3 צפייה בגלריה
יאיר לפיד
יאיר לפיד
ח"כ לפיד
(צילום: אבי מועלם)
הסתיים האשראי של הטוען לראשות הממשלה לדרג המדיני הנוכחי: יו"ר יש עתיד ח"כ יאיר לפיד פרסם היום (ה') פוסט שבו תקף בחריפות את התנהלות הממשלה ברקע המשך מבצע "שומר החומות" מול ארגוני הטרור בעזה. "הממשלה נכשלה בכל התחומים הנתונים לאחריותה", אמר לפיד שעדיין מחזיק במנדט להרכבת מממשלה. הוא אף חיזק את ציפיית נשיא ארה"ב ג'ו ביידן להביא לרגיעה משמעותית, ואמר כי ישראל אינה יכולה להתעלם מפנייתו.
תחת הכותרת "הצבא הצליח, הממשלה נכשלה", ציין ח"כ לפיד בדבריו כי "אחרי 11 ימים של המבצע אפשר כבר להתחיל לחלק את הצל"שים והטר"שים. הצבא הצליח במשימה שהוגדרה לו, הממשלה נכשלה". בהתייחס למשימות שעמן מתמודד הצבא, כתב לפיד כי "צה"ל הלם בעזה בכוח ובדייקנות והוכיח יכולות ביצוע. הצבא ניצל את שבע השנים שחלפו מאז 'צוק איתן' כדי להשיג מודיעין שמאפשר את סיכול אנשי המבצעים של חמאס גם מתחת לאדמה. אלו תוצאות מרשימות. אני גאה בצבא ומפקדיו".

"נכשלה בהחזרת השבויים והגופות"

בנוגע לדרג המדיני ציין לפיד: "הממשלה לעומת זאת נכשלה בכל התחומים הנתונים לאחריותה. היא נכשלה לחלוטין בפרויקט המיגון. באשקלון וברוב יישובי העוטף אנשים עדיין יושבים במסדרון בזמן התקפת טילים. היא נכשלה כישלון מחפיר בהסברה. אין פשוט מילים לתאר את המחדל הזה. ארגון טרור קנאי, רצחני, הומופובי וגזעני ניצח את ממשלת ישראל בקרב ההסברה בתקשורת המערבית הליברלית. היא נכשלה בכך שהעדיפה לשמר את שלטון חמאס כדי להחליש את הרשות הפלסטינית. היא נכשלה בהחזרת השבויים והגופות של הדר גולדין, אורון שאול, אברה מנגיסטו והישאם א-סייד".
לפיד ציין עוד בפוסט כי מעל לכול נכשלה הממשלה בתחום קביעת המדיניות. לדבריו, "אחרי 11 ימים של מבצע, ישאל כל אזרח ישראלי את עצמו: מה בעצם הממשלה רצתה להשיג במבצע הצבאי? מה המדיניות והתכלית האסטרטגית ארוכת הטווח שלה מול חמאס בעזה? מה בדיוק אמור לקרות שם עכשיו? מה יקרה בעוד שנה או שנתיים? האם המבצע הנוכחי מנע את הסבב הבא?".
3 צפייה בגלריה
"ישראל לא יכולה להתעלם מפנייה כזאת". לפיד עם נשיא ארה"ב ביידן
"ישראל לא יכולה להתעלם מפנייה כזאת". לפיד עם נשיא ארה"ב ביידן
"ישראל לא יכולה להתעלם מפנייה כזאת". לפיד עם נשיא ארה"ב ביידן
(צילום: שמוליק עלמני)
יו"ר יש עתיד קרא להיענות לבקשת הנשיא האמריקני ביידן להביא לרגיעה משמעותית בלחימה. לדברי לפיד, "בתחילת המבצע נתן הנשיא ביידן גיבוי מלא ומוצדק לזכותה של ישראל להגן על אזרחיה. אחרי 11 ימים הנשיא ביקש לסיים את המבצע אחרי שצה"ל כבר השיג את מטרותיו. ישראל אינה יכולה להתעלם מפנייה כזו. יש לפנינו אתגרים גדולים בהרבה מעזה – איראן, הסכם הגרעין, המתיחות בסוריה והתעצמות חיזבאללה. כל אלה ממתינים לנו בהמשך הדרך. לכל אלה נזדקק לתיאום הדוק וקרוב עם האמריקנים".
בהתייחסות ישירה לראש הממשלה בנימין נתניהו ציין לפיד כי "התקיפות של חיל האוויר בעזה נועדו ליצור הרתעה. הם עשו זאת, אבל הרתעה אינה מטרה בפני עצמה. היא נועדה לאפשר לקובעי המדיניות לשנות את המצב מעמדת כוח. פעם אחר פעם צה"ל העניק לנתניהו וממשלתו את עמדת הכוח הזו - פעם אחר פעם פעם אחר פעם לא עשה נתניהו דבר עם המנופים שהעמיד לו צה"ל. זהו כישלון מדיני וביטחוני בלתי נסלח. אזרחי ישראל משלמים עליו את המחיר. זה לא שהמדיניות של נתניהו נכשלה, פשוט לא הייתה לו מדיניות".
3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו, בני גנץ ואביב כוכבי בקריה
בנימין נתניהו, בני גנץ ואביב כוכבי בקריה
הצל"ש והטר"ש. נתניהו, גנץ וכוכבי
(צילום: קובי גדעון, לע"מ)
רה"מ נתניהו בתדרוך לדיפלומטים זרים

לפיד גם התייחס ליום שאחרי המבצע. "את חמאס יש להחליש בשתי דרכים – צבאית ואזרחית. ברמה הצבאית יש להלום בו ללא רחמים בכל פעם שהוא מרים את ראשו ולקיים מולו מדיניות של אפס סובלנות כולל סיכולים ממוקדים של בכיריו. ברמה האזרחית יש לייצר עליו לחץ מתמיד תוך שיתוף פעולה עם האוכלוסייה המקומית.
"עלינו ליצור מצב שבו לתושבי עזה יש מה להפסיד. המודל הוא לבנון. הסיבה העיקרית לכך שחיזבאללה - ארגון טרור חזק בהרבה מחמאס - נזהר מעימות ישיר אתנו, היא העובדה שבמלחמת לבנון השנייה תקפנו ללא רחם את תשתיות המדינה הלבנונית. נסראללה יודע שאם הוא ייכנס איתנו לעימות, נמל ביירות, שדה התעופה, התעשייה המקומית ומרכזי המסחר יהפכו לענני אבק ואש. חיזבאללה, בדומה לחמאס, אינו רק ארגון טרור אלא גם תנועה פוליטית. הוא אינו רוצה להקים עליו את כל תושבי לבנון בגלל עימות הרסני עם ישראל. מודל דומה צריך להתקיים גם בעזה".
שבועיים לפני סיום המנדט שקיבל להרכבת ממשלה, ציין לפיד כי "אם אנחנו רוצים למנוע את הסבב הבא, ישראל זקוקה לממשלה אחרת שבתום הסבב הנוכחי תגייס את הקהילה הבינלאומית כדי לשקם את עזה, ותשתמש בתהליך הבנייה כדי לפרוק את חמאס מנשקו. זה לא יקרה ביום, זה יהיה תהליך מורכב, אבל לפחות תושבי ישראל כולה ותושבי העוטף במיוחד יידעו שעושים הכול כדי למנוע את הפעם הבאה שבה טילים יעופו לעבר ביתם".