2 צפייה בגלריה
הדר גולדין, אורון שאול, אברה מנגיסטו והישאם א-סייד
הדר גולדין, אורון שאול, אברה מנגיסטו והישאם א-סייד
הדר גולדין, אורון שאול, אברה מנגיסטו והישאם א-סייד
שבוע אחרי ביקור משלחת המודיעין המצרי ברצועת עזה ובישראל, העיתון הלבנוני "אל-אחבאר" דיווח הבוקר (יום ב') מפי מקור בחמאס כי המשא ומתן על עסקת חילופי שבויים בין הצדדים הושהה בעקבות חילוקי דעות ודווקא אחרי שלאחרונה הושגה התקדמות בין ישראל לארגון.
ההתקדמות במשא ומתן נוגעת לשלב מסירת המידע על גורלם של השבויים והנעדרים בתמורה לשחרור של אסירים חולים, מבוגרים ונשים. העיכוב, לדברי המקור, נגרם לאור סירובה של ישראל לשחרר חלק מהאסירים שחמאס דורש אשר עונים לקריטריונים הללו (חולים, מבוגרים, נשים). חמאס מצידו דורש לשחרר את כולם.
2 צפייה בגלריה
ניקולאי מלאדנוב מלדנוב שליח ה או"ם חמאס עזה איסמעיל הנייה יחיא סינוואר חליל אל חיה
ניקולאי מלאדנוב מלדנוב שליח ה או"ם חמאס עזה איסמעיל הנייה יחיא סינוואר חליל אל חיה
מלאדנוב ובכירי חמאס, ארכיון. המו"מ תקוע
בשבוע שעבר ביקר שליח האו"ם למזרח התיכון ניקולאי מלאדנוב ברצועת עזה. ביקורו של מלאדנוב התקיים מיד עם סיום ההסלמה הקצרה בין ישראל לחמאס בשבוע שעבר. על פי אותו מקור בחמאס, מלאדנוב דן עם בכירי חמאס על סוגיית השבויים והנעדרים והעביר מסר מישראל ולפיו השלמת עסקת חילופי שבויים תוביל לשיפור המצב הכלכלי ברצועת עזה.
חמאס לפי שעה דבק בעמדתו ואילו המתווכים – המצרים ומלאדנוב – הודיעו לחמאס כי עקב התעקשותו מובילה לעצירת השיחות ולדחייתן עד שיהיה שינוי והתגמשות בעמדות. חמאס מצידו הודיע כי הוא אינו נחפז להגיע לעסקה וכי ישראל חייבת לשלם בתמורה למידע.
למרות הקשיים במשא ומתן, המתווכים המצריים הודיעו כי הם ימשיכו לקיים פגישות עם ישראל בשבועות הקרובים כדי להוביל לנוסחה שתהיה מקובלת על שני הצדדים.
המשא ומתן בין ישראל לחמאס סביב סוגיית השבויים והנעדרים התחדש בחודשים האחרונים בעקבות משבר הקורונה אחרי הצעה שהעלה מנהיג הארגון בעזה יחיא סינוואר. מי שמנהלים את המשא ומתן בצד הפלסטיני הם סגן ראש הזרוע הצבאית של חמאס מרואן עיסא ובכיר הארגון, רוחי מושתהא ששוחרר בעסקת שליט. מהצד הישראלי מנהלים את המשא ומתן ראש המל"ל, מאיר בן שבת ומתאם השבויים והנעדרים במשרד ראש הממשלה, ירון בלום.
בשבוע שעבר דיווח העיתון הלבנוני כי ראש הממשלה בנימין נתניהו ביקש מנשיא מצרים עבד אל-פתח א-סיסי לשלוח את אנשיו לרצועה כדי לקדם את עסקת השבויים.