הרוצח ג'ובאני ברוסקה, איש המאפיה הסיצילאנית שהיה מעורב ביותר מ-100 מעשי רצח, שוחרר מהכלא אחרי 25 שנה. שחרורו של הפושע שקיבל את הכינויים "החזיר" ו"קוטל האנשים" עורר זעם ותסכול באיטליה. "ברוסקה שוחרר – הבוס האכזרי ביותר", נכתב בעיתון "לה רפובליקה".
ברוסקה בן ה-64 היה דמות מפתח בקוזה נוסטרה. הוא נעצר ב-1996, הפך לעד מדינה וסייע לתובעים במאבקם נגד המאפיונרים הסיציליאנים. הוא הודה במעורבות ביותר מ-100 רציחות.
שני מקרי רצח שבהם היה מעורב ברוסקה זעזעו את איטליה במיוחד: ברוסקה הפעיל ב-1992 את מטען החבלה שהיה סמוך למכוניתו של ג'ובאני פלקונה – התובע שהקדיש את הקריירה שלו למאבק במאפיה. מטען החבלה שהפעיל ברוסקה כלל יותר מ-400 ק"ג של חומרי נפץ. בפיצוץ בכביש המהיר בפרברי פאלרמו נהרגו מלבד פלקונה גם רעייתו ושלושה שוטרים ששמרו עליו.
3 צפייה בגלריה
(צילום: רויטרס)
שנה לאחר מכן ברוסקה היה מעורב ברצח של ג'וזפה די מטאו, ילד בן 12 שאביו היה מאפיונר שהחל לשתף פעולה עם הרשויות. ג'וזפה נחטף כפעולת תגמול של המאפיה על שיתוף הפעולה של האב עם המשטרה. הילד נחנק למוות וגופתו הוטבעה בחומצה. המשטרה האיטלקית אמרה לאחר מכן שהרצח של די מטאו הוא אחד הפשעים האכזריים ביותר בהיסטוריה של הקוזה נוסטרה.
כעד מדינה סיפק ברוסקה מידע על כמה מתקפות רצחניות של הקוזה נוסטרה בשנות השמונים והתשעים, והעיד במשפט על מו"מ שלכאורה התנהל בין גורמים איטלקיים למאפיונרים – במטרה שהקוזה נוסטרה תפסיק את החיסולים. מרי פלקונה, אחותו של התובע שנרצח ב-1992, אמרה שהיא הצטערה לשמוע על שחרורו מהכלא – אך הוסיפה שהחוק מעניק לו זכות לצאת לחופשי.
רוסריה קוסטה, אלמנתו של אחד השוטרים ששמרו על פלקונה ונהרגו בפיצוץ, אמרה על השחרור של ברוסקה: "הוא שיתף פעולה עם מערכת המשפט רק כדי להרוויח מזה, זאת לא הייתה בחירה אישית שלו". טינה מונטינרו, רעייתו של שוטר אחר שנהרג, זעמה: "המדינה נגדנו. אחרי 29 שנים אנחנו עדיין לא יודעים את האמת מאחורי הטבח, וג'ובאני ברוסקה, האיש שהרס את חיי המשפחה שלי, חופשי".
"זה לא ה'צדק' שמגיע לאיטלקים. חיית פרא לא יכולה לצאת מהכלא", אמר בתגובה לשחרור מתאו סלביני, איש הימין ומנהיג מפלגת הליגה – שמובילה בסקרים. אנריקו לטה, מנהיג המפלגה הדמוקרטית ממחנה המרכז-שמאל, אמר שהשחרור הוא "אגרוף בבטן שמשאיר אותנו ללא מילים".