בנט: נתניהו חותר לבחירות נוספות, אי אפשר להמשיך ככה
(צילום: ערוץ כנסת)

יו"ר ימינה נפתלי בנט אמר הערב (רביעי) כי אם הליכוד ייכשל בהרכבת ממשלה ימין - הוא יפנה לממשלת אחדות וינסה לשמור בה על ערכיו, גם אם במחיר אישי. הוא האשים את ראש הממשלה בנימין נתניהו בכך שהוא "חותר לבחירות חמישיות". נתניהו הגיב לדבריו של בנט בהצהרה לתקשורת משלו, והאשים אותו כי הוא עובד רק על אפשרות אחת - "להיות ראש ממשלה עם שבעה מנדטים" - וזו לדבריו אפשרות שתתקיים רק בממשלת שמאל. בנוסף, נתניהו האשים את בנט כי הוא חתם על "דיל עם לפיד". ynet העביר את דבריהם של בנט ושל נתניהו בשידור חי.
נתניהו: נפתלי, לא ניהלת איתנו מו"מ, רק דרשת רוטציה. סגרת דיל עם לפיד
(צילום: קונטקט)

"מדינת ישראל זקוקה באופן דחוף לממשלה טובה, מתפקדת ויציבה", אמר בנט. "עם כל הכבוד למהלכים הפוליטיים שמתרחשים כבר שנתיים בכנסת, יש בחוץ בני אדם, יש אזרחים שצריכים להתפרנס ולחזור מהחל"ת, עסקים קטנים שמנסים להשתקם, מיליוני תלמידים שזקוקים לסיוע אחרי שנת הקורונה הקשה כדי לסגור פערים. לאזרחי ישראל נמסר מהמריבות והם רוצים ממשלה שעובדת בשבילם".
בנט הוסיף כי "לפני שבועיים קיבל מר נתניהו מנשיא המדינה את המנדט להקים ממשלה. אמרתי מיד לנתניהו שיש לו את האצבעות של ימינה כדי להקים ממשלת ימין. לצערי, אחרי שעות ארוכות וימים ארוכים של השקעה מהצד שלנו, נוכחתי שבעוד אנחנו מנסים להפוך כל אבן כדי להקים ממשלה, נתניהו מתחמק ותוקף אותנו ללא הרף. הוא חושש ללחוץ על מי שטיפס על עצים גבוהים מידי. הוא לא מוכן להציע שום פשרה לגדעון סער. הוא חותר רק לדבר אחד, בחירות חמישיות במספר, והפעם בעטיפה לבחירות ישירות. נתניהו אומר 'אם לי לא תהיה ממשלה לאף אחד לא תהיה ממשלה'. אי אפשר להמשיך ככה".
4 צפייה בגלריה
נפתלי בנט
נפתלי בנט
בנט. "נתניהו מעדיף בחירות, העם רוצה ממשלה"
(צילום: יונתן זינדל)
בנט שרטט את סדר העדיפויות שלו ואמר כי ראשית, הוא מעוניין בממשלה בראשות נתניהו, אם זה יצליח להקים כזאת. אם לא, בנט ציין כי יפעל לממשלת אחדות, שתשמור על ערכיו והשקפת עולמו. לדבריו, "מדינת ישראל לא יכולה להיות בת ערובה של פוליטיקאים. המשמעות של עוד בחירות זה עוד מיליארדים לפח במקום לחינוך, לתשתיות, ועוד חודשים ארוכים של שיח שנאה וקיטוב. בעוד שהעם רוצה ממשלה, נתניהו מעדיף בחירות. אמרתי ואני חוזר ואומר - לזה לא אסכים".
בנט פנה בנאומו לראש הממשלה: "נתניהו, יש לך אותנו. לך תקים ממשלה. יש עוד 14 יום, הזמן לא נגמר, זה אפשרי". לדבריו, "אם בכל זאת בליכוד ייכשלו במשימה, אז בעדיפות שנייה אפעל להקים ממשלת אחדות לאומית. התנאי שלי שתהיה ממשלה טובה, יציבה, אמיתית ומתפקדת, שאוכל לשמור על הערכים, על העקרונות שלי ועל השקפת העולם הלאומית שלי. אני לא יודע לומר שזה אפשרי, אבל אני מבטיח לנסות בכל כוחי".
4 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
נתניהו. "בנט לא מנהל מו"מ, דרש רוטציה פעם אחר פעם"
(צילום: יונתן זינדל)
בנט אמר את הדברים אחרי שהלחץ עליו מצד נתניהו התגבר. בהודעה שנמסרה מוקדם יותר היום ממפלגת הליכוד בנט הואשם בכך שהוא מוכן "להמליך" ממשלת שמאל צרה "בניגוד לרצון הבוחר". על כך אמר בנט: "ההתקפות של הליכוד היו צפויות ולא עושות עליי רושם מיוחד. נדמה לי שגם הציבור כולו והציבור הימני כבר מאס בסגנון הזה. אני מחויב לערכים שלי ולאזרחי מדינת ישראל. כדי שלא יהיו ספקות, סדר הדברים מבחינתי בעדיפות ראשונה להקים ממשל ימין".
בהצהרה משלו קצת יותר מחצי שעה לאחר מכן, פנה נתניהו ישירות לבנט ואמר: "בניגוד לטענות שלך נפתלי, אתה עושה הכול כדי לא להקים ממשלת ימין. אתה עובד רק על אפשרות אחת. אתה מוכן לעשות הכול כדי להיות ראש ממשלה עם שבעה מנדטים. הדרך היחידה שלך היא לעמוד בראשות ממשלת שמאל של לפיד. אתה קורא זה ממשלת אחדות לאומית - איזו מכבסת מילים וניסיון שקוף להונות את הציבור. בפועל זו ממשלה עם 50 חברי כנסת של שמאל ושמאל קיצוני יחד איתך כראש סיכה עם 7 מנדטים".
4 צפייה בגלריה
בצלאל סמוטריץ' גדעון סער
בצלאל סמוטריץ' גדעון סער
סמוטריץ' וסער. "יש פתרון שלא תלוי בהם"
(צילום: קובי קואנקס)
"זו יריקה בפרצוף הדמוקרטיה, יריקה בהתחייבויות שלך לא לשבת עם לפיד ועם השמאל", האשים נתניהו את בנט. "אתה התחייבת שראש ממשלה לא יכול לכהן עם 10 מנדטים כי זה לא דמוקרטי ולא מוסרי, מילים שלך. איך אפשר להתחייס לדברים האלה, דברים שאתה פשוט מתעתע בציבור וסותר במאה אחוז, אתה קורא לעצמך ימינה אבל אתה בפועל הולך שמאלה".
אחרי שפירט את חסרונות ממשלת השמאל, ואמר כי "זו תהיה ממשלה פריטטית ומשותקת" האשים נתניהו את בנט כי הוא דרש רוטציה, "פעם אחר פעם". לדבריו, "עכשיו אתה בסך הכול מנסה למשוך זמן בזמן שהמנדט אצלנו. סגרת דיל עם לפיד על ממשלת שמאל ושמאל קיצוני. אתה גם מיתמם. אמרת להביא את סמוטריץ' וגדעון, אבל יש פתרון שלא תלוי בשניהם, פתרון שהציבור ייקבע מי יהיה ראש הממשלה והפתרון הזה תלוי רק בך".
לדברי נתניהו, "אם היית רוצה להקים ממשלת ימין שרוב הציבור תומך בה, היית תומך בבחירה ישירה. זה המעשה הדמוקרטי היחיד מול המעשה האנטי-דמוקרטי שאתה עושה עם לפיד".
4 צפייה בגלריה
השבעת הכנסת ה24
השבעת הכנסת ה24
"ממשלת אחדות בעדיפות שנייה". בנט ולפיד בהשבעת הכנסת
(צילום: מארק ישראל סלם )
נתניהו ציטט את בנט שאמר לפני שנה כי יתמוך בבחירה ישירה כדי למנוע עוד בחירות. "אתה מוכן לעשות הכול כדי להיות ראש ממשלה עם שבעה מנדטים גם אם זה לכמה חודשים, גם אם זה בראשות ממשלת שמאל וחיסול הימין. תפסיק לתעתע בציבור, תפסיק לשחק משחקים. תבטל את הדיל האנטי-דמוקרטי שלך עם לפיד בניגוד לרצון העם ותתמוך בבחירות ישירות לראשות הממשלה. רק אז תוכל לקרוא למפלגה שלך 'ימינה'".
כשנשאל מה טענותיו כלפי בנט, שהסכים לתת את קולו לממשלת ימין, אמר נתניהו כי "בנט עושה המון תעתועים ונתלה בסמוטריץ' וסער למרות שיש לנו אוטוסטרדה לממשלת ימין. בנט אמר לפני שנה שהבחירה הישירה זו הדרך לצאת מהפלונט. אם הוא יואיל להצביע, יהיה לנו רוב לכנסת למשאל עם מהיר לראשות הממשלה".
"אני מאמין שרוב הציבור רוצה בי כראש ממשלה, זה לא מובטח, אבל הסיכויים טובים מאוד", אמר נתניהו. "אולי נתן לו סופש בבלפור, שיהיה שם וכבר ימצה את הרצון הזה, את התאווה הזאת, אבל שייתן לציבור להחליט. אני מוכן להעמיד את עצמי מול הציבור - בנט, לפיד, גנץ - מי שהם רוצים, שיביאו. תנו לציבור להחליט מי מקים את הממשלה".

לפיד: "אין גבול לנוכלות". ליברמן: "רה"מ היסטרי"

"רק אם שתי האפשרויות האלה לא יתאפשרו, רק אז, בלית ברירה, אנחנו כולנו ניאלץ ללכת לבחירות חמישיות, במתכונת כזו או אחרת. בכל אופן, אני מבטיח להמשיך לפעול בכל כוחי להקמת ממשלה, מוכן לשלם מחירים כבדים מכל הצדדים, אני סופג כרגע מתקפות מכל הצדדים, משמאל ומימין, אני שמח לקבל את זה כדי להחזיר את מדינת ישראל ליציבות ולתפקוד".
יו"ר יש עתיד יאיר לפיד התייחס לדברי נתניהו ואמר כי "לשמוע את נתניהו מדבר על אי קיום הבטחות, על לרמות את הציבור ועל זה שממשלה פריטטית היא בעיה.... אין גבול לנוכלות". גם יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, כתב בחשבון הטוויטר שלו כי "‏מעולם לא ראינו ראש ממשלה כל כך מבוהל והיסטרי. הוא מ-פ-ח-ד".
לפי ההודעה המלאה של הליכוד שנמסרה בצהריים, "מתוך אמביציה בלתי-נשלטת להיות ראש ממשלה בכל מחיר, בנט - עם שבעה מנדטים - מוכן להמליך ממשלת שמאל עם קואליציה של 50 חברי כנסת מהשמאל והמשותפת. הוא עושה זאת בניגוד לרצון הבוחר שנתן 65 מנדטים לממשלת ימין, ובניגוד מוחלט להתחייבויותיו המפורשות שלא ישב תחת לפיד והשמאל, ושראש ממשלה לא יכול לכהן עם שבעה מנדטים כי זה 'לא דמוקרטי ולא מוסרי'".
בליכוד קראו לבנט לתמוך בפתרון היחיד שלא כרוך בחיסול הימין: "משאל עם מהיר לבחירת ראש הממשלה שלא כרוך בפיזור הכנסת ובחירות כלליות נוספות". הליכוד ציין כי "ראש הממשלה שייבחר יוכל להקים ממשלה מיד. רוב מובהק בציבור תומך בפתרון זה".
זאת, לאחר פגישות לא מעטות בין השניים בעקבות הכרזת תוצאות הבחירות ואחרי שרק בסוף השבוע נתניהו עצמו קרא לבנט, סער וסמוטריץ' לחבור אליו לממשלת ימין ולשים את השיקולים בצד.
תוקפו של המנדט של נתניהו להקמת הממשלה צפוי לפוג בעוד 13 ימים והוא עצמו צפוי למסור הצהרה לתקשורת אחרי בנט, בשעה 20:40 באולם ירושלים בכנסת.