1 צפייה בגלריה
נפתלי בנט ומנסור עבאס
נפתלי בנט ומנסור עבאס
נפתלי בנט ומנסור עבאס
(צילום: קובי קואנקס, אלכס קולומויסקי)
הם חברים באותו המועדון, סועדים באותה קפיטריה, מצביעים על אותן הצעות חוק במליאה, ומשחקים מזה שנתיים וחצי על פי אותם כללים פרלמנטריים. אחד יזם הייטק חובש כיפה בן 49 מרעננה, השני רופא שיניים בן 47 ממעא'ר המכהן כסגן יושב ראש הפלג הדרומי של התנועה האיסלאמית – שניהם חברי כנסת העומדים בראש רשימה שמזוהה במובהק עם אחד הקצוות על המפה הפוליטית. ונדמה שעד פגישתם אתמול (יום ד') הם עשו הכל כדי לא לשבת חלילה בחדר אחד.
לראשונה בחייהם הפוליטיים ירדו שני יושבי הראש, נפתלי בנט ומנסור עבאס, מהכס הקדוש של האידיאולוגיה וניפצו את קיר הזכוכית המשוריין שבנה ראש הממשלה בנימין נתניהו בעשר השנים האחרונות בין יהודים וערבים.
מוקדם לקבוע מה יעלה בגורל השניים, שבשיא ייאושם הקואליציוני מנסים ללכת יחדיו בלתי אם נועדו, אבל אפשר לומר בביטחון שנפל דבר בישראל. רוצה לומר: לא משנה מה יהיו תוצאותיו של המגע הראשוני והמהוסס שהתרחש בין נציג ימין בכיר ובין חבר בדרג גבוה בפוליטיקה הערבית, כן משנה אקט ההידברות ביניהם.
נראה כי מצפה לשני המטיילים דרך חתחתים קשוחה. במהלכה ודאי יפגשו גם עקבות ישנים שהותיר עבאס, כשתמך בעבר במימון טיפולי המרה על ידי המדינה ובהסדרה חוקית של פוליגמיה
כעת, משעיסוקיו האישיים והציבוריים ממלאים את סדר יומו, נתניהו אינו פנוי להגן על חומת הניכור השקופה שהעמיד בין האוכלוסייה היהודית לערבית. מהלכים נכלוליים מחוץ לקופסה, כמו שניסה לבצע עם מינוי אופיר אקוניס לשר המשפטים, פערו חור ענק בשמיכה הקואליציונית שניסה לתפור, ובששת הימים הקרובים ישקיע את רוב זמנו בריצת אמוק נגד שעון חול שגרגיריו הולכים ומתמעטים.
בצדק יאמרו ספקנים שהדבר היחידי המשותף לשניים הללו הוא דאגתם לכיסא, והיא בלבד שמחברת בין הפוליטיקאי היהודי והערבי. מותר גם לפקפק במשמעות ההודעה המשותפת שהוציאו בנט ועבאס בתום פגישתם, או לראות בה הצהרה נטולת כל הבטחה להישג ממשי - כולם יודעים שעם "רוח חיובית" ועם "שני הצדדים מעוניינים בממשלה הזאת" אי אפשר עדיין לקנות במכולת של הקואליציה.
מרב בטיטומרב בטיטו
אם נוסיף לכך את רוח הפרצים הנושבת מחלונם של אנשי הציונות הדתית, את קמפיין החרוזים "עבאס וחמאס" שמתוכנן לצאת היום בשלטי חוצות וברשתות החברתיות ולהטמיע את תחושת הסכנה בציבור מפני חיבור כזה, כמו גם את הזמירות הישנות שעל חלקן חתום בנט עצמו, נראה כי מצפה לשני המטיילים דרך חתחתים קשוחה. במהלכה ודאי יפגשו גם עקבות ישנים שהותיר עבאס, כשתמך בעבר במימון טיפולי המרה על ידי המדינה ובהסדרה חוקית של פוליגמיה.
חשיבותו של המסע שהחל אתמול, יהיו יעדיו אשר יהיו, איננה בהקמת ממשלה, ואפילו לא בסיום שלטונו של נתניהו – כי אם בעצם היציאה לקראתו ובנכונות לעמוד מול אתגריו.
  • מרב בטיטו היא עיתונאית "ידיעות אחרונות"
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו ynetopinion@gmail.com