שר הביטחון שיקום עזה תמורת השבת השבויים שמחה גולדין בריאיון לאולפן ynet
(צילום: שחר גולדשטיין)

ארבעה ימים מאז נצירת האש ברצועת עזה - ומשפחתו של סרן הדר גולדין שנהרג במבצע "צוק איתן" ומוחזק בידי חמאס זועמת על מקבלי ההחלטות שלא שוחחו איתם ולא התעקשו להתנות את הפסקת הלחימה בהשבתו יחד עם סמ"ר אורון שאול.
אביו של הדר, פרופ' שמחה גולדין, מתח הבוקר (שני) ביקורת חריפה על שר הביטחון בני גנץ שהיה הרמטכ"ל בזמן המבצע שהדר נפל בו - והבהיר כי המשפחה כבר לא מאמינה להבטחות הפוליטיקאים והצבא. "אנחנו שבעים מהבטחות וממילים יפות", אמר גולדין בהתייחסו לריאיון של גנץ ל-ynet אחרי המבצע האחרון, ובו הבטיח להתנות את ההסדרה ברצועה בהשבת הבנים. משפחתו של הדר פקדה את ביתו של גנץ - אך שר הביטחון לא נפגש איתה במהלך המבצע. "מתחילת הסבב רדפנו אחרי בני גנץ כדי שידבר איתנו. הוא לא נפגש איתנו ולא ראה אותנו. הלכנו אליו הביתה וכלום לא קרה", אמר שמחה.
4 צפייה בגלריה
סרן הדר גולדין
סרן הדר גולדין
סרן הדר גולדין
(צילום רפרודוקציה: עידו ארז)
"במשך שבע שנים אנחנו שומעים את הפזמון הזה, ראש הממשלה בנימין נתניהו, שהוא האשם העיקרי במצב, אמר את זה אחרי צוק איתן, אמר את זה לפני שלוש שנים והוא חוזר ואומר זאת גם היום. אלה מילים נבובות והציבור רוצה להבין מה עומד מאחורי המילים הנבובות האלה", תקף האב. "מה זה שיקום עזה תמורת השבת השבויים והנעדרים? האם המשאית הראשונה שתיכנס לעזה דרך מעבר כרם שלום או מעבר ארז, החיילים והאזרחים יצאו החוצה אחריה? או ששוב יתחיל התהליך שאנחנו עדים לו כבר שבע שנים: בהתחלה מכניסים תרופות ומים, דואגים להם לחשמל, אחר כך מתחילים לשקם להם את המנהרות עם הבטון שדוחפים להם ואז משלמים להם משכורות? כבר שבע שנים שאנחנו באותו פזמון עלוב".
גולדין הבהיר כי מבחינתו נתניהו וגנץ הם לא האשמים היחידים במצב שהמשפחה נקלעה אליו. "אני לא מאמין לשלושת הרמטכ"לים שהיו מאז צוק איתן. בני גנץ השאיר את שני החיילים המצטיינים שלו בשדה הקרב. איזנקוט, שהחליף אותו, התחיל את השיקום בעזה בלי שום תנאי. באיזה סעיף החזרת החיילים הייתה אצלו? סעיף ז'. קודם היה אוכל, אחר כך מים, תרופות, חשמל, ביוב, כסף ורק אז השבויים", האשים גולדין. "אצל כוכבי עלינו קצת, אז יש לו מחויבות ויש לו אחריות. אבל מה זה אומר? כלום. רק עשייה ממשית תסביר להורים של כל החיילים שמתגייסים עכשיו ומשרתים במילואים. שבענו ממילים, אנחנו לא מאמינים במילים. מורחים אותנו כבר שבע שנים וגם לציבור נמאס", תקף.
4 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו , בני גנץ אביב כוכבי
בנימין נתניהו , בני גנץ אביב כוכבי
"מכרו לנו אשליות". גנץ, כוכבי ונתניהו
(צילום: מוטי קימחי , AP, יריב כץ)
אביו של הדר הדגיש לקראת הגעתו של מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן לישראל כי בנו נפל בזמן הפסקת אש הומניטרית שהושגה בעזרת ארה"ב. "ב-24 באוגוסט נחתם בדיוק באותו הסכם וגם אז ארצות הברית הייתה ערבה. אובמה היה נשיא וביידן היה הסגן שלו. בדיוק אותו הסכם ובדיוק אותם השחקנים: ראש הממשלה נתניהו והרמטכ"ל גנץ. איך אנחנו יכולים להאמין להם?", שאל. "שר החוץ שלנו, גבי אשכנזי ששם לי דרגות של סגן אלוף על הכתפיים בשנת 2000 כשהדר עמד לידו, הוא ידפוק על השולחן אצל בלינקן ויגיד לו שהם דאגו להפסקת אש שחמאס הפר, אז אין מה לעשות הפסקת אש עכשיו מבלי להחזיר את החיילים שלנו? הרמטכ"ל של צוק איתן יעשה את זה? ראש הממשלה שהוא אח שכול יעשה את זה? אף אחד לא יעשה את זה - ולכן אין שום משמעות לכל ההבטחות האלה".
לשאלה אם מי מהנוגעים בדבר משוחח עם המשפחה בימים אלה, השיב גולדין בשלילה. "כל הזמן שואלים אותנו אם מדברים איתנו, אבל תבינו שברגע שאין לי אמון - אז גם כשמדברים לא עשינו בזה כלום. כשאין אמון ומשקרים לך ומוכרים לך אשליות - איזו משמעות יש למי שמדבר איתנו?", שאל. "אם מישהו מתקשר אליי ואומר לי שהתחילו מגעים ויום למחרת הוא מדליף לתקשורת שחמאס התגמש - אז ברור שהוא הרג את ההליך. אז מה זה משנה אם הוא התקשר אליי ודיבר איתי? אין לזה שום משמעות".
4 צפייה בגלריה
הדר גולדין, אורון שאול, אברה מנגיסטו והישאם א-סייד
הדר גולדין, אורון שאול, אברה מנגיסטו והישאם א-סייד
מימין למעלה: אורון שאול, הישאם א-סייד, אברה מנגיסטו והדר גולדין
"קראתי היום גם את האגרת שהרמטכ"ל הוציא לחיילים שלו. סרן הדר גולדין מסיירת גבעתי וסמל ראשון אורון שאול מגולני הם חיילים של רב-אלוף אביב כוכבי. הוא היה ראש אמ"ן כשבני גנץ היה רמטכ"ל. שניהם הוציאו אותם לקרב - ושניהם לא החזירו אותם", אמר גולדין.
"כשחיילים וחיילות בקרבי נכנסים היום לבקו"ם אומרים להם שצה"ל יחזיר אותם משדה הקרב - חיים, פצועים או חללים. זה ברור לכל אחד. המפקדים עומדים מאחורי זה. אני סגן אלוף במילואים וכל הילדים שלי, הבת שלי ושלושת בניי קצינים בצה"ל. אנחנו משפחה קרבית, אבל משקרים לנו מהרגע שאנחנו נכנסים לבקו"ם. אז שהגנרלים יתכבדו ויגידו לציבור – או שאנחנו עומדים מאחורי מה שאנחנו אומרים לחיילים המתגייסים, או שלא. ואם לא - אנחנו ההורים צריכים לדעת", אמר.
4 צפייה בגלריה
עצרת מחאה מול ביתו של בני גנץ בהשתתפות משפחת אורון שאול והדר גולדין לאחר ההכרזה על הפסקת האש
עצרת מחאה מול ביתו של בני גנץ בהשתתפות משפחת אורון שאול והדר גולדין לאחר ההכרזה על הפסקת האש
משפחת גולדין מחוץ לביתו של גנץ בשבוע שעבר
(צילום: יריב כץ)
"התפקיד של מתאם פעולות הממשלה בשטחים, אלוף רסאן עליאן, זה לשקם את עזה. הוא היה מח"ט גולני שהשאיר את החייל שלו, אורון שאול, בשדה הקרב. מה אתה חושב שקורה לו היום? אני מכיר אותו, הוא אחד האנשים האמיצים וההגונים שאני מכיר. מה קורה לו כשהוא צריך להאכיל ולפני כן גם לחסן את אלה שהרגו את החייל שהשאיר בשדה הקרב? מה אתה חושב שקורה לו? מה אתה חושב שקורה לעופר וינטר, היום מפקד אוגדה מיוחדת שצריכה לצאת לקרב, כשהוא יודע שלא אפשרו לו להביא את החייל שלו הדר גולדין משדה הקרב כשהוא ידע שהוא פצוע, לא כשהוא ידע שהוא חלל? מה קורה לכל המערכת הזאת, מה קורה לכל האתוס הזה, מה קורה לצה"ל?", שאל האב. "איך אלופי צה"ל יכולים להסתכל להורים בעיניים, זאת השאלה שלי. את זה חייבים לתקן ומהר. ומי שחייב לתקן את זה, אם את ראש הממשלה זה לא מעניין - אלה האנשים שהיום מופקדים על הביטחון ובראש ובראשונה זה רב אלוף כוכבי. הוא עשה דברים מופלאים לאורך השירות שלו, אז שיעשה גם את זה. ולא יכתוב לי ולחיילים שלו ש'לא ננוח ולא נשקוט' עד שנמלא את המשימה הזאת'. מה זאת אומרת לא ננוח ולא נשקוט? עכשיו היית בסבב, בפעם השנייה נלחמת ולא הבאת את החיילים שלך. אז מה זה לא ננוח ולא נשקוט?".