עו"ד עדס בריאיון ל-ynet, הבוקר
(צילום: אלכס גמבורג, משי בן עמי)

עם הפנים לקלפיות: אזרחי מדינת ישראל יצביעו ב-23 במרץ לראשות הממשלה ולכנסת בפעם הרביעית תוך פחות משנתיים, כשהאתגר המרכזי בבחירות הללו הוא קיומן בזמן מגפת הקורונה.
בחירות 2021 - כל מה שצריך לדעת במתחם הבחירות של ynet
מנכ"לית ועדת הבחירות המרכזית עו"ד אורלי עדס אמרה הבוקר (ה') בריאיון לאולפן ynet כי "מבחינתנו הבחירות יתקיימו במועדן" וסיפרה על אפשרות הצבעה בקלפיות דרייב אין.
4 צפייה בגלריה
אורלי עדס מציגה את ערכת ההצבעה הסטרילית שתחולק למבודדי הבית
אורלי עדס מציגה את ערכת ההצבעה הסטרילית שתחולק למבודדי הבית
עו"ד עדס. "מתכננים מתחמי 'הצבע וסע'
(צילום: ועדת הבחירות המרכזית)
הבחירות הקודמות היו בבחינת הפרומו ‑ ועדת הבחירות הייתה צריכה למצוא פתרון למבודדים שחזרו מחו"ל והקימה במהירות מספר קלפיות ייעודיות. באותה עת עוד לא היו חולים בנגיף בישראל, וכעת מספר הנפטרים ממנו כבר עבר את ה-4,000. סגן שר הבריאות, ח"כ יואב קיש (ליכוד), אמר אתמול כי אם נגיע ליום הבחירות במצב תחלואה גבוה, הוא היה ממליץ על דחיית הבחירות. כדי לעשות זאת הכנסת תידרש בשינוי החוק והעברתו ברוב של 80 חברי כנסת, מה שכרגע לא נראה באופק.
"מבחינת הוועדה מועד הבחירות הוא בעוד 61 ימים, כל עוד לא הוחלט אחרת מבחינתנו זה המועד", אמרה עו"ד עדס באולפן ynet, "הקו המנחה שוועדת הבחירות החליטה עליו לגבי מערכת הבחירות הנוכחית הוא שנאפשר לכל אזרח לצאת ולהצביע לצד הבטחת שלום הציבור".
היא הזכירה את הפעולות שיינקטו לשם כך: "אנחנו פועלים להפחתת העומסים בקלפיות, בריכוזים, כמובן בנוסף לחיטוי, מיגון, כל מה שכרוך בכך, וכן הבחנה בין קלפיות שונות לחולים, מבודדים, אוכלוסיית הגיל השלישי בבתי אבות והאוכלוסייה הרגילה".
לדבריה, "הפעולות הללו יחד עם הסברה נכונה ושיתוף פעולה של הציבור - שיבין שהוא צריך לנקוט באמצעי זהירות ולשמור על הכללים וההנחיות - יום הבחירות הזה יעבור כסדרו".
4 צפייה בגלריה
קלפי למבודדי הקורונה בחולון
קלפי למבודדי הקורונה בחולון
בקלפי למבודדים, במרץ האחרון
- אם נתוני התחלואה יהיו כפי שהם היום, ויהיו עשרות אלפי מבודדים או יותר, יש לכם מסלול נוסף ליום בחירות מורכב שכזה? דואר, טלפון, קלפי נייד? "כל ההצעות האלה נחמדות ויפות אבל הן לא לפי שיטת הבחירות בישראל, שיש בה שיטה מאד מסוימת. כמובן שלאורך התהליך לא משנים את השיטה. מדובר בסוגיה כבדת משקל שהכנסת צריכה לשקול בכובד ראש, לכן זה לא רלוונטי, לא ניתן להכין תוכנית מגירה של הצבעה בדואר, אני יכולה רק לציין שאם הייתה הצבעה בדואר, ככל הנראה היה הרבה יותר פשוט עבורנו לנהל את מערכת הבחירות הזאת.
- אנשים יצטרכו לבוא לקלפי? אם אני מבודד בבית, מה אני עושה? "נקים קלפיות ייעודיות לחולים, קלפיות ייעודיות למבודדים, לא ביחד. אנחנו נפרסם את הרשימה הזאת ובכל רשות מקומית או מועצה אזורית תהיה לפחות קלפי אחת כזאת, לא בכל יישוב. כל מי שמבודד או חולה יוכל להגיע לקלפיות הללו תחת הנחיות מיוחדות - איך ניתן להגיע להצבעה, מהם אמצעי המיגון שצריך להשתמש בהם, נפרסם את זה וכל אחד יגיע לשם. מה שחשוב שהציבור יבין זה שהחולים והמבודדים לא יגיעו לקלפי הרגילה, אז אין את החשש הזה מכיוון שאנחנו מפרידים".
- הצבעה בדרייב אין היא אפשרות? "זאת ההמלצה וההצעה שלנו. אנחנו מתכוונים לעשות גם מתחמי 'הצבע וסע', קלפיות שאליהן הציבור יוכל להגיע עם הרכב, לא יצרך לצאת ממנו. פיתחנו איזושהי עמדת הצבעה מאוד ייחודית, כרגע מארגנים אותה, שתיצמד לחלון הרכב ותאפשר לבוחר לבחור את הפתק שהוא רוצה, להכניס למעטפה, לשלשל אותה ולהמשיך הלאה לדרכו בחזרה הביתה".
עו"ד עדס ציינה כי "יש לנו עוד רעיונות יפים" שייחשפו לאחר שהוועדה תהיה בטוחה שהם ישימים.
מוקדם יותר אמרה עו"ד עדס כי "אף אחד לא חזה שלמרות שאנחנו בסגר הנתונים יעלו. אנחנו מבינים שכל המודלים שנעשה לא יחזו באופן ברור את רמת התחלואה".
4 צפייה בגלריה
מנכ"לית ועדת הבחירות המרכזית עו"ד אורלי עדס
מנכ"לית ועדת הבחירות המרכזית עו"ד אורלי עדס
החיילים יצביעו שבוע לפני כן? עדס
(צילום: משה מזרחי)
בשלב זה, הסבירה, הוחלט להיערך עם 1,200 קלפיות ייעודיות לחולי קורונה ומבודדים. "ניערך ליותר קלפיות גם אם נצטרך פחות. שלא יקרה ההפך - שניערך לכמות קטנה וברגע האמת לא יהיה ניתן לחזור אחורה ולהוסיף", אמרה. בסך הכול מדובר בכ-15 אלף קלפיות, ביניהן גם בבתי אבות ודיור מוגן, במחלקות קורונה, ואולי גם במלוניות קורונה.
תוספת הקלפיות הייעודיות מייצרת אתגר נוסף, והוא סוגיית המעטפות הכפולות שבפעם הקודמת מספרן היה כ-330 אלף והפעם הצפי הוא שיהיו יותר מ-500 אלף. "מדובר במספר מעטפות חריג, ויש לנו רק יומיים לקיום הספירה - מאחר שיום הבחירות הוא ביום שלישי, יש לנו את ימי רביעי וחמישי, כי בשישי זה ערב הפסח. זה זמן קצר מאוד, וכל זאת תוך קיום תנאי התו הסגול. אין ספק שמדובר במשימה לא פשוטה", אמרה עדס.
כדי להקל על תהליך ספירת הקולות, ועדת הבחירות המרכזית פנתה לרמטכ"ל בבקשה לקיים את הבחירות בצה"ל שבוע קודם לכן ולבצע את ספירת קולות החיילים עוד קודם לכן.
צעד נוסף שוועדת הבחירות החליטה עליו הוא הורדת מספר המצביעים בכל קלפי. "אנחנו מבצעים הרבה פעולות כדי לייצר מצב של פחות התקהלויות. הפחתנו את מספר המצביעים בכל קלפי ל-650 בעלי זכות בחירה - כ-450 בוחרים בפועל בכל קלפי. בנוסף, נציב סדרן בכל קלפי, נסמן תורים ומדבקות לשמירת מרחק. אבל גם הציבור חייב לנהוג באחריות".
צעד זה גם דורש תוספת משמעותית של כוח אדם. הסוגיה שעלולה להיות מורכבת יותר היא גיוס העובדים שיעבדו בקלפיות של חולי הקורונה והמבודדים. בימים אלה ועדת הבחירות המרכזית החלה בגיוס מזכירי ועדות הקלפי. "שמחנו לראות שיש היענות, נרשמו למעלה מ-70 אלף עובדים למזכירי ועדות הקלפי", אמרה עדס, אך הוסיפה כי האתגר האמיתי הוא בקלפיות הייעודיות. "ביקשנו מהמועמדים לסמן אם הם חלו בקורונה או התחסנו. אנחנו מקווים שהם מבינים את המשמעות וברגע האמת יסכימו לעבוד בקלפיות של חולי קורונה", אמרה.
לדבריה של עדס, תקציב הבחירות הללו צפוי לעמוד על כ-650 מיליון שקל ומבחינה מבצעית מערכת הבחירות הזו היא כמו ניהול של שלוש מערכות בחירות במקביל. "מערך הקלפיות הוא מטורף, אנחנו מקימים כאן הכול מאפס, משקיעים המון משאבים כדי לשמור על בריאות הציבור וכל זה תוך 90 יום בלבד".