משרד המשפטים האמריקני חשף אמש (יום ג') כי עצר אזרח פקיסטני בעל קשרים לאיראן שתכנן התנקשויות פוליטיות על אדמת ארה"ב, ולפי CNN אחד היעדים שלו היה הנשיא לשעבר דונלד טראמפ. האיש, אסיף מרצ'נט, נסע לפי התביעה לניו יורק באפריל כדי לשכור מתנקש ואף הספיק להסדיר מראש תשלום של 5,000 דולר לשני "מתנקשים" מיועדים, שהוא לא ידע באותה העת כי היו למעשה סוכנים סמויים. הוא נעצר כשעמד לעזוב את ארה"ב, ומזימתו סוכלה על-ידי ה-FBI.
6 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ כנס של איגוד ה עיתונאים ה שחורים של ארה"ב ב שיקגו
דונלד טראמפ כנס של איגוד ה עיתונאים ה שחורים של ארה"ב ב שיקגו
ההתנקשויות תוכננו לאוגוסט וספטמבר. הנשיא טראמפ, ששרד את הירי בפנסילבניה
(צילום: AP Photo/Charles Rex Arbogast)
6 צפייה בגלריה
תיעוד: דונלד טראמפ נורה במהלך נאומו בעצרת הבחירות בפנסילבניה
תיעוד: דונלד טראמפ נורה במהלך נאומו בעצרת הבחירות בפנסילבניה
כוחות הביטחון שלא הצליחו למנוע את הירי בטראמפ. מרצ'נט חיפש 25 "מפגינים" לפעולת הסחה
(צילום: Glen Van Tryfle/TMX/REUTERS)
במסמכי התביעה לא נחשף אילו אישים סימן הפקיסטני כמטרות אפשריות, אבל גורמים הבקיאים בפרטים אמרו כאמור ל-CNN כי טראמפ היה אחד היעדים. הגשת כתב האישום באה שבועות אחדים אחרי שגורמים אמריקניים אחרים חשפו כי ימים לפני שטראמפ נורה בעצרת בפנסילבניה הודקה האבטחה סביבו בעקבות איום על חייו מצד איראן, וכעת נראה כי מזימותיו של מרצ'נט היו הסיבה לכך. המתנקש שירה בסופו של דבר בטראמפ, תומס מת'יו קרוקס בן ה-20, לא היה קשור לאיראן, ולירי שלו אין כנראה שום קשר לכתב האישום נגד הפקיסטני. סמיכות האירועים היא צירוף מקרים.
מרצ'נט בן ה-46 נעצר ב-12 ביולי, יום לפני העצרת שבה נורה טראמפ, ולפי התביעה מתברר כי יש לו אישה וילדים באיראן, והוא הרבה לבקר שם וכן בעיראק ובסוריה. לרוצחים השכירים הפוטנציאליים שאיתם נפגש אמר כי הוא רוצה שיתנקשו באנשים ש"פוגעים בפקיסטן ובעולם המוסלמי" וכי "אלה לא סתם אנשים רגילים". הוא הסביר כי הוא רוצה שיבצעו את ההתנקשויות הפוליטיות באוגוסט ובספטמבר, אחרי שיעזוב את שטח ארה"ב.
לצורך מימוש המזימה חיפש הפקיסטני גברים שיבצעו את הירי, אישה שתערוך תצפיות וכ-25 אנשים שיגיעו לעצרת כלשהי ויקיימו בה מחאה כלשהי שתסיח את דעתם של אנשי כוחות הביטחון ותאפשר למתנקש לבצע את הרצח. הוא חיפש גם אנשים שיגנבו מסמכים או כונני USB מביתו של אחד הקורבנות המיועדים.
6 צפייה בגלריה
תומס מתיו קרוקס
תומס מתיו קרוקס
תומס מתיו קרוקס שניסה לרצוח את טראמפ, והנשיא לשעבר רגעים לאחר הירי
(צילום: AP /Gene J. Puskar)
6 צפייה בגלריה
פנסילבניה מריעים ל דונלד טראמפ לפני ניסיון ה התנקשות ב עצרת
פנסילבניה מריעים ל דונלד טראמפ לפני ניסיון ה התנקשות ב עצרת
"ז'אקט פליז" כדי לסמן ירי. העצרת שבה הותקף טראמפ ביולי
(צילום: Rebecca DROKE / AFP)
ל"מתנקשים" שאיתם נפגש נתן הפקיסטני לפי CNN מילות קוד שנועדו לסמן כל אחת מהמשימות: הוא קבע שהמילה tee-shirt תסמן "מחאה", משום שזו המשימה הקלה ביותר; המילים "חולצת פלנל" יסמנו "גניבה", כי זו עבודה "כבדה" יותר; והמילים "ז'אקט פליז" יסמנו את הפעולה השלישית – ההתנקשות. בפגישתו עם אחד מאנשי הקשר במזימה שתכנן הוא אמר שההצעה שהוא מציע לו אינה "חד-פעמית" – ואז עשה תנועת אקדח המכוון לראשו שלו עצמו.
החוקרים סבורים כי מבצע ההתנקשויות שתכנן האיש הוא חלק מניסיונה של איראן לנקום – כפי שהיא מבטיחה כבר שנים – על ההתנקשות במפקד "כוח קודס" של משמרות המהפכה, קאסם סולימאני. סולימאני חוסל בינואר 2020 בהפצצה בבגדד שבוצעה בהוראת הנשיא דאז טראמפ. מאז זיהתה וושינגטון שורה של ניסיונות איראניים לארגן התנקשויות נגד אישים פוליטיים אמריקנים, וב-2022 חשפה מזימה לרצוח את היועץ לשעבר לביטחון לאומי ג'ו בולטון, איש בעל גישה ניצית ביותר נגד טהרן. ארה"ב עצרה אז אזרח איראני בן 45 שניסה לשלם 300 אלף דולר לאדם כלשהו כדי שירצח את בולטון, כנראה גם כן כנקמה על חיסול סולימאני.
6 צפייה בגלריה
קאסם סולימאני
קאסם סולימאני
קאסם סולימאני. טהרן עדיין מחפשת נקמה
(צילום: AP)
6 צפייה בגלריה
 שהראם פורסאפי ג'ון בולטון
 שהראם פורסאפי ג'ון בולטון
היועץ לשעבר ג'ון בולטון (משמאל) והסוכן האיראני שנתפס ב-2022
(צילום: רויטרס, AP)
עם חשיפת המזימה של האזרח הפקיסטני מסר אמש התובע הכללי של ארה"ב מריק גרלנד: "משרד המשפטים לא יחסוך שום מאמץ כדי לסכל את תוכניותיהם של אלה המבקשים להוציא לפועל את המזימות הקטלניות של איראן נגד אזרחים אמריקנים. לא נחסוך במשאבים כדי למצות את הדין עם האנשים האלה, ולא נסבול ניסיונות של משטר אוטוריטרי לפגוע באנשי ציבור אמריקנים ולסכן את הביטחון הלאומי של ארה"ב".
פורסם לראשונה: 23:38, 06.08.24