. יש פה אובססיה שוב ושוב נגד אביתר".
"יש עשרות אלפי בתים לא חוקיים שנבנים כל שנה בשומרון", הוסיף דגן. "כשאני פונה למינהל האזרחי או למשרד הביטחון, אומרים לי שאין כוח אדם".
אז אם יש ג'ונגל בצד הפלסטיני, צריך להיות גם בצד הישראלי? "יש כאן ג'ונגל מטורף. אלה אדמות הלאום שלנו, מיליוני דונם, שממשלת ישראל - גם הקודמת, לא רק הזו - מפקירה אותן ביודעין. זו השתלטות של אויב. לעומת זאת, יש את אביתר - שכל הגורמים כולל רשויות המדינה מודים שאלה אדמות שלא שייכות לאף אחד ואפשר להסדיר אותן בחתימה אחת. מפא"י הקימה יישובים בתגובה לפיגועים כי זה מה שמוריד את המוטיבציה של הטרור ומחזק את עם ישראל. אני רוצה לכל חברי הממשלה מימין ומשמאל - 52 המשפחות שגרות באביתר, ביניהן האלמנה של אביתר בורובסקי - הם לא אויבי המדינה. הם גיבורים וצריך לחזק אותם ולעזור להם. יש כאן אכיפה סלקטיבית".
דגן נשאל אם תהיה התנגדות מאורגנת נגד פינוי המאחז, ואם תושביו מתכוונים להתבצר בבתים ואף לנהוג באלימות - אך לא השיב. לדבריו, "ההנחה בבסיס השאלה אינה מקובלת. כל ההתייחסות היא צביעות שאין כדוגמתה. אביתר הוקם בשטח שאמור להיות בו יישוב. עלו לשם 52 משפחות אחרי פיגוע".
5 צפייה בגלריה
פינוי מאחז עוז ציון
פינוי מאחז עוז ציון
פינוי מאחז עוז ציון, היום
(צילום: עוז ציון)
5 צפייה בגלריה
פינוי מאחז עוז ציון
פינוי מאחז עוז ציון
(צילום: עוז ציון)
מאחז עוז ציון אחרי השלכת בקבוקי התבערה באפריל
(צילום: "עוד ציון")

בתוך כך, כוחות הביטחון הרסו היום מבנים במאחז עוז ציון שבבנימין, שבו התגוררה משפחה אחת וכמה צעירים. הכוחות הגיעו עם צווי הריסה למקום, ובמהלך הפעילות עוכבו או נעצרו שבעה בני אדם שהפריעו להם. מדובר במאחז שמשנת 2012 מפונה כל כמה חודשים.
בסוף חודש אפריל השליכו מחבלים פלסטינים בקבוקי תבערה לעבר מבנה במאחז וניסו להבעירו. הם השליכו לפחות חמישה בקבוקי תבערה לתוך מבנה שעשוי מלוחות עץ לא קשיחים, מה שהוביל לכך שהבקבוקים לא התנפצו - דבר שהיה גורם לדלקה גדולה יותר. שני נערים שהיו במבנה נפגעו באורח קל משאיפת עשן, ומכבי האש כיבו את השריפה שגרמה נזק לרכוש.