3 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן באיסוף מזון לנזקקים בפילדלפיה, מדבר על החטיפה בבית הכנסת בטקסס
ג'ו ביידן באיסוף מזון לנזקקים בפילדלפיה, מדבר על החטיפה בבית הכנסת בטקסס
נשיא ארה"ב ביידן, אמש
(צילום: רויטרס)
לאחר שמשבר בני הערובה בבית הכנסת "בית ישראל" בטקסס הסתיים בשלום, הרשויות בארצות הברית פרסמו אמש (ראשון) את זהותו של החוטף שהחזיק כבני ערובה ארבעה מתפללים במשך עשר שעות. ה-FBI מסר כי החוטף הוא מאליק פייסל אכרם, אזרח בריטניה בן 44. הנשיא ג'ו ביידן התייחס למקרה וכינה אותו "מעשה טרור". המשטרה בבריטניה הודיעה הלילה כי עצרה במנצ'סטר שני נערים במסגרת החקירה, אך לא מסרה פרטים נוספים.
בהודעת ה-FBI נאמר כי אכרם פעל לבדו, אך לא נמסר מה המניע למעשיו. הנשיא ביידן התייחס לתקרית במהלך ביקור בפילדלפיה ומסר פרטים מהחקירה. "אין בידיי את כל הפרטים וגם לא בידי התובע הכללי, אבל לכאורה הוא השיג את כלי הנשק ברחוב. הוא רכש אותם אחרי שנחת ומתברר שככל הנראה לא היו פצצות ככל שידוע לנו. כנראה הוא בילה את הלילה הראשון במחסה לחסרי בית".
תיעוד יציאת בני הערובה מבית הכנסת בקוליוול, טקסס

ראש הממשלה נפתלי בנט שוחח עם מושל טקסס גרג אבוט בעקבות תקרית בני הערובה. מלשכתו של בנט נמסר כי הוא "הודה למושל על פעולתם הנחושה והמקצועית של כוחות אכיפת החוק במדינתו אשר הביאה את האירוע לסיומו בשלום".
עוד נמסר שבנט ציין כי "אזרחי מדינת ישראל עקבו אחר ההתרחשויות בדאגה, והתעוררו לבשורות טובות עם היוודע גמר האירוע ללא נפגעים". וכי הוא "הודה למושל על עמידתו האיתנה לצד הקהילה היהודית, בעיר קוליוויל ובטקסס בכלל, על תמיכתו בישראל וכן על מאבקו באנטישמיות ובתנועת החרם (ה-BDS)".
בלילה שעבר הסתער צוות לחילוץ בני ערובה על בית הכנסת הרפורמי בקוליוויל בתום עשר שעות שבהן הוחזקו בשבי הרב ושלושה מתפללים. כל בני הערובה חולצו בריאים ושלמים, ובתיעוד שהתפרסם הם נראים רצים מחוץ למבנה. החוטף נהרג במהלך החילוץ. קולות נפץ וירי נשמעו במקום.
3 צפייה בגלריה
 כוחות משטרה מול בית הכנסת בטקסס
 כוחות משטרה מול בית הכנסת בטקסס
החוטף באקדח שלוף בבית הכנסת
3 צפייה בגלריה
ית כנסת קוליוויל טקסס יום אחרי משבר בני הערובה
ית כנסת קוליוויל טקסס יום אחרי משבר בני הערובה
בית הכנסת "בית ישראל", לאחר שחרור בני הערובה
(צילום: AP)
הדיווח הראשוני על האירוע בבית הכנסת הגיע בסביבות השעה 21:30 בשבת בערב (שעון ישראל) ו-13:30 (שעון מקומי). גבר מוסלמי התבצר עם בני ערובה בבית הכנסת בקוליוויל, שבו התנהלה תפילת יום שבת. בשידור חי בדף הפייסבוק של בית הכנסת הוא נשמע מדבר בטלפון עם נציגי המשטרה ומאיים עליהם שלא ייכנסו למקום. "אם מישהו ינסה להיכנס לבניין הזה, אני אומר לכם, כולם ימותו", איים על השוטרים בטלפון.
במהלך השיחה הזדהה החוטף בתור אחיה של הטרוריסטית עאפיה סידיקי, ודרש את שחרורה. סידיקי, מדענית מוח לשעבר המכונה "ליידי אל-קעידה", מרצה עונש של 86 שנות מאסר בבית כלא בארה"ב, לאחר שהורשעה ב-2010 בניסיון להרוג חיילים אמריקנים. עורך דינה אמר אתמול כי אין ביניהם קשר משפחתי.
אף שהחוטף לא פעל במסגרת התארגנות כלשהי, בעקבות התקרית הוגברה האבטחה על בתי כנסת בניו יורק ובמקומות אחרים בארצות הברית.
השתתף בהכנת הכתבה: איתמר אייכנר
פורסם לראשונה: 21:15, 16.01.22