השרים זאב אלקין (הליכוד) ויזהר שי (כחול לבן) ממליצים להחליף את איכוני שב"כ, אחרי אנשים שבאו במגע עם חולי קורונה מאומתים, בשיפור אפליקציית "המגן 2" ובצעדי חקיקה שיהפכו את הורדת האפליקציה לאטרקטיבית לאזרחים, לבעלי עסקים, למוקדי מסחר ותעסוקה. כדי לאפשר לשרים אלקין ושי להשלים את עבודתם בנושא האמצעים הדיגיטליים, כולל ההיבטים המשפטיים הקשורים לנושא, הוחלט אמש (שבת) לדחות את ישיבת קבינט הקורונה ליום שני.
2 צפייה בגלריה
המגן 2
המגן 2
המגן 2. מדויקת יותר, אבל לא פופולרית
(עיבוד תמונה. המקור Shaterstock)
דחיית הקבינט, על מנת לאפשר את בחינת המהלך, מגיעה בהמשך לפרסום ב-ynet על כך שנתניהו הורה לשרים אלקין ושי לבחון כיצד ניתן לחייב אזרחים להשתמש ב"מגן 2", או בכלים דיגיטליים אחרים כתנאי לכניסה לקניונים, מרכזי קניות ומקומות עבודה.
בבסיס המאמץ הנוכחי עומד הרעיון שיש לעודד תמריצים חיוביים על פני אכיפה שלילית. בדיקה משפטית מתנהלת סביב השאלה אם ניתן לאפשר למקומות עבודה, שנותנים טלפון נייד לעובדים שלהם, לחייב את הצוותים להוריד את אפליקציית "המגן 2" ולהפעילה משום שזה "מגן על מקום העבודה".
לגבי קניונים ומרכזי מסחר – הצוות ממליץ לאפשר לקניונים להתנות כניסת לקוחות בסריקת קוד QR עם הטלפון הנייד, כדי שניתן יהיה לדעת באילו חנויות ביקרו בעוד שהמידע לא יישאר אצל הקניון אלא אצל האדם שהוריד את הקוד. מבדיקה שעשו השרים עולה כי יש מדינות בעולם שאפשרו לקניונים לחייב לקוחות לסרוק את הקוד.
2 צפייה בגלריה
חיילים ושוטרים עומדים צמוד בנווה שאנן בתל אביב
חיילים ושוטרים עומדים צמוד בנווה שאנן בתל אביב
גם עובדי מדינה וחיילים יידרשו להוריד את היישומון?
הרעיון הוא לתמרץ את הקניון ואת בעלי החנויות לחייב את הלקוחות להוריד את האפליקציה על מנת לסרוק את הקוד. כך למשל, חנות שכיום יכולה להכניס 10 לקוחות, תקבל לפי ההצעה המסתמנת אישור להכניס 15 לקוחות אם כולם יורידו את הקוד. השלכות המהלך נבדקות ובין היתר בודקים אם משרד הבריאות מוכן ליישום שלו.
השרים ממליצים לחייב עובדי מדינה ובכלל זה שוטרים, חיילים ועובדים של שירות המדינה להוריד את האפליקציה.
כמיליון ישראלים הורידו את האפליקציה שפותחה במשרד הבריאות ונחשבת למדויקת יותר מכלי האיכון של שב"כ לקטיעת שרשראות ההדבקה. הבעיה באפליקציה התעוררה לאחר שהתברר כי מרבית המשתמשים מחקו אותה – וגם אלה שקיבלו התרעה על מגע עם חולה מאומת התעלמו ממנה. בעיה נוספת היא שהאפליקציה אינה מדווחת לרשויות על מגעים – ועל כן גם כשמתקבלת התרעה ניתן להתעלם ממנה ללא מפריע.
בישיבת קבינט הקורונה ביום שני האחרון התייחס שר הבריאות יולי אדלשטיין בנימה של ייאוש לשימוש בכלים הדיגיטליים. "אני רוצה להוסיף אמצעים דיגיטליים אבל אני חייב לומר שבנושא הזה אני מרים ידיים. אי אפשר להחדיר את 'המגן 2'. זה לא עבד באף מדינה באחוזים הנדרשים. היישומון מצוין, אבל לא מורידים אותו". אדלשטיין הוסיף כי "מי שחושב שבחקיקה אפשר לפתור את זה - אני לא מסכים איתו. החודשים האחרונים הוכיחו שלא הצלחנו ליצור שיתוף פעולה עם הציבור".
פורסם לראשונה: 23:56, 21.11.20