אזרחים מגיעים לבחור בקלפיות ברחבי הארץ
(צילום: ליהי קרופניק, בראל אפרים, עידו ארז, שמיר אלבז)

בשעה 22:00 ייסגרו הקלפיות ברחבי הארץ ויתחיל מבצע ספירת הקולות בבחירות לכנסת ה-24. איך סופרים את הקולות בבחירות? מתי נתחיל לקבל את התוצאות? ואיך בכלל מחשבים מנדטים? ynet מסבירים בחירות.
כל מה שצריך לדעת על בחירות 2021 במקום אחד - מתחם הבחירות של ynet
8 צפייה בגלריה
קלפי למבודדים ברמת גן
קלפי למבודדים ברמת גן
קלפי למבודדים ברמת גן
(צילום: gettyimages)
לאחר סגירת הקלפיות חברי ועדת הקלפי יספרו את הפתקים, יסמנו בטבלה את מספר הקולות שקיבלה כל רשימה, ישוו למספר בעלי זכות ההצבעה ויסכמו את התוצאות. הרישומים יימסרו לוועדת הבחירות האזורית לבדיקה, ולאחר מכן יוזנו למחשב המחובר אל מחשבי ועדת הבחירות המרכזית.
כדי לשמור על טוהר הבחירות, כל חברי ועדת הקלפי יוכלו לצלם עותק של תוצאות הקלפי, כך שניתן יהיה לוודא שהתוצאות שהוקלדו במחשב זהות לתוצאות האמיתיות ולא נעשה שום שיבוש בדרך.
8 צפייה בגלריה
קלפי ברחובות
קלפי ברחובות
קלפי ברחובות
(צילום: אביבית צנטי)
8 צפייה בגלריה
מצביעים בטמרה
מצביעים בטמרה
מצביעים בטמרה
(צילום: AFP)
בבחירות הנוכחיות הוחלט על נוהל חדש שלפיו בכל חדר הקלדה של התוצאות יוצבו מצלמות שיאפשרו לצפות בהליך. זאת בנוסף למפקחים הרבים שיסתובבו עם מצלמות גוף לאורך כל הליך ספירת הקולות.
המעטפות הכפולות, שמספרן בבחירות האלו צפוי להיות גדול יותר מבעבר בשל ריבוי הקלפיות הייעודיות, ייספרו באלפי שולחנות שנפרסו ברחבי הכנסת - באודיטוריום, ברחבות השונות ובחניונים. כ-6,500 עובדים יספרו את הקולות במשמרות שונות עד לסיום המבצע המיוחד. אם הספירה לא תסתיים ביום שישי, היא תתחדש רק ביום שני - לאחר השבת וחג הפסח.
8 צפייה בגלריה
קלפי בירושלים
קלפי בירושלים
קלפי בירושלים
(צילום: AFP)
8 צפייה בגלריה
הנוחתים מהטיסה מניו יורק מצביעים בקלפי בנתב"ג
הנוחתים מהטיסה מניו יורק מצביעים בקלפי בנתב"ג
הנוחתים מהטיסה מניו יורק מצביעים בקלפי בנתב"ג
(צילום: סיוון פרג', רשות שדות התעופה)
במסגרת המבצע הזה, ייספרו הקולות של הישראלים שהצביעו בקלפיות הייעודיות למבודדים או חולי קורונה, בקלפיות הצבאיות, בקלפיות בבתי הסוהר ובתי המעצר, בקלפיות בבתי החולים ובבתי האבות וכן של המצביעים בקלפיות המיוחדות שנפתחו בנתב"ג.
כדי לוודא שאף אחד מהם לא הצביע פעמיים, יוצלבו השמות בקלפיות הייעודיות לרשימת המצביעים בקלפיות הרגילות. אם יתגלה שאחד המצביעים במעטפות הכפולות הצביע כבר בקלפי רגילה - הצבעתו הכפולה לא תיספר והעניין יועבר לטיפול המשטרה.

מתי יהיו תוצאות?

לפי ועדת הבחירות המרכזית, ממחר בבוקר צפויות להתפרסם התוצאות הראשונות, והן ימשיכו לזרום ברביעי ובחמישי. עם זאת, בוועדת הבחירות מעריכים כי התוצאות המלאות, כולל המעטפות הכפולות, לא יתפרסמו לפני יום שישי אחר הצהריים.
"אנחנו עורכים תהליכי בקרה מאוד מדוקדקים על התוצאות, בודקים חריגות, בודקים סטטיסטיקות, בודקים אנומליות. כל הדברים האלה אורכים זמן, ולכן במהלך הלילה התוצאות יזרמו באופן איטי", אמרה מנכ"לית ועדת הבחירות המרכזית, אורלי עדס, בריאיון לאולפן ynet.
היא הוסיפה: "אני מקווה שעד שעות הבוקר נוכל לראות בערך כ-70% מהתוצאות בכל הקלפיות הרגילות. כל היתר יזרום בשעות שלאחר מכן. לגבי המעטפות הכפולות, הן הרי עוברות תהליך מאוד מורכב של בדיקה לפני הספירה. הספירה הזו תתחיל רק ביום רביעי בלילה".
8 צפייה בגלריה
הצבעה בתל השומר
הצבעה בתל השומר
הצבעה בבית החולים בתל השומר
(צילום: רויטרס)
8 צפייה בגלריה
מצביעים בתל אביב
מצביעים בתל אביב
מצביעים בתל אביב
(צילום: רויטרס)

איך מחשבים מנדט?

חישוב מספר המנדטים מורכב מחמישה שלבים. ראשית, בודקים את מספר הקולות הכשרים. בבחירות האחרונות, לדוגמה, הצביעו 71.52% מתוך 6,453,255 בעלי זכות הצבעה, וכך נאספו 4,615,135 קולות. מהם הופחתו 25,073 קולות פסולים, וכך כל סך הקולות הכשרים עמד על 4,590,062.
השלב השני הוא חישוב מספר הקולות הדרוש כדי לעבור את אחוז החסימה. סך הקולות הכשרים מוכפל באחוז החסימה - 3.25%. כך למשל, אם יתקבלו 4,590,062 קולות כשרים, כמו בבחירות הקודמות, התוצאה תהיה 149,177 - וזה יהיה מספר הקולות שיידרש על מנת להיכנס לכנסת.
בשלב השלישי מנפים את הקולות המבוזבזים. אחרי שנקבע כמה קולות דרושים כדי לעבור את אחוז החסימה בודקים אילו מפלגות עמדו ברף הזה ומחברים את כלל קולותיהן, ללא הקולות של המפלגות שלא הצליחו לעבור את אחוז החסימה.
השלב הרביעי הוא קביעת מספר הקולות שמעניקים מנדט. את כלל הקולות של המפלגות שעברו את אחוז החסימה מחלקים ב-120, מספר חברי הכנסת, והתוצאה היא מנדט אחד.
לבסוף, מחלקים את המנדטים. אחרי שנקבע מהו ערכו של מנדט אחד, מחשבים כמה מנדטים נכנסים בסך קולותיה של כל רשימה, והעודף שנשאר מחולק בהתאם להסכמי העודפים של המפלגות שעברו את אחוז החסימה.