הפרקליטות הגישה כתבי אישום נגד חלק מהמתפרעים בדרום בתקופה האחרונה, אך בחלק מהמקרים מדובר בכתבי אישום מקלים. אתמול (יום ו') הוגשו כתבי אישום נגד חמישה צעירים משדרות בגין מעורבותם בהתפרעות לפני כשבוע וחצי בכניסה למפעל בעיר בשל נוכחותם של עובדים ערבים במקום.
המשטרה ייחסה לשימי דהן (27), דוד ציקלאורי (23), אבי ניאזב (24), אבירם נפתלייב (24) ושנמו פיסחוב (25) עבירה של תקיפה על רקע לאומני. החוקרים טענו כי החמישה חברו יחד לחפש בני מיעוטים כדי לפגוע בהם, הגיעו לאזור התעשייה בשדרות ויידו אבנים לעבר עובדים ערבים על רקע לאומני. אך פרקליטות מחוז דרום ייחסה להם רק עבירות של התפרעות, ניסיון לתקיפה בנסיבות מחמירות ואיומים, ללא מניע לאומני.
2 צפייה בגלריה
"מעשי פזיזות ורשלנות". מתפרעים ערבים בכביש 40, בשבוע שעבר
"מעשי פזיזות ורשלנות". מתפרעים ערבים בכביש 40, בשבוע שעבר
"מעשי פזיזות ורשלנות". מתפרעים ערבים בכביש 40, בשבוע שעבר
סעיפי האישום הקלים יותר קיימים גם במקרים שבהם הנאשמים הם ערבים. לפני כשבוע הוגשו כתבי אישום נגד שלושה צעירים מהפזורה הבדואית בנגב שהבעירו כמות גדולה של צמיגים על כביש 40, סמוך למפעלים של נאות חובב, באופן שחסם את הכביש. שוטרים חסמו את הכביש במקום והכווינו את התנועה ולכן בפרקליטות סברו שלא באמת נשקפה סכנה לנהגים. במקום עבירה של סיכון חיי אדם בנתיב תחבורה הואשמו השלושה רק במעשי פזיזות ורשלנות ובהתפרעות.
בפרקליטות סברו עוד כי הנהגים יכלו לכאורה להבחין בצמיגים הבוערים ממרחק ולעצור בזמן ולכן הם לא היוו סיכון. אלא שלרוב הצמיגים הובערו כדי לגרום לנהגים להאט את נסיעתם, על מנת שאחרים יידו לעברם אבנים או יפגעו בהם. כך היה במקרה של צעיר מאום בטין שנעצר בחשד לסיכון אדם בנתיב תחבורה והצתה על רקע לאומני, לאחר ששוטרים הבחינו בו מצית צמיגים על כביש 60, אך נאשם רק בעבירה של מעשי פזיזות ורשלנות והפרעה לשוטר במילוי תפקידו.
2 צפייה בגלריה
מתפרעים ערבים בכביש 40
מתפרעים ערבים בכביש 40
כתבי האישום הוגשו ללא מניע לאומני. צמיגים בוערים בכביש 40, בשבוע שעבר
בדיון שהתקיים בשבוע שעבר בבית המשפט המחוזי בבאר שבע בנוגע לחלק מהחשודים בשדרות, התייחס בית המשפט למעשים המיוחסים להם: "הימים בישראל אינם ימים רגילים. המדינה נמצאת במערכה נגד ארגוני מחבלים המשגרים טילים רבים לעורף הישראלי. למרבה הצער, ובשעת חירום זו, קבוצות אזרחים נוטלות את החוק לידיהן ובמקום לסייע להרגעת הרוחות ובמתן אפשרות לכוחות הביטחון לבצע את תפקידם, בוחרים אלו לתקוף קבוצות אזרחים אחרות, לתקוף את גורמי אכיפת החוק, להשליט טרור ולזרוע הרס ופחד".
אחד העובדים הערבים במפעל סיפר לחוקרים כי הבחין בשלושה כלי רכב שעצרו באמצע הכביש. הוא עבר לידם ברכבו והם אמרו לו "גבר, עצור". לדבריו, לאחר שזיהו כי מדובר בערבי הוא החליט שלא לעצור והמשיך בנסיעה לתוך המפעל, כאשר התוקפים נוסעים אחריו ומשליכים לעברו אבנים.
בעל המפעל, איל בורהני, סיפר כי "יש לי 200 עובדים, חצי מהם ערבים. הייתי עם העובדים באותו יום ובכל הלילות אחר כך כדי שירגישו ביטחון. את העניינים הפוליטיים אני משאיר בחוץ. במפעל שלנו יש דו קיום, מאז ומתמיד עבדו אצלנו לא רק ערביי ישראל אלא גם ערבים מהשטחים וגם מעזה. אנחנו חיים טוב עם הערבים, הם שכנים שלנו. עצוב מאוד שזה קורה ולא משנה מאיזה צד, בטח במצב של לחימה כשיש אזעקות. יש לי לא רק עובדים ערבים אלא גם לקוחות ערבים ואני מקווה שהדברים האלה לא יחזרו".
אתמול הגישה הפרקליטות גם בקשה למעצר עד תום ההליכים נגד ארבעה מהנאשמים משדרות. "המעשים נעשו בתקופה שבה מתרחשים ברחבי המדינה אירועים של הפרות סדר, ובמהלך מבצע 'שומר חומות'", אמרו בפרקליטות. "קיים חשש להישנות מעשה העבירה וחשש לשיבוש משפט".