5 צפייה בגלריה
רכבים מהם נגנב ציוד מבסיס צאלים
רכבים מהם נגנב ציוד מבסיס צאלים
מקרי הפריצות והגניבות התרבו
(צילום: דוברות המשטרה)
ברקע המרדף בבסיס נבטים הלילה (בין שני לשלישי) - נראה שמכת גניבות אמצעי לחימה מצה"ל הסלימה בחודשים האחרונים: כמעט במקביל לעלייה באלימות במגזר הערבי, התרבו בעת האחרונה הפריצות וגניבות הנשקים והתחמושת מבסיסי צה"ל. כך למשל, לפני כחודש וחצי נרדמו לוחמים באחד מגדודי הנח"ל שעסק באימון בבקעת הירדן. פלסטינים שהבחינו בכך גנבו לפחות שני כלי נשק מהחיילים, בהם מקלע נגב ורובה תבור.
החיילים הבחינו בכך רק לאחר מכן, כשהתעוררו. בחטיבת הנח"ל החליטו להמשיך כרגיל לאחר התקרית ולא לנקוט צעדים פיקודיים, לפחות עד שתושלם חקירת מצ"ח בנושא, שעדיין נמשכת.
גם באוגדת מילואים של פיקוד הדרום טרם ננקטו צעדים פיקודיים כלשהם, לאחר שב-ynet נחשף כי לפני חודשיים נגנבו לא פחות מ-93 אלף כדורי 5.56 מהבונקרים של בסיס היחידה, הנושק למרכז האימונים הלאומי שבבסיס צאלים.
5 צפייה בגלריה
רכבים מהם נגנב ציוד מבסיס צאלים
רכבים מהם נגנב ציוד מבסיס צאלים
רכב צבאי שבו היו אמצעי לחימה בצאלים
5 צפייה בגלריה
רכבים מהם נגנב ציוד מבסיס צאלים
רכבים מהם נגנב ציוד מבסיס צאלים
כלי רכב צבאי שממנו נגנבו נשקים בצאלים
למרות משאבים ומאמצים גדולים שהשקיעה המשטרה, מאגרי התחמושת שנגנבו באמצעות כלי רכב שהוחדרו לבסיס לא נמצאו. כמו כן, אתמול בבוקר, 10 שעות לפני התקרית בנבטים, נגנבו כ-20 אלף כדורים מבסיס מפקדת חטיבת גבעתי שבדרום, "שדה תימן" - בסיס שממנו כבר נגנבו בעבר אמצעי לחימה.
בתווך, גנבים פרצו בשבועות האחרונים לבסיס צאלים וגנבו מכולות שלמות עם ציוד מבצעי ומינהלתי של גדוד שהתאמן במקום. נזכיר כי רק לפני שלושה חודשים הדיח הרמטכ"ל קצינים זוטרים מבסיס ליד גבול לבנון, בעקבות מחדל אבטחה שהוביל לגניבה של עשרות כלי נשק מהבסיס.
5 צפייה בגלריה
רכבים מהם נגנב ציוד מבסיס צאלים
רכבים מהם נגנב ציוד מבסיס צאלים
שוטר בבסיס צאלים
באשר לאירוע בנבטים, לא מדובר בגניבת אמצעי לחימה כמו ביתר המקרים, אך זהו בהחלט עלול להסתמן כקו שבר בתעוזה של הגורמים העבריינים מהפזורה הבדואית בנגב על רשויות הביטחון והחוק הישראליות. בחיל האוויר הדגישו כי בשום שלב הגנב לא זוהה כחמוש ובשלב מוקדם היה ברור שלא מדובר בחדירה ביטחונית או בחשש לפגיעה במטוסים, בהם חמקני F-35 הנמצאים בבסיס.
עצם הבחירה של הגנב בבסיס צה"ל, קל וחומר של חיל האוויר - כמקום מפלט בטוח במהלך מרדף אחריו של השוטרים - מחייבת שינוי תפיסה בצבא באשר לתופעה היעדר המשילות הגוברת. גם העובדה כי רק לפנות בוקר התברר כי הגנב בכלל הספיק לטפס על שלוש גדרות, בהן אחת בגובה של 5 מטרים, כדי לצאת חזרה אל מחוץ לבסיס ולהימלט, תוביל כנראה לצעדים פיקודיים בתוך הבסיס.
5 צפייה בגלריה
רכבו של החשוד בפריצה לבסיס נבטים
רכבו של החשוד בפריצה לבסיס נבטים
רכבו של החשוד בפריצה לבסיס נבטים, אמש
(צילום: דוברות המשטרה)
בסופו של דבר, לא עזרו המסוקים והמל"טים והיחידות שהוקפצו להשתתף בסריקות הממושכות בבסיס הענק, גם לא פלוגת לוחמים שמאבטחת באורח קבע את המחנה הכה חיוני לביטחון ישראל ולרציפות התפקודית של חיל האוויר.

"הגנבים מגיעים עד לכלים המשוריינים"

קצין לשעבר ששירת בתפקיד בכיר במחנה צאלים אמר: "המחוקק קבע שאסור לירות על אזרח בשטח מדינת ישראל, כל עוד אין לו אמצעי מסוכן וכוונה נראית לעין לפגוע בחיילים, והמחוקק לא שינה זאת גם שראה את סרטוני גניבות הנשקים מהחיילים באמצע תרגיל בשטח פתוח, פעם אחר פעם, עוד ב-2008 וב-2012 וב-2016 וחוזר חלילה".
הקצין הוסיף: "אפשר להתלהם עד מחרתיים מדוע החיילים לא יורים על גנבים, אבל בפועל הפקודות בצבא שנשענות על חוקי המדינה, אוסרות זאת באופן מפורש, גם אם כנופייה של 30 גנבים תיכנס באמצע היום לבונקר עם הטילים הכי מסווגים.
"בצאלים אין חדש תחת השמש: בצבא התגאו במיליונים שהושקעו באמצעי האבטחה הרבים, מגדלי השמירה והגדרות החדשות, ואכן הנשקייה שמורה יותר, אך כמה מטרים משם, בסיס האוגדה שאמורה להילחם מחר בבוקר ברצועת עזה, סופג פריצה אחר פריצה מזה כשנתיים. גנבים מגיעים עד לכלים המשוריינים בהם נגמ"שים שחונים בחוץ ולא תחת מחסה, קורעים את הברזנטים שלהם, לפעמים במה שנראה כסתם אירועים מתריסים".
אך לצד כל אלו, נרשמות גם הצלחות של הצבא במיגור התופעה, בזכות עירנות או יצירתיות של הדרגים הנמוכים ביותר. כך למשל, במחנה ירדן שבמרכז רמת הגולן זיהו באחרונה תצפיתניות אירוע פנימי בתוך הבסיס שלהן: חוליית גנבים שטיפסה על גדר המחנה במטרה לגנוב ממנו ציוד צבאי.
החיילות מיהרו להכריז על נוהל אירוע, והכוחות שקפצו לעבר הגנבים הצליחו להבריח אותם. באירוע אחר שהתרחש בתחילת החודש, זיהו לוחמי סיירת גבעתי כלי רכב חשוד שנוסע בקרבתם, בזמן שהתאמנו במטווחים הסמוכים למחנה שדה תימן. הלוחמים החליטו לארוב להם, ובמהלך הפעילות החשודים השליכו לעברם רימון תרגול. הכוח התנפל על החשודים, עצר אותם והביא אותם לחקירה במשטרה. בכלי הרכב שלהם נתפסו פריטי לבוש צבאיים ותחמושת צה"לית גנובה.
מח"ט גבעתי, אל"מ איציק כהן, צפוי להעניק להם תעודת הערכה. בינתיים, יש בצבא מי שהבין שתופעת הגניבות רק תסלים, וכדי לבלום אותה הוצבו בחלק מהבסיסים - בעיקר בצפון - לוחמים לאבטח את המחנות מפני גנבים, ולחזק את שיתוף הפעולה המודיעיני עם משטרת המחוז.
בלילה, כפי שצוין, ניהלו המשטרה וכוחות צה"ל מצוד אחר אדם שגנב מכונית מדימונה, נבלם בדוקרנים בשער בבסיס נבטים, יצא מהמכונית ונמלט ברגל בשטח הבסיס. לאחר שעות ארוכות של חיפושים איתרו כוחות צה"ל והמשטרה נקודה שממנה הצליח החשוד להימלט מהבסיס, לאחר שטיפס על שתי גדרות תיל וגדר בגובה של כחמישה מטרים.
בצבא הדגישו כי מדובר באירוע פלילי ולא ביטחוני, וכי לאורך כל האירוע לא נשקפה סכנה למתקנים ביטחוניים בבסיס. במהלך החיפושים הוחלט על הגבלת תנועה למשרתים בבסיס, שבו נמצאים מטוסי F-35 של חיל האוויר.בצה"ל קיימו בשבועות האחרונים סדרה של ביקורות ובדיקות למערכי האבטחה בבסיסים ברחבי הארץ, ע"י צוותי ביקורת מטכ"ליים.
מדובר צה"ל נמסר כי "כלל האירועים המתוארים מתוחקרים לעומקם ומטופלים ע"י כלל הגורמים הרלוונטים, לצד המשטרה הצבאית שחוקרת כל מקרה לגופו. צה"ל רואה בחומרה מקרים אלו, ועל כן, הרמטכ"ל, רא"ל אביב כוכבי, מכנס אחת לחודש את פורום מטכ"ל בנושא מיגור אירועי גניבות, בדגש על גניבות נשק ואמל"ח מבסיסי צה"ל.
"נוסף על כך, בחודש שעבר בוצע ׳בוחן הרמטכ"ל׳ במתכונת פתע ב-52 מחנות, לצורך בחינת מוכנות וכשירות צה"ל בתחום הגנת המחנות, ובמסגרתה נבחנו שיטות התמודדות עם אירועי הגנת מחנות שונים, ובכלל זה תהליכי פיקוד ושליטה. בנוסף, בשנתיים האחרונות בוצעו מאות ביקורות בהובלת מבקר צה"ל המתבצעות בצה"ל בנושא אבטחה, זאת לצד פעולות הסברה ותרגילים רוחביים".