יזהר שי בריאיון לאולפן ynet
(צילום: שחר גולדשטיין)

השר יזהר שי (כחול לבן), חבר קבינט הקורונה התייחס הבוקר (שלישי) לנתוני התחלואה בעת הסגר, לקראת ישיבת הקבינט שתדון בהחמרת הצעדים. בריאיון לאולפן ynet אמר שי כי לפי הערכתו התקנות יוחמרו, נזהר מלהטיל את האחריות על הציבור וציין כי לקראת יום הכיפורים ייתכן שינוי במתווה התפילות.
"כשקבענו את ההגבלות בשבוע שעבר היו מספרים שונים, בשבוע שחלף מאז ראינו החמרה משמעותית", אמר שי. "מערכת הבריאות מסמנת שאנו חייבים להתכנס ולבחון האם צריך לשנות ולהחמיר".
גרף התחלואה של משרד הבריאות מורה על דעיכה, אתם מדברים על עלייה. אתם אומרים שבתי החולים קורסים והמנהלים טוענים שזה לא המצב. האם עושים מניפולציה? "אין בלבול בנתונים אבל יש דבר שאי אפשר להתעלם וזו כמות החולים הקשים. מדברים על כמות הבדיקות אבל בסוף חולה קשה הוא חולה קשה. יש 653 חולים קשים כשלפני שבועיים היו ארבע מאות ומשהו. מערכת הבריאות שלנו מצוינת והרופאים שלנו מלאי כישרון, אבל אם מחלקות הקורונה יהיו מלאות, אם יהיו חולי קורונה במסדרונות, הם לא יוכלו לספק את אותה רמת טיפול".
1 צפייה בגלריה
יזהר שי
יזהר שי
"שינוי במתווה התפילות נמצא על הפרק". יזהר שי
(צילום: יריב כץ)
אז לפי הנתונים שאתה מכיר, אין ברירה אלא להחמיר את ההגבלות? "כן, רואים את מספר התחזיות שקובעות כי התחלואה תעבור את הקו האדום וזה יקרה בשבוע - עשרה ימים הקרובים, וצריך להגיב כדי למנוע את הצמיחה הזאת".
מה ההחמרה תכלול? "יש שורה של דברים שאפשר לנקוט בהם. נקטנו בצעדים רוחביים אבל בסוף כולנו יכולים לצאת מהבית לעבודה, אז אחד הדברים הוא הפחתת הנוכחות במקומות עבודה. המגזר הפרטי יכול להגיע כיום לעבודה ב-100% ואנחנו שוקלים להפחית את הנוכחות ל-30-50%".
זו מכה רצינית למשק אם אתה מקטין בחצי את כמות העובדים "אז יכול להיות שלתקופה מוגבלת ההפחתה תפגע במקומות שלא מאפשרים עבודה מרחוק. אנחנו בוחנים את המגזר הציבורי וגם את הנוכחות בבתי הכנסת בחגים".
יום כיפור יהיה שונה? בתי הכנסת לא בהכרח יפתחו? "ייתכן שיהיה שונה, אני לא בא עם החלטה אלא עם נושא לדיון. החמרה במתווה התפילות תישקל כמו גם החמרה במתווה של יציאה מהבית".
ומה עם הפגנות? "ההפגנות נשקלו על ידי גורם מקצועי של משרדי הבריאות והמשפטים. אני מבין שיש המלצה על שינוי במתווה ההפגנות, הפוליטיקאים קיבלו הוראה לא להתעסק בזה, ובצדק, ההפגנות הרי הן נגדנו".
אז אין מבחינתך בעיה עם הפחתה במספר המשתתפים בהפגנות? "רק אם זה בהנחיה של צוותים מקצועיים בדומה למגבלות שנעשו במדינות באירופה כמו שבדיה ומקומות אחרים, מגבלות שהן לטובת בריאות הציבור. אם צוות המומחים של משרד הבריאות ייצא עם מתווה שאנחנו הפוליטיקאים לא נוגעים בו, אנחנו נאמץ אותו כלשונו".
אז אפשר לחשוב על זה שההפגנות בבלפור ישנו את פניהן, זה כבר לא מופרך? "הצפיפות הזו לא בריאה ואנשי מערכת הבריאות נתנו את דעתם. אנחנו נשמור על הזכות להפגין, מצד שני זכות הציבור לחיות ובריאות הציבור חשובים לא פחות, ולכן ההחלטה שתתקבל היא תוצר של האיזון".
איפה נכשלתם? שמענו את גנץ מנחה את אנשי פיקוד העורף להיערך להקמת בתי חולים שדה, היו חודשים לממשלה הזו להיערך לגל השני ולא נעשה דבר "הווירוס הזה לא מתייחס להחלטות הממשלה. אם אני מסתכל על דברים מרכזיים שנעשו, הראשון היה יציאה מהירה מדי מהסגר הקודם, יציאה לא זהירה ולא מדורגת".
גם מערכת החינוך? ראינו שכל פעם שפתחו את מערכת החינוך הייתה התפוצצות בתחלואה "צריך ללמוד את זה, ראינו שבתחילת ספטמבר יש עלייה משמעותית שעוקבת אחרי פתיחת הישיבות באוגוסט. אין נתונים מדויקים והסתכלנו מה קרה במדינות אחרות ברחבי העולם שפתחו מערכת חינוך, בחלקן לא הייתה השפעה דרמטית ובאחרות כן, אז קשה להסיק באופן מוחלט. אם מנסים להבין מה השתנה משמעותית, אז יכול להיות שפתיחת מערכת החינוך זה מה שהביא לקפיצה הזו, יכול להיות שזה גם גרם להתרופפות משמעת בשאר הציבור. מה שברור הוא שחייבים לעצור להסתכל על מה שקורה ולטפל בזה".
הציבור נכשל? אפשר להגיד את זה? "אין פה את מי להאשים. אני לוקח אחריות כי אני בא מהממשלה וזו בטח יותר אשמתי מאשמתו של מישהו מהרחוב. בתור מדינה לא הצלחנו למנוע את הסגר השני. אם ניקח לדוגמה את שבדיה, שם מתו 6,000 חולים והיום התחלואה מינימלית, נראה שמה שיצר את השינוי הוא התפיסה בקרב הציבור. אין שם חיסון עדר, האזרחים פשוט יותר מקפידים על ההנחיות, ואולי זה כתוצאה מהשוק שהביא עליהם מספר המתים. זה תלוי בנו, באחריות של כולנו".