הצהרת נתניהו: "מבצע חיסונים נוסף בעוד חצי שנה"
(צילום: גיל יוחנן )

ראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע הערב (ג') כי ישראל צפויה לצאת למבצע חיסונים נוסף נגד נגיף הקורונה, בעוד כחצי שנה. ראשי קופות החולים, שהובילו את מבצע החיסונים המוצלח בישראל, לא עודכנו על הכוונה הזו – ושמעו עליה לראשונה במסיבת העיתונאים שערך ראש הממשלה. בהתייעצויות שקדמו להצהרה אמרו מומחים שאין להמתין שנה שלמה עם חיסון נוסף, וכי נכון לחסן מבוגרים עוד לפני החורף, בסביבות חודש נובמבר.
"תכינו את הכתפיים וגם את הילדים, כי ההערכה שלנו היא שעד אז יהיו חיסונים מאושרים לילדים", אמר נתניהו בתום דיון בנושא החיסונים עם ראשי מערכת הבריאות ועם שר הבריאות אדלשטיין. מסיבת העיתונאים, שבה נתניהו סיפק גם הצהרות פוליטיות וקרא שוב לקיים בחירות ישירות לראשות הממשלה, נערכה יום לאחר ההכרזה על רכישת מיליוני חיסונים מפייזר וממודרנה, בתום כמה שבועות שבהם הרכישה התעכבה עקב השיתוק בממשלת המעבר.
3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
"תכינו את הכתפיים, ואת הילדים". נתניהו, הערב
(צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
נתניהו תקף את שר הביטחון בני גנץ עקב המחלוקת על אישור התקציב לחיסונים, שעוכב בין היתר על רקע סירובו של נתניהו למנות את גנץ לשר משפטים קבוע, מה שהוביל לכך שלישראל אין שר משפטים מכהן. "הייתי צריך לתת את המילה האישית שלי לראשי החברות", אמר נתניהו על המשא ומתן עם חברות התרופות. "הם אמרו 'אנחנו צריכים התחייבות ברורה ותקציבית משום שבלי זה אנחנו לא יכולים לשמור לכם מקום'. באתי לקבל את ההתחייבות וראיתי מכשול פוליטי. נגמרו הבחירות ושוב נתקלתי באותם מכשולים".
בכחול לבן טוענים מנגד שלא נדרשה החלטת ממשלה על מנת לרכוש חיסונם נוספים. "בזכות ההתעקשות של גנץ נחסכו מיליארדים, נרכשו חיסונים ולא הוגדל הגירעון בצורה מופקרת כלכלית כדי להשאיר רזרבות לתקציבים פוליטיים", נמסר מלשכת גנץ זמן קצר לאחר דברי נתניהו הערב. "נתניהו וכל שותפיו לפשע ממשיכים להוכיח שהדבר החשוב ביותר הוא המשפט שלו ועבורו הוא מוכן היה להקריב גם חיי אדם לשיטתו. ההתנהלות הזו ששמה את צרכיו האישיים של נתניהו מעל לכל מוכיחה שהוא בלתי כשיר להמשיך בתפקידו".
לפי ההסכם שנחתם אתמול עם חברת פייזר, זו תספק עד סוף 2022 תשע מיליון מנות חיסון, לצד אופציה של רכישת מיליוני מנות נוספות. במשרד הבריאות אמרו אמש כי החיסונים שנרכשו יהיו מותאמים לטיפול בחולי קורונה שנדבקו במוטציות האחרונות.
3 צפייה בגלריה
חיסון קורונה בתל אביב
חיסון קורונה בתל אביב
מחסנים בתל אביב. עוד מיליוני מנות בדרך
(צילום: רויטרס)
ל-ynet נודע כי הכמות שתגיע בפועל קטנה משמעותית מהכמות שביקש משרד הבריאות. עלות ההסכם כמיליארד ו-100 מיליון שקל. ישראל צפויה לרכוש עוד 7.2 מיליון מנות חיסון ממודרנה בעלות של כחצי מיליארד שקל. המקור התקציבי לחיסונים הוא עודפי תקציב בסעיף הבריאות. הפתרון ייתר את הצורך לכנס ישיבת ממשלה ולקבל את אישור ועדת הכספים.
במסיבת העיתונאים הערב נשא דברים גם השר אדלשטיין, ושיבח את ההסכמים החדשים. "הצוות של משרד הבריאות בסיוע משרדי ממשלה נוספים עבד לילות כימים להשגת ההסכמים. כשאנחנו חגגנו את ליל יום העצמאות, ישבו הצוותים, הם עבדו וניסחו את ההסכמים. התוצאות מדברות בעד עצמן", אמר אדלשטיין.
כמו נתניהו, גם שר הבריאות תקף את גנץ: "מה שמעיב על השמחה בלבי זה כמה תדרוכים שראיתי היום של אותם גורמים שבחוסר אחריות ניסו לטרפד. לא רק שלא מתביישים ולא אומרים 'טעינו'. עכשיו יש עוד טענות שבהתנהגותם הם חסכו משהו ומנעו בזבוז. בנושא רכש החיסונים, אין ולא היה שום בזבוז. החודש האחרון כיסה כל מה שרכשנו ומה שעוד נרצה לרכוש. לכן כבר לפני חודשים רבים ההנחיה שלי הייתה לא לשים את כל הביצים בסל אחד. כך עשינו".
3 צפייה בגלריה
יולי אדלשטיין
יולי אדלשטיין
בוחנים בידוד במלוניות מהודו, מאוקראינה ומאתיופיה. אדלשטיין
(צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
בנוגע למצב התחלואה הנוכחי אמר אדלשטיין: "מדינת ישראל מובילה בפער על כל המדינות מבחינת מבצע החיסונים. יש מדינות שכרגע משתפרות, אבל אין אפילו בסיס להשוואה. אנשים יכולים ליהנות מהחיים, חוזרים כמעט לשגרה מלאה. נעשה את זה בקרוב מבחינת התפוסה באירועים". השר קרא לאזרחים שטרם התחסנו ללכת ולעשות זאת.

משרד הבריאות בוחן: בידוד במלונית לשבים ממדינות "מדאיגות"

בנוגע לווריאנטים החדשים של הנגיף אמר אדלשטיין כי במשרד הבריאות מודאגים מהנושא וכי במסגרת הניסיון למנוע את הגעתם לארץ נבחנת גם אפשרות להדק את הבידוד ממדינות מסוימות. במשרד הבריאות בוחנים כעת את האפשרות לחייב בבידוד במלונית את הבאים מהודו, מאוקראינה ומאתיופיה.
"אין החלטה סופית, צריך עוד להעביר אותה לכל הגורמים, אבל הכיוון זה בידוד יותר קפדני מהמדינות האלה", אמר אדלשטיין. "אם משהו עדיין מדיר שינה זה דווקא הנושא של כניסת וראינטים מחו"ל. לאו דווקא כמה אנשים יהיו בכדורגל או תיאטרון", הוסיף. הוא ציין כי אין כרגע ראיות מדעיות לכך שלווריאנט ההודי שהתגלה במספר זעום של ישראלים יש עמידות כלשהי בפני החיסונים.
גם נתניהו התייחס לסוגיה: "ההצלחה שלנו היא עולמית אבל היא לא בלי אפשרות לבלימה. תמיד יכולה להיות הפתעה על ידי ווריאנט חדש, לא יודע אם זה ההודי או אחר, או נגיף חדש". הוא הוסיף כי "אחת הדרכים למנוע הפתעות זה להדק את המעטפת החיצונית שלנו. על זה קיימנו דיון ממושך, על אפשרויות שונות ששר הבריאות דיבר עליהם, שאנחנו דנים בהם בנוגע גם ליחסי החוץ שלנו עם כמה מדינות".