נאום ח"כ חיימוביץ' שהתנגדה לחוק
(צילום: ערוץ כנסת)

החלטת הממשלה לקדם את התיקון לחוק הקורונה שבמסגרתו ניתן להגביל יציאת אדם להפגנה עד קילומטר ממקום מגוריו, יצרה אווירה מתוחה בכחול לבן. ברקע אישור החוק המתוקן שיאסור קיום הפגנות במהלך הסגר המלא, יש הטוענים במערכת הפוליטית כי התמיכה של כחול לבן בהגבלה תוביל לקרע של חלק מחברי הכנסת מהמפלגה.
לאורך כל השעות שקדמו להצבעה הלילית שעברה ברוב של 46 תומכים מול 38 מתנגדים, הועברו ליו"ר המפלגה ושר הביטחון בני גנץ מסרים סביב התסכול של חלק מחברי הכנסת של כחול לבן שמסרבים לתמוך בחוק.
3 צפייה בגלריה
בני גנץ
בני גנץ
גנץ. ביקורת פנימית בכחול לבן
(צילום: אבי מועלם)
בעקבות כך כינס גנץ ישיבת סיעה בשעת ערב שאליה הוזמנו רק חברי הכנסת המשתייכים למפלגת המקור של גנץ, חוסן לישראל, ללא שני חברי הכנסת של סיעת דרך ארץ - על מנת לאפשר לאנשי הסיעה לפרוק את אשר על ליבם.
גורמים שלקחו חלק בישיבה סיפרו על מתיחות ששררה במהלך המפגש, לאחר שכמה מחברי הכנסת הבהירו שאין בכוונתם "לתמוך בחוק אנטי-דמוקרטי כמו חוק הקורונה שמגביל הפגנות ושנולד משיקולים פוליטיים".
עם המתנגדים לחוק נמנו ח"כ מיקי חיימוביץ' שאף נימקה מעל לדוכן במליאה את החלטתה וגם יו"ר ועדת החינוך של הכנסת, ח"כ רם שפע. השרה אורית פרקש-הכהן נעדרה מההצבעה ואילו השרים יזהר שי ואסף זמיר וחברי כנסת נוספים הביעו ביקורת קשה על החלטת המפלגה לתמוך בחוק.

"לא היינו צריכים ליפול בפח שטמנו לנו"

השר שי אף כתב היום לפעילי כחול לבן כי הוא תמך בחוק בלב כבד ואף התנצל על כך. "התאכזבתי אישית מהתמיכה שלנו בחוק לא ראוי וגם לא נחוץ בהקשר הבריאותי שלו", ציין השר שי במכתבו. "אישית, נלחמתי עד הרגע האחרון, עד שהבנתי בסביבות השעה 02:00 לפנות בוקר שהקרב הזה אבוד. אני מניח שאשלם מחיר כזה או אחר על ההתעקשות הזו".
שי כתב עוד: "אני מודע לאכזבה הגדולה. גם לכעס שלכן/ם. אני חושב שהם מוצדקים. אכזבנו אתכן/ם ואין לי אלא להתנצל על כך. לא היינו צריכים ליפול בפח שטמנו לנו. אולי תתנחמו מעט בעובדה שהתמיכה של (חלק מאנשי) כחול לבן בחוק הזה נבעה מהאמונה הצרופה של בני גנץ שהוא עושה את הדבר הנכון למען בריאות הציבור, למען הצלחת המלחמה בקורונה, למען מדינת ישראל".
3 צפייה בגלריה
יזהר שי
יזהר שי
"חוק רע". השר שי
(צילום: יריב כץ)
השר ציין כי למרות התנגדותו הנחרצת, הוא לא חושב שנגרמה פגיעה אנושה בדמוקרטיה. לדברי שי, "מדובר בחוק רע, אנטי דמוקרטי וחסר היגיון. אבל הוא לא אסון והוא לא חיסול הדמוקרטיה הישראלית. הוא מתקיים במקרים קיצוניים. אל תשכחו שאנחנו חיים במדינה שבה הממשלה רשאית (ועושה זאת לפעמים) לסגור את שדה התעופה, להשבית חצי מדינה, לאסור על פתיחת עסקים מעכשיו לעכשיו ולסגור את מערכת החינוך למאות אלפי תושבים כשיש אירוע משמעותי בדרום או התקפה בצפון".
לסיכום מכתבו ציין השר שי: "בואו נכניס לפרופורציות. ספגנו מכה פוליטית קשה, הנחנו את ראשנו על הריחיים הפוליטיות ונתנו אותו ליריב אכזר. לצערי הרב מאוד, נתניהו הוא כרגע המנצח האמיתי של בחירות מרץ 2020, של הסכסוך האינסופי במרכז-שמאל הישראלי וכן, של השבוע האחרון. אנחנו רבים בינינו יאיר-בוגי-בני-גבי-ניצן-גולן ואחרים, כולם מתכתשים, ובינתיים גוש הימין מתחזק והולך.
"אני מודע לגודל השבר במחנה שלנו, במיוחד אצל מי שהאמינו שאנחנו אלה שנחליף את נתניהו בראש ממשלה טוב יותר, ראוי יותר, במנהיג אמיתי. למרבה האירוניה, עכשיו שאנחנו רואים את הדברים מבפנים, הצורך הזה ברור יותר ומוחשי. אני אישית החלטתי להמשיך להיאבק. עד כמה שבדקתי, אף אחת מהסיבות שגרמו לי להגיע לפוליטיקה לא נעלמה. אין לי ארץ אחרת, הילדים שלי עדיין רוצים לחיות במדינה שמכבדת, מגינה ומעניקה הזדמנויות לכל יושביה, ואני עדיין לא השלמתי את המשימה האישית שלי".
החוק אושר בדיון לילי בכנסת
(צילום: ערוץ כנסת)
3 צפייה בגלריה
הפגנה הפגנות מחאה מחאות ב ירושלים בלפור
הפגנה הפגנות מחאה מחאות ב ירושלים בלפור
עימות בין מפגינים לשוטרים ליד מעון רה"מ בירושלים
(צילום: AFP)
מנגד, שרת התפוצות עומר ינקלביץ' כתבה בטוויטר: "לא מתנצלת על הצבעתי הלילה בעד החוק, שבסגר מלא, מגביל כל התקהלות-כולל הפגנות, בכפוף להנחיות הבריאות. הפגנות הן זכות יסוד דמוקרטית בסיסית חשובה, אבל הן לא עומדות מעל הזכות של כולנו לחיים. גם חופש הדת לא עומד מעל קדושת החיים, ולכן בתי הכנסת נסגרו, למרות הכאב העצום למתפללים.
"בני גנץ קיבל הלילה החלטה קשה, אבל ערכית ומנהיגותית. החלטת מפקד שיודע משהו על שדה קרב ועל ערך החיים. הוא עמד בלחצים והצביע בעד חיי האזרחים".